Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej (presentation + fråga)

Skrivet av Nell m Robert och Aliette
kikar in här lite då och då och läser.

Presenterar mig lite kort, vi har en prematur tjej som kom i vecka 34+4. Hon var stor och allt fungerade bra så jag känner mig inte riktigt som en mamma till en prematur. Visst behövde vi en kort tid på neo, 9 dagar och sedan ett par dagar permis innan utskrivning, men det var mest för att sola och se till att min mjölk kom igång. Hon hade ett sug från början som hette duga men mjölken ville inte komma igång förrän efter 5-6 dagar. Killkompisarna som kom i samma vecka var mycket mindre, 2-2,3 kg och behövde öva upp suget mer.

Aliette har även 3 kusiner som alla är prematurer 4-10 veckor tidiga, de är min brors barn. Så han är van neobesökare.

Jag har en fråga engående amning, när jag fick sonen som jag gick över med 9 dagar så kom mjölken på andra dagen. Är det troligt att den långa tiden innnan mjölken kom den här gången har att göra med prematuriteten? Kan iof även säga att jag blev stressad efter andra dagen då det inte kom något trots att jag visste att man ints skall jämföra. Nu fungerar iaf allt tipptopp och det växes på alla ledder *ler*

Aliette vägde 2930 och var 48 lång, så hon hade blivit en bjässe om jag gått tiden ut *ler* Nu har hon vid 2,5 månads ålder lagt på sig och väger strax under 5 kg coh är 58,5.

Mer om oss i min info.
Svar på tråden: Hej (presentation + fråga)

Välkommen hit!

Skrivet av  Annica m Carl o Gustav
Hej Nell - kul att stöta på dig här med. Carl är ju premis 31+5 1360g - Gustav gränsfall 37+4 2355g. Jag vet faktiskt inte om det kan ha med prematuriteten att göra - jag fick pumpa i några veckor innan Carl ens kunde börja suga...det var trögt att få igång mjölken. Gustav ammade ju från början men var lite matt och orkade inte äta hela mål själv. Maten kom i varje fall igång för Gustav innan jag åkte från BB (efter 4-5 dagar). Kram Annica
 

Hej Annica

Skrivet av  Nell med Robert och Aliette
tack. Gustav var ju en liten plutt för att ha kommit i vecka 38. Men du ammade väl länge sedan när det kom igång?

*Kram*
 

Mmmm..

Skrivet av  Annica m Carl och Gustav
..ammade både Carl o Gustav tills dom var runt 9-10 månader ungefär. Carl fick jag ge tillägg emellanåt på kvällarna men efter ett tag kunde jag amma helt. Gustav var aldrig några problem med mer än att han inte ville sluta när jag skulle börja jobba igen *ler* .. Skönt att Aliette växer på sig bra! Så himla oroligt när maten trixar - särskilt när dom redan är små pluttar bara.
 

Välkommen hit!

Skrivet av  MA&son
Inbillar mig att det inte har med prematuriteten att göra, snarare det du själv föreslår alltså stress. För mig kom det igång efter ett par dagar.
 

Tack för välkomnandet

Skrivet av  Nell med Robert och Aliette
ja det är svårt att veta men det låter ju rimligt att det var stressen.
Men jösses vad hon har tagit igen det, hon fick väl panik när det inte kom något så hon tar i för kung och fosterland nu *s*
 

Artiklar från Familjeliv