Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det någon som vet...

Skrivet av Prematurmamma
hur vanligt det är med hjärnblödningar hos för tidigt födda?
Svar på tråden: Är det någon som vet...

Svårt att säga tror jag...

Skrivet av  M
eftersom din fråga är väldigt generellt ställd. Det beror på väldigt många faktorer har jag förstått. Givetvis främst hur tidigt födda/ omogna dom är. Jag har en liten tjej som är född i v 23+6, i morgon har vi tillbringat 12 veckor på neo (2 olika sjukhus) och vi har mött många barn och föräldrar på resan. Min tjej verkar ha klarat sig från just hjärnblödning men jag har hitills stött på 2 barn som drabbats och fått vad man tror bestående skador. En del mindre blödningar verkar också läka utan att skapa bestående skador.
Detta är givetvis ingen statistik, om det är det du är ute efter, bara några egna erfarenheter från en sommar med många möten...
 

Det vet jag inte...

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)
..riktigt utan det beror på så många olika saker (precis som "M" skriver).

Albin fick en hjärnblödning grad 4 (alltså en väldigt stor) och han fick den antagligen p.g.a att han hade en infektion när han föddes. Vid en infektion så har man kraftiga blodtryckssvängningar och det klarade inte hans sköra blodkärl av.

Emelie hade oxå en infektion men hon svarade på antibiotikan nästan direkt men hon hade oxå en liten blödning. (Eller ett litet blåmärke som de kallade det).

Svårt att svara på hur vanligt det är...beror på dels hur tidigt de föds och hur de mår förövrigt när de föds.
 

Så svårt

Skrivet av  Marie med Alex4, Oliver1 & Alicia 2/4-04
att säga. Alexander fick en blödning efter förlossningen, fast bara en liten. Han har inga med efter det i dag, snart 5 år.
 

Tack så mycket...

Skrivet av  Prematurmamma
för era svar, förstår att det kan vara svårt att svara på men jag undrade om det fanns någon statistik över det.
 

Kan ju tillägga...

Skrivet av  Prematurmamma
att jag undrar lite över hur vanligt det är om bebisen föds i vecka 24-28 och vad det beror på. Kan man göra något för att förhindra det?
 

Födas för tidigt

Skrivet av  Sussie m. William f.v 28+0 19/6-03
Att barn föds för tidigt kan finnas flera olika orasker. Att man har tidigt vattenavgång (kan inte så mycket om det) att barnet har väldigt dålig tillväxt och beräknas växa bättre på utsidan. Eller som jag, fick en havandeskapförgiftning och var så sjuk att barnet var tvunget att tas ut. Hur många som föds mellan v. 24-28 vet jag inte, det finns statistik på det. Jag vet i alla fall att det är väldigt få barn som föds så tidigt om man jämför med alla barn som föds.
 

Artiklar från Familjeliv