Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga...

Skrivet av Pinglan v. 27+1
Finns det några tecken på att en förlossning kommer att ske för tidigt (som man kan hitta om man vet vad man letar efter), eller "kommer" det bara?
Jag tillhör ankomst dec, och en av mammorna där fick en son i helgen i v. 27. Efter det har jag blivit väldigt nojig och orolig eftersom min sambo åker till Korea nästa vecka, och jag kan knappt tänka mig något värre än att gå igenom en förlossning ensam.
Svar på tråden: Fråga...

Kanske inte...

Skrivet av  Jessika med Adrian 020118 (27+4)
vad du vill höra men i mitt fall så gick vattnet helt utan förvarning. Jag satt i köket hemma hos min syster i Kungälv när vattnet gick i vecka 26+5 och sedan var det iväg till Östra sjukhuset, in på akutförlossning, men sedan hände ingenting. JAg låg kvar några dagar sedan flög de mig till Stockholm, där jag bor . Så småningom satte de igång mig för mitt CRP (infektionsvärde) var så högt. I vecka 27+4 är Adrian född.
Vad jag kan trösta dig med är att det är oerhört få mammor som får barn så tidigt och eftersom du redan är i vecka 27 så skulle din bebis säkert klara sig alldeles utmärkt nu.
Adrian har aldrig haft ett fel och inte heller legat efter i sin utveckling. Ja, han drar en storlek mindre än kompisarna men det tycker jag är okej!
Var inte orolig, det kommer antagligen inte att hända dig!

Kram
 

Skulle bara vilja fråga..

Skrivet av  Kattis m Sarah 20/2-03 + bf 27/12 ?
"hur" gick vattnet? Forsade det? Eller droppade ?

Är en aning nojjig då jag är sjukskriven sen v.20+3 (nu i v25+2) pga av smärtsamma sd och tryck neråt, bebisen är fixerad sen v.21+ ?.
 

Ledsen att...

Skrivet av  Jessika med Adrian 020118 (27+4)
säga det, men det forsade. Eller rättare sagt; jag satt på en stol i köket när det helt plötsligt kändes som om jag kissade på mig. När jag väl kommit till toaletten och fått satt mig, då forsade det. Men fostervattnet produceras hela tiden, så det tar aldrig slut. Jag hade kunnat ligga på sjukhuset till jag var i vecka 34, då de hade plockat ut bebisen för då är allt färdigutvecklat, men som sagt, jag fick så höga infektionsvärden så då fick de plocka ut honom innan. Men försök och ta det lugnt och inte hetsa upp dig för det påskyndar också och ta inte ut massa oro i förskott, det bara stressar.

Lycka till!
 

Tack så jättemycket för ditt svar

Skrivet av  Kattis m Sarah 20/2-03 + bf 27/12 ? *på besök*
jag har varit inne och fått kollat om det var vatten elelr ej, och det var EJ! Puh..
Det var precis som om jag kissade på mig och sen ett konstigt sipprande... men det var i alla fall inget vatten!
Tack än en gång!!
Kram
 

Hade jag haft en tanke

Skrivet av  Sara med Selma
på att föda för tidigt så hade jag nog märkt en del tecken.

Jag mådde jättedåligt, var trött, det tryckte neråt och jag hade mycket slemmiga flytningar veckan innan min dotter föddes. När jag så fick en liten blödning åkte jag in till förlossningen för en kontroll och på vägen dit började sammandragningarna. Från det att blödnigen startade till att hon är född, tog det dryga 60 timmar.

Jag förstår att du är orolig, men om du och bebisen mår bra är det nog ingen fara. Det händer ju att det bara sätter igång helt plötsligt och att det går väldigt fort, men du kan ju lika gärna gå över tiden...

Vet inte om detta lugnar dig något, jag tycker att du ska prata med din barnmorska om dina tankar om du inte redan har gjort det.

Lycka till med bebisen!
 

Det bara hände!

Skrivet av  Ulricac med Elias 2½år (v28+3)
Hej!

Jag har 4 barn varav 3 är prematurer.

Med 1:a barnet så gick vattnet i v33, helt utan förvarning! ...Jag stod och skulle köpa hamburgare när vattnet bara forsade...det lät som om man vänder en tillbringare upp och ned! =)

Med andra barnet så vaknade jag efter att ha sovit middag. När jag reste mig upp så sipprade vattnet (v36). Jag hade då haft ganska mycket förvärkar så det var inte helt oväntat.

Tredje barnet var fullgånget (v38) och startade med värkar.

Fjärde barnet (v28+3). Jag sov och vaknade kring 8 på morgonen. Tog fram en bok och började läsa. Plötsligt knakade det till i magen (det hördes!), men jag tänkte inte mer på det. Någon minut senare fick jag en hostattack och när jag hostade så märkte jag att vattnet forsade! Jag hade visserligen haft lite förvärkar men det hade lugnat ner sig veckorna innan...
 

Artiklar från Familjeliv