Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mat-fråga

Skrivet av Mizazza med Tuva 6/5
Hej! Har precis hittat till detta snack. Fick i Maj en dotter i vecka 34+6. Ingen verkar veta varför mitt vatten gick så tidigt...

Tänkte på detta med smakportioner och mat. Hur har ni gjort som har barn födda ca 5 v tidigt, börjat med detta enligt korrigerad ålder eller? Min Tuva är ju i utvecklingen enligt sitt bf datum, men samtidigt är hon en lättviktare så det kanske är bra att börja lite innan ändå. Var bara nyfiken på hur ni gjort?
Svar på tråden: Mat-fråga

Eeeh

Skrivet av  Nina m ängeln Valentin 02 och Kalle 03
få se nu... Knappt jag kommer ihåg men jag har för mig att vi började med smakportioner och lite gröt när Kalle var ca 5 månader (okorrigerat), han är född i v33+1. Det beror ju lite på hur intresserade de är också och om de klarar av att "äta". Testa kan du ju alltid göra! :o)
 

ääääh...

Skrivet av  Jessika med Adrian 020118 (27+4)
ännu längre tillbaka för mig! Men vi började när Adrian var fem månader och alltså egenligen bara två månader. Men han är en matglad typ så det gick hur fint som helst. Har de inga problem med magen är det väl bara att köra!
Lycka till!
Nina, om inte halsontet tar kål på mig så ses vi imorgon!
 

hejsan Jessika

Skrivet av  Hanna m Elin
dig kommer jag ihåg från neo på HS! Fast du minns säkert inte mig, var bara där de sista två veckorna i mars. Det var min dotter som hade abstinens....
Hur är det med Adrian? Mår han bra idag?
 

Han mår toppen!

Skrivet av  Jessika med Adrian 020118 (27+4)
Och jag kommer visst ihåg er och hur ni kämpade! Har allt gått bra? Hur mår ni och hur fungerar det i vardagen för dig?

Adrian är drygt 2,5 år och är helt ikapp både motoriskt och språkligt. Så ikapp så man undrar om han ska prata hål i huvudet påen... HAn går på dagis och är som vilken vanlig unge som helst. Ingen kan se att han är prematur och det är jätteskönt. HAn har varit frisk och glad hela sitt liv kan man säga!
Kram från oss
 

jodå

Skrivet av  Hanna m Elin
det funkar väll ganska bra nu. Men hela första halvåret var kämpigt då hon var överaktiv. Sen fick jag ju fortsätta amma i två månader då läkarna fortfarande inte fått referens testet för mitt amningstest. Men efter två månader slutade jag för jag tyckte inte att hon mådde bra, hon var skakig o så som i början.... Och tur var det för sen när läkemedelsbolaget väl släppte referenspreparatet så var det inte alls bra.... Hon blev/är extremt tidig med allt och hennes läkare på neo sa att det beror just på medicinerna (konstigt nog) så hon kunde stå med stöd när hon var 6 veckor gammal. Helt absurt! Hon var skakig ett bra tag, men är inte det längre. Läkaren har ju skrivit en avhandling om detta/henne då vi ju var (omedvetna) pilotfall, men ingenting har hänt vs läkemedelsbolaget då det är lönlöst att processa om sådant i Sverige....

Jag känner mig väldigt lättad över att allt gått så bra! Idag mår hon ju bra, och kan också prata huvudet av vem som helst ;-) Visst är det härligt med allt snackande! Det är så roligt att få en bild av hur de upplever allt! Vad skönt att Adrian mår bra och är en pigg o glad kille! Det är ju så jobbigt att behöva oroa sig över dessa små liv. Jag såg förrästen din artikel i Vi föräldrar precis när vi kom hem från neo. Tyckte den var jätte bra! Roligt att läsa om er!

Kramar
 

Hej Hanna med Elin

Skrivet av  Veronica med Vilma och Emma 28+5
Kommer du ihåg oss?? Veronica med tvillingtjejerna Vilma och Emma.
Jag kommer ihåg er.
Är allt bra med Elin nu?
 

Hej Veronica!

Skrivet av  Hanna m Elin
här är det visst bara kändisar! Visst kommer jag ihåg er också! Jodå, Elin mår bra idag, men första halvåret var tufft med skakningar och överaktivitet.... Hon fick sig en "skjuts" framåt pgr av att hon var överaktiv och blev jätte tidig i utvecklingen det första halvåret.... Det var läskigt att se, men som tur var fattade man nog inte riktigt då det ju är första barnet..... Ingenting har hänt vs läkemedelsbolaget men det blev en "snygg" liten avhandling om oss hos läkaren... Och idag är det ändrat i FASS om medicinen också.... Så alltid är det något!

Hur går det för er då? Mår Emma och Vilma bra idag? Har allt gått bra för dem? Hur länge fick ni stanna på neo? Elin föddes ju den 14/3 och de kom väll dagen efter?
 

Hanna me Elin.

Skrivet av  Veronica med Vilma och Emma 28+5
Jo tack allt är bara bra med tjejerna. Det stämmer att dom är födda den 15/3. Vi fick åka hem den 27 maj.
Vi skulle kunnat åkt tidigare men Emma vägrade bli av med sin syrgas. Men hon fick börja inhalera och då behövdes inte syrgasen längre. Emma har en ductus som läkaren vill operera men det är inget akut. Och Vilma fick ju en infektion i knät när hon var 2 veckor som skadade tillväxtzonerna i knät, men allt växer än så länge som det ska och med hjälp av en skena som stöd så springer hon runt i skog och mark
Idag är dom stora tjejer som precis har börjat på dagis, och dom älskar det
 

min dotter med!!!!

Skrivet av  Hanna m Elin
hon fick en bakterie infektion förra hösten, troligen en halsfluss som satte sig i skelettet istället...
Det hann gå 6 veckor innan läkarna fattade vad det var och då hade det "frätt upp" en 2,5 cm i handleden. Var över allt i benmärg, benhinner handled, underarm och övre delen av handen. Det hade också liksom malätit upp tillväxt ytorna åt båda håll i handleden..... När det väl upptäcktes var det ganska akut och blev akut op direkt.... Nu har det snart gått ett år sedan och det blir kontroller så länge hon växer för att se om skelettet kan växa i de regionerna, eller om det blir tillväxt hämningar. Usch, det var super läskigt! Är så arg över att ingen reagerade alla gånger vi åkte in med henne under de första 6 veckorna :-(

Hur långt hann det gå med din dotter? Har de sagt något om framtida men för henne? Vi ska snart på kontroll igen och jag hoppas innerligt att skelettet börjat återhämta sig, för det hade det inte gjort alls förra gången vi var på kontroll.... Man blir lite nojjig ibland när tröj armarna börjar bli för korta - är det lika på båda armarna???

Tråkigt att ductus inte stängt sig. Hoppas att det löser sig, det är jobbigt med operationer ju. Hur har det gått med andningen, funkar allt som det ska nu? Elin har astma, men det är ju ingenting mot problem med syresättning.
 

Hanna

Skrivet av  Veronica m Vilma och Emma 28+5
Dom märkte på en gång en svullnad i knät när vi låg på NEO. Dom försökte att punktera och det kom ut var. Dom satte in antibiotika oxå men när dom gjorde kontrast röntgen såg dom att tillväxt zonerna var infekterade. Då åkte dom akut till Astrid Lindgren och skar upp knät på två ställen och spolade rent.
Emma har inga men av att hon låg med syrgas idag har hon inga problem
 

Vi började

Skrivet av  -Johanna-
när han var 5 månader (igentligen 3 då),
De har aldrig vart några problem.
 

Artiklar från Familjeliv