Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vardagslivet...

Skrivet av Ewa m Emelie 3(V25), Ludvig 1/6 (V26)
Nu har man haft lillkillen hemma nästan i 2 veckor. Man börjar som smått landa i rollen som 2barns mamma. *mysigt* Var på BVC och vägde han idag, 2570gr. Tycker ju att han har blivit tyngre. ;)
Så skönt att man slipper sjukhusrutinerna, fast det är medicin hemma oxå.. järn 2 ggr, protoviv och laktulos.. Men bara han mår bra! Hoppas att ni har det bra. Många kramar till er!!!
Svar på tråden: vardagslivet...

En liten undran....

Skrivet av  Sussie m. William f.v28+0
Förstår att det måste vara jätteskönt att vara hemma från NEO. Tillbringade själv drygt två månader på Neo när William föddes (v.28+0). Hoppas att allt kommer att fungera bra.
Jag blev bara så nyfiken, såg att du fått två prematura barn, vad är orsaken till det? Varför jag så nyfiket undrar är för att jag själv ofta går och tänker på hur det kommer att bli med en ev. nästa graviditet. Fick själv barn pga havandeskapsförgiftning i v.28+0 och vill ha fler barn men samtidigt så är jag rädd för att jag ska bli sjuk igen och den gågnen kanske inte ha samma tur som med William. Han är frisk och mår bra. Ja, tankarna finns där och vill söka svar någonstans, men det är ingen som kan svara om jag kommer att få havandeskapförgiftning igen eller inte. Misstänker att det kan bli så eftersom jag fick den så tidigt när jag väntade William.

Lycka till

Kram
 

Hej Sussie!

Skrivet av  Therese m Simon -03 & snitt 6/10
Jag var precis som du, väldigt rädd för att få havandeskapsförgiftning igen vid nästa graviditet. När så den dagen kom och jag blev gravid så blev allt kaos. (men är självklart jätteglad också) Jag har gått på jättetäta kontroller sedan v 5 och går på spec-mvc. Har fått göra flera tillväxt-ul och varit in på förlossningen ett antal gånger för jag trott att det varit kört. Jag blev sjuk i v 28 med Simon och snittades i v 31+1 då. Nu är jag i v 34+5 och inte det minsta tecken på hvf!!! Jag har varit beredd på att bebisen skulle komma från v 24 och trott att jag absolut skulle bli sjuk, men nu har jag alltså passerat datumet då Simon föddes och det känns ju helt otroligt! Jag har gått hos en kurator under hela den här graviditeten och det har verkligen varit bra, så det kan jag rekommendera om/när du blir gravid. Man behöver få prata av dig om allt som händer och hur man känner sig. Även om man inte kan göra något åt det som händer så är det skönt att ha fått sätta ord på sina känslor. Kuratorn frågade mig sist om jag upplevde det som att jag kunde gjort något annorlunda den här grav, men det tycker jag faktiskt inte.
Det jag läst och hört om hvf är att får man det igen, så får man det oftast senare i graviditeten och lindrigare nästa gång. Har också hört av läkare nyligen att det är bättre ju snabbare man blir gravid efter en hvf, kroppen har lättare att sätta sig emot då. Du har säkert också hört att det är bättre om man har samma pappa till nästa barn också. Allt för att kroppen känner igen den sammansättningen och kan försvara sig.

Det här blev mycket svammel från mig, får skylla på att jag är gravid... Fråga gärna på mer om du har funderingar kring detta med att våga försöka igen. (eller annat också så klart) Svarar gärna!

*kram*
 

Tack!

Skrivet av  Sussie m. William f.v.28+0
Tack så mycket för ditt svar. Jag går mer eller midnre ständigt tänker på detta. Inte så att jag känner någon sorg för att det blev som det blev men oron för att det händer igen finns där. Läkarna sa att jag inte skulle avskräckas en andra graviditet för att risken som du sa är mycket mindre. Vet du hur snabbt efter sn förra graviditet man bör bli gravid för att kroppen ska känna igen sammansättningen??? Inte för att jag tror att jag kommer att planera ett tidigare utan har bestämmt att vänta i alla fall till nästa höst när William är 2 år. dom har sagt att jag ska gå på spec. mödra och få mycket täta kontroller (ca 1 gång per vecka) fler UL osv. Jag ska helt klart tänka på det med kurator för jag tror att det skulle kännas skönt att prata om allt runt omkring graviditeten. Jag fick ju Hf med Help syndrom och det gör att jag tror (dumt,jag vet) att jag kommer att få det igen. Om jag nu skulle det så kommer jag vara så tacksamm för varje dag över v.28 jag får gå.

Lycka till med graviditetn.

Kram
 

Kan gå bra men....

Skrivet av  Asta m Oscar 10, Hilda 8,Tindra 2 &Tim
.. det kan komma för tidigt en gång till. Jag fick mitt tredje barn i v. 28+1 pga havandeskapsförgiftning. (De två första är fullgångna och trean har en annan pappa än de. Alltså räknas trean som första barn. Det var förklaringen till att jag fick havandeskapsförgiftning först med trean).
Precis som Therese skrev fick jag veta att risken är mycket mindre (25%) med "2:a" barnet, och att om det kommer så kommer det senare i graviditeten och mycket lindrigare.
Med trean fick jag hvf i v 26+4 och Tindra föddes alltså i v.28+1.
Fyran, samma pappa som trean, föddes i v.29+6 pga dåliga flöden och för att han var 41% för liten för sin tid. Jag själv fick högt blodtryck i v27 men toxproverna var bra och jag hade endast spår av protein i urinen, alltså ingen hvf.
Under den fjärde graviditeten fick jag äta trombyl som skulle gynna barnets tillväxt och man tror även att det ska förhindra sjukdomsförloppet. Jag köpte även egen blodtrycksmätare så att jag kunde hålla koll på mitt blodtryck.

Oj, nu blev det mycket. Hoppas att jag inte skrämde dig med min historia. Om du undrar över något så är det bara att fråga. Båda mina prematurer mår bra idag och allt har gått helt komplikationsfritt hittills. Tindra är nu två år och Tim är 3 månader.

Hoppas att det går bra för er i fall ni bestämmer er för att skaffa fler barn.

Kram

 

Fler....

Skrivet av  Sussie m. William f.v.28+0
vill jag nog absolut ha. har tänkt att vänta till nästa höst när William är 2 år.
William mår ju också tack och lova bra idag, hade väl egentilgeninga större problem under sin neo tid heller. Han behövde aldrig ligga i resp. hade Cpap och syrgas en liten tid.
Tack för ditt svar det betyder jätte mycket att höra hur det ått/går för andra.

Kram
 

Artiklar från Familjeliv