Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hejsan!

Skrivet av Trileia
Får jag vara med här hos er?
Min lille grabb föddes i vecka 34+4. Så han var inte jättetidig, men ändå kändes han väldigt liten för oss när han kom.

Han fick ligga i kuvös med syrgas och CPAP hela första natten och vi fick inte träffa honom för vi hade maginfluensa. Dagen efter han hade kommit fick vi dock komma in och hålla i honom och det var underbart förstås men också väldigt konstigt. Han kom ju så himla fort (drygt 2 timmar från första värk) och han försvann så fort (fick hålla honom i en kvart) så jag fattade aldrig att jag fött barn, speciellt eftersom jag hade feber och yrade en massa också.

Så gick det i alla fall till när min Jonathan kom. Hoppas vi får va här hos er.
Kram Trileia
Svar på tråden: Hejsan!

Hej

Skrivet av  Marie med Alex4, Oliver1 & Alicia 2/4-04
och välkomna! Min äldste son Alexander föddes i vecka 36 (4070 gr, 53 cm) så han var inte heller så tidig, men han behövde ganska mycket neonatalvård, han mådde dåligt när han kom ut. Andra barnet (Oliver) föddes 39+6, 4990 gram (puh!) och nu min dotter vecka 37+0 (4235 gr). Ettan och trean har behövt mycket vård, medan tvåan mådde finemang!

När föddes han och vad vägde din Jonathan? Han mår bra och så nu? :-)
 

Hej hej!

Skrivet av  Trileia
Jonathan föddes den 14/6 i år. Han var 48 cm lång enligt papprena men jag tror han var närmare 46 eftersom han krympte dagarna efter..
Och han vägde 2295 gram.. så han var stor, men ändå liten ;) Stor i jämförelse med andra på prematuren men liten i jämförelse med de bebisar vi träffat förut.

Han mår alldeles utmärkt. Den vikt han inte hade förr har han lagt på sig nu och har till och med dubbelhaka ;)

Tack för välkomnandet!
 

Hej och välkommen!

Skrivet av  Sara m Linus 030428 (27+5)
Min son föddes i v. 27+5 med akutsnitt pga havandeskapsförgiftning och HELLP. Han vägde 1040g och var ca 35cm lång. Jag fick inte se honom förrän efter 1½ dygn eftersom jag var så sjuk själv och inte kunde/fick lämna varken sängen eller rummet. Min man var däremot hos honom hela tiden och matade honom redan efter två timmar. Linus andandes med cpap första dygnet sedan hamnade han i respirator och sen i cpap igen. Syrgas på grimma hade han ända tills han var 5½ månad (vi hade syrgas hemma..)Nu är han en vilde, mindre än sina jämnåriga men dubbelt så aktiv! Han har inga (hittills upptäckta) men av att vara född så tidigt.
Hoppas att allt har gått bra/ går bra med Jonatan!
 

Hej och tack för välkomnandet.

Skrivet av  Trileia
Jadå allting går bara bra med Jonathan. Vi började med att flaskmata honom, alltså att jag pumpade ur och sen matade honom, för jag kände mig så stressad så amning funkade inte alls. Men nu ammar vi för fullt och det går jättebra, det är skönt.

Får jag fråga ved HELLP är?? Det var en liten gosse du fick! Hoppas han mår fint!
Kram Trileia
 

Hellp är..

Skrivet av  sara m linus 030428 (27+5)
en sjukdom som man kan få under graviditeten antingen tillsammans med hf eller ensamt. Hellp står för Hemolysis Elevated Livervalues Low Palatrate (är inte helt säker på stavningen) Det betyder i alla fall att de röda blodkropparna i blodet förstör sig själva, levervärdena stiger (i extremfall kan levern brista) och de vita blodkropparna sjunker. Det finns ingen bot för Hellp utom att förlösa barnet, i vilken vecka som helst, och hoppas på att barnet är stort nog att klara sig. Om man får hellp tillsammans med hf är det lättare att upptäcka annars är det svårt att se.
Linus klarade sig alldeles utmärkt och är världen vilding oftast (inte just nu för han har öroninflammation...)
Skönt att allt är bra med Jonathan!
 

Välkommen hit!

Skrivet av  Annica m Carl o Gustav
Självklart får du vara med här. Hoppas du ska trivas1
Hälsn Annica med premisen Carl snart 6 år!
 

Artiklar från Familjeliv