Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

frågor angående er tid på NEO (lååångt...)

Skrivet av Jill m Elliot 29+4, 020909
En fråga om kontakten med ev. föräldraförening på sjukhuset/Neo.
Om det på det sjukhus ni befann er fanns en föräldraförening/prematurförening hur sköttes kontakten med denna?
Fanns det representanter från föreningen i närhet till NEO?
Om ni har kontakt med förening/ är medlemmar hur fick ni den informtion ni behövde för att söka er till föreningen?

Jag skriver detta då jag är sekreterare i 33:ans Föräldraförening, neonatalvården Dalarna. Vi har haft diskussioner inom förening om hur vi ska nå ut till medlemmar och framförallt till föräldrar till barn som befinner sig på avd 33, Falu Las. Vi kan väl säga så här att vi inte är riktigt överens...

Vore väldigt tacksam om ni kunde skriva nägra rader om detta. Fanns det ingen förening så skriv gärna ngt om det. Helt enkelt o0m hur ni stälelr er till detta med kontakt med andra föräldrar och hur den ska skötas på bästa sätt.

Kan tillägga att vi inom vår förening har ett kontakperson-system men att det ännu inte verkar fungera som tänkt. Har även nyligen dragit igång med "StödFika", träffar varannan vecka då vi är två föräldrar till barn som låg på 33:an 2002 bjuder in de föräldrar som är där med sina barn NU på fika.

Mycket svammel blev det. Men som sagt, skriv gärna några rader!

Tack på förhand.
Svar på tråden: frågor angående er tid på NEO (lååångt...)

KS

Skrivet av  mamma med 2 barn varav en ängel
På KS stod det uppsatt på avd när det skulle komma folk från föräldraföreningen. Men mitt i kaoset var det de sista vi tänkte på.
Min man är f.ö väldigt anti att sitta och snacka problem med villt främmnade människor. Men vad som hände var att de föräldrar som kom och bjöd på fika kom in på avd och praktiskt taget hämtade oss, personalen pushade på också. Man blev så tagen på sängen och det var jätte bra! Min man tyckte också att det var kanon bra att sitta och prata med dem. Men jag tror att man behöver ha någon som bokstavligt drar ut en från neo för att fika, för vi hade aldrig bara gått dit mitt i det kaoset som vi befann oss i.
 

Inget alls...

Skrivet av  Leia
Vår dotter föddes i vecka 26 för åtta år sedan. Det var ingen som kontaktade oss från någon förening och vi fick ingen hjälp från någon kurator eller liknande. Däremot träffade i ju många föräldrar på sjukhuset i samma situation. Vi hade stort stöd av varandra men ingen av oss hade ju en aning om vad som väntade efter hemkomten. Det hade varit väldigt mycket värt att få träffa någon som varit med om detta. Vi satt ju varje dag och fikade tillsammans och jag tror vi alla hade uppskattat om det hade kommit någon som hade varit med om samma. Så det där med fika-idé är nog bra.
 

När vi låg på 33:an så fanns det ju ingen

Skrivet av  Jennifer med Vincent (v31+2)
förening (jun/juli03) eller fanns det nån som var det ingen som tog kontakt med oss!

Däremot så fick vi ju prata med kurator vilket funkade bra, men trots allt så vil man ju prata av sig med folk som har varit/är i samma sits!

Sen när vi flyttade ner till gbg och låg på eftervård i Mölndal så hade de fika 1 gg i veckan för oss föräldrar om jag inte minns fel!

Det jag tycker är allra viktigast är att man får en kontakt som man träffar/hörs av med _efter_att man kommit hem!
Det var då som allt släppte för mig, och det var då som de flesta av mina funderingar kom!
När vi låg på avdelning så var det ju faktiskt lite som en skyddad verkstad!
Man hade alltid folk runtomkring som man kunde vända sig till!

Sen när man kom hem så kände iaf jag mig väldigt liten och ensam!

Hmm, nu var detta kanske en utsvävning och inte alls de funderingar som du hade..

Men iaf:)


 

Hejsan

Skrivet av  LiAg
Jag låg 10 v på SöS med tvillingarna.
Där fanns det ingen att prata med, kurator fanns det men hon pratade vi tyvärr aldrig med.
 

Mer SöS

Skrivet av  Nell m Robert och Aliette
Jag hittade en pärm i föräldrarummet när jag skulle äta lunch och ville ha något att göra samtidigt, och det var allt.
 

Artiklar från Familjeliv