Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ROP-frågor

Skrivet av Marie med Elina (23+6)
I går fyllde Elina 8 veckor och vi firade med att ta bort CPAPen! Hon klarar sig nu med lite syrgas på grimma. Glädjen var stor men tyvärr så föll vi hårt redan idag... Två fram, ett och ett halvt tillbaka. I dag var det dax för ögonundersökning nr 4. Det har sett bra ut tidigare men idag så dom ROP-förändringar, grad 2 på ena ögat och grad 3 på andra. Det blir ny undersökning på fredag innan dom beslutar om eventuell behandling.

Snälla, hör av er med erfarenheter! Har läst lite på nätet men vill gärna ta del av "riktiga" erfarenheter! Vad har operation inneburit, hur mår barnen efteråt, i vilken ålder har dom blivit behandlade, bestående synfel, blind mm mm.

Tack på förhand!
Svar på tråden: ROP-frågor

De kollade...

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)
...ju barnens ögon ganska ofta och tillslut så sa de att Albin behövde behandlas och att det skulle göras två dagar senare! Tydligen är det så att när det väl blir bestämt att det ska behandlas så görs det fort!

Albin var nog ca 39-40 veckor när det hände. Han sövdes ner en fredag och var "som vanligt" igen redan på fre em. Lite röd och ljuskänslig men inte så farligt. På lördag fm följde han med oss hem på permission och då mådde han hur bra som helst.

Albin är ju inte så gammal ännu så jag vet inte hur hans syn är...vi ska på kontroll nu i höst.

Kram och lycka till!!
 

Alltså..

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)
...jag hade varit i graviditetsvecka 39 eller 40 när han behandlades. (De räknade ju i grav veckor på neo)
Albin var ca 13 veckor gammal ;)

 

Emil hade ROP

Skrivet av  Linda M m Tilda 30+5, Emil 27+6
Emil var väldigt sjuk under sina första veckor och behövde respirator med mycket syrgas (80-90%) under västa tiden. När han tillfrisknat från sin blodförgiftning så kunde man ta bort respiratorn och så småningom även CPAP:en. När allt var över (trodde vi) så fick vi åka tillbaka till vårt hemsjukhus för att han skulle växa till sig. Två dagar efter att vi kommit till vårt sjukhus så gjordes en tredje ögonundersökning och han hade ROP grad 2-3 på bägge ögonen. Ögonläkaren sa att vi skulle kanske vara tvungna att åka tillbaka till regionssjukhuset för att laserbehandla honom, men vi skulle avvakta ett par dagar och göra en ny undersökning och besluta om framtiden då.

Jag var jätteorolig i två dagar, och hade i princip packat allt för att vara beredd att åka efter nästa undersökning, men....... det hade stannat av och nästa undersökning visade att hans ROP var på väg att gå tillbaka av sig självt. Vi behövde inte åka tillbaka och laserbehandla honom, och idag är Emil 2 år och har normal syn, men skelar (beror på att både jag och pappan skelar) och bär därför glasögon och lapp ibland. Han har inga som helst men av sin ROP.

Det här var lite om hur det var för oss, och det brukar bli bra i slutändan, antingen genom operation eller att det går tillbaka av sig självt.

Lycka till!
 

Skönt att höra...

Skrivet av  Marie med Elina (23+6)
att det kan gå tillbaka utan operation. Det sa iofs läkaren idag oxå, men jag trodde det bara var för att lugna mig :-)
 

Samma för oss

Skrivet av  Jennie (Noelia v24+6)
Noelia fick helt plötsligt grad 3 på båda ögonen och efter en undersökning på fredagen sa läkaren att vi skulle ställa in oss på operation nästa vecka men att hon ville att vi skulle komma tillbaka på måndag för att se hur snabbt operationen behövde göras. Men när mångagen kom hade allt stannat av lite och det slutade med att det försvann av sig självt.

Hoppas att allt går bra för din lilla tjej/ Jennie
 

Oskar blev op vid 10 veckors ålder..

Skrivet av  Lina m. Oskar v.25+2
Han var på op vid 8 tillbaka till 11-12. Han var precis som efter vanliga undersökningar lite röd och ljuskänslig. Givetvis lite tröttare och lite hes efter tuben. Dagen efter var han samma "tittiga" kille som vanligt.
Efter detta har han inte haft ngr förändringar.
Det visade sig under sövning att istället för bara ena var man tvungen att behandla båda ögonen.

Kram Lina med en snart 1 års kille.
 

Artiklar från Familjeliv