Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vikt funderingar igen.....

Skrivet av calill
Hej alla goa premisföräldrar!
Min Elias är 2 1/2 år! Han föddes i v. 27 vägde då 920g. Hans fullgångna lillasyster är 6 månader och nu väger de lika mycket ca 8 200 gram. Elias är en liten premis kille, men vi misstänker dock inte att han saknar tillväxthormoner men han skall kanske få sprutor iallafall nästa år. Jag söker lite statestik på andra premisars tillväxt, när de kom i kapp, vad de väger runt ca. 2 och 3 års ålder. Även äldre barns vikter kan vara intressanta för oss för att veta om han kan komma ikapp utan sprutor eller ej!
Tack på förhand! Calill
Svar på tråden: vikt funderingar igen.....

Adrian väger...

Skrivet av  Jessika med Adrian 020118 (27+4)
ungefär 14- 15 kilo skulle jag tippa och han är född i vecka 27+4 och vägde då 985 gram, ungefär som din pojke. Nu är han 2 år och 8 månader.

På BVC och neo konstaterades det att han var ikapp vid 17 månaders ålder, men han har alltid dragit en eller två storlekar mindre än jämnåriga. Men han ligger inom det "normala".
Men sedan får man ju inte glömma att det inte bara har med prematuriteten att göra utan också med gener. Är du och din kille små så får ni naturligtvis barn som är korta. Jag har en man som är närmare 1.90 och det hoppas jag ska påverka Adrian så att han blir lång och ståtlig som vuxen!

Hoppas det går bra och lycka till!
 

Kolla på...

Skrivet av  Annica m Carl o Gustav
..lite hemsidor kanske. Adressen till Carls site finns i infot och han har ett premistäcke med länkar till andra premisar - som säkert har länkar till andra osv.....osv...
 

Milton 2½ år...

Skrivet av  -Johanna-
15,8 kg och är ca 93cm . Han föddes i v 31 och vägde 2445g

Han va liten under första året men vid 1 år ungefär hade han växt på sig ordentligt och låg på "normalkurvan".... (nu är han på övre kurvan)
 

William väger....

Skrivet av  Sussie m. William f.v 28+0 19/6-03
ca 9 kg och är 15 månader. Han föddes i v.28+0 och vägde då 902 gram och var 34 cm lång. Han har vuxit i kapp bra men är fortfarande liten om man jämför med jämngamla, om man korrigerar så är han på ett ungefär i jämnstorlek.
 

Linus väger..

Skrivet av  Sara m. Linus 030428 (27+5)
lite över 8kg (är inte vägd på 2mån.) Han föddes också i v. 27 och vägde då 1040g, lite större än Elias. Han har alltid varit liten men för ett par månader sedan slog neo larm om att han rasade bland kurvorna och han utreddes för olika allergier. Det visar sig att han är mjölkallergiker och efter 1månad mjölkfritt (visserligen med kolhydrattillskott..) så gick han upp 500g och växte 2cm på längden! Han får nu helt mjölkfri kost och maxijul, ett kolhydrattillskott eftersom han är så aktiv att han förbränner det han får i sig på egen hand alltför snabbt.
Är Elias kollad för allergier?
Lycka till!
p.s. Linus är 17 månader nu...
 

Julius...

Skrivet av  MA & son
...väger ca 8700g vid ca 2 års ålder. Vägde 1570 i v 31+6. Den låga vikten beror i hans fall på att han äter och alltid har ätit väldigt lite.
 

Emil vägde...

Skrivet av  Linda M, Tilda v 30, Emil v 27
11,1 kg och var 86 cm lång på sin tvåårskontroll i somras. Han föddes i v 27 och vägde 1004 g och var 37 cm lång. Liten blir stor, men han har fortfarande ganska smala armar och ben.
 

Tindra vägde...

Skrivet av  Asta m Tindra(v28),Tim(v29) + 2 till
..9130g och var 81,5cm lång på 2 års-kollen. Hon föddes i v.28+1 och vägde 954g och var 35cm.

Vår lillpojke Tim är nu snart 4 månader och han vägde 920g när han kom i v.29+6. Nu väger han nästan 4kg.

Jag har även två fullgångna som varit betydligt större än mina premisar.
Vår barnläkare har sagt att det inte spelar så stor roll vad barnen väger utan bara längden följer sin kurva så är allt bra. Vikten handlar mest om kalorier.

Hoppas att löser sig för er :)

Kram
 

Viktor

Skrivet av  Amanda med Viktor-02, Oscar&Hanna 18/5-04
var tillväxthämmad när han föddes i v 34+6. 1790g vägde han.
Idag är han 2 år och 3 månader och väger 12 kg och är 86 cm lång.

Följer Elias sin kurva?

kram

Amanda
 

Tack för era svar....

Skrivet av  calill
Ja Elias följer sina kurvor men som ni märker han är väldigt liten jämfört med era barn, snart tre år och bara 8,2 kg 79 cm. Han är inte kollad för allergier förutom gluten, och han har faktiskt vad jag förstår lite ovanligt många bajsblöjor per dag 2-4 stycken... Jag skall be om ytterligare allergi tester. Högenegi välling och extra näringsdrycker ratar han för han gillar inte smaken. Och visst är han rejält aktiv så det känns ju som att han förbränner allt han äter. Men han är så pigg och glad så vi vet ju att han faktiskt mår riktigt bra, han är bara liten, det kunde ha varit såååå mycket värre!
 

Du kan ju be att få prova..

Skrivet av  sara m linus 030428 (27+5)
Maxijul, det är rena kolhydrater (torkad glukossirap) smakar inget och mättar inte... Linus ratade också alla näringsdrickor han fick prova...
Bara ett tips...
 

Artiklar från Familjeliv