Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Koncentrationssvårigheter

Skrivet av anonym pga ämnet
Är det nån av er som har för tidigt födda barn som är lite äldre och har konc svårigheter som troligen beror på att de är för tidigt födda? När kan man upptäcka detta? Kan man göra något förebyggande för att om man upptäcker detta få en bättre start och framtid i dagis/skola? Om man misstänker detta skall man hellre få barnen till dagmamma med färre barn/stimuli än dagis?
Svar på tråden: Koncentrationssvårigheter

många infallsvinklar...

Skrivet av  calill
Hej!
olika läkare, olika län etc. styr nog vad du får för svar. Jag frågade vår läkare då jag fick höra av många kompisar att de inte skulle orka med Elias mer än en timme i taget....

Vår doktor sa att "sjuklig" överaktivitet eller okoncentration blir det först om barnet inte kan leva normalt i familjen och om barnet inte alls fungerar i barngrupper.

Vår Elias fungerar bra i barngrupper där han känner sig trygg, där hans litenhet inte ifrågasätts, där han redan har bitit eller puttat sig i respekt hos de större barnen. Han fungerar i våra ögon helt normalt i vår familj, han vill dock inte sitta stilla och se på tv eller leka samma lek länge >5min.

Det sägs att våra premisar kan vara överstimulerade i och med all vård de fick på BIVA, jag tycker att det låter logiskt. Vi valde dagmamma och undviker fortfarande Tivoli , marknader etc. Elias fyller 3 i slutet av januari 05.
Lycka till!
 

svårt att svara på *långt*

Skrivet av  Ellica m Max o Melvin v 31
Hej

Jag håller med ovanstående skribent om att det finns flera infallsvinklar och framför allt är det väldigt individuellt hur mycket svårigheter prem barnen får och därför svårt att säga vad man kan göra.

Så här är det för oss ifallfall:
Melvin är född 10v för tidigt och är nu 4,5 år och ja. han är aktiv...inte såpass mycket överaktiv så vi känner att han bör genomgå en utredning utan mer att han behöver lite extra stöd och framför allt förståelse. Till viss del tror jag att det är hans personlighet att vara aktiv med allt vad det innebär men även att han kom för tidigt och blev överstimulerad...vilket alla premis barn blir mer eller mindre (om man ¨jämnför med mammas mage).

Vi märkte inte så mycket av detta förrän runt 2 års åldern då det vart väldigt mycket spring i benen så att säga...på dagis märkte man det att han inte kunde häga med i gruppen, svårt att komma till ro, var ofta uppe i varv etc etc. Tyvärr misstolkades detta och man valde att låta honom flytta upp en avd tillsammans med de andra barnen. Alltså han gick fr en bebis avd till en avd med bara barn födda jan-apr -00 (han är född i april) för man tyckte att han var såå framåt etc etc.
På den nya avd funkade inget alls, Melvin var inte alls så "mogen" att göra det dom gjorde, och "förstörde" både för han själv o de andra barnen. Då fick han en resurs.
Nu har det gått ca 1,5 år och han är ff aktiv men har lugnat ner sig betydligt, kan koncentrera sig etc.

Vid senaste BVC besöket pratade vi just om hur o vad vi skall göra nu. Det som är viktigt är att man är medveten om ev problem och inte bara låter det bero, man kanske inte behvöer utreda barnet men det är bra om man får igång en diskussion med ex psyk på BVC eller så för att få det dokumenterat så att säga.
Oftast brukar man nog märke ev överaktivit.vid 4 års .

Sedan känner man sitt eget barn bäst. Tror du att det passar ditt barn bättre med dagmamma...tycker jag att ni skall välja det
 

tack för era svar

Skrivet av  Pr
skönt med någon som delar med sig av sina erfarenheter..först ville jag ha dem hos dagmamma men känner att ett litet dagis skulle va det bästa, tror jag, men det vet man ju inte föränn man är där, problemet är att det inte bara är och välja....få se hur de utvecklas...
 

Ingen vet säkert

Skrivet av  Portia
själv tror jag mer på ärftlighetsfaktorn. "Bertil" föddes med akutsnitt pga havandeskapsförgiftning, i v 32+0, tillväxthämmad med vikten 1040 g. Nu är han 12 år och har snart växt om mamma... Han har Asperger, ADHD och Tourettes syndrom. Den enda bokstavskombinationen jag inte kan hitta i släkten är Touretten - som ju skall vara vetenskapligt mycket ärftlig. Lillasyster "Gullan" som är född fullgången och normalviktig - men med akutsnitt även hon - har också Aspergers syndrom (ingen utredning för ADHD - men vissa bitar av detta finns hos henne också). Min man skulle säkert fått diagnoserna Asperger och ADHD om de funnits när han var liten. Han är fullgången. Min far är född för tidigt, v 2,2 kg vilket var rätt litet på 30-talet... äldst av 4 syskon. Dyslektiker och den enda av syskonen som inte gillar att resa och har vissa AS-drag - men koncentrationssvårigheter kan jag dock inte se. Det kan ju t.o.m. vara så att Bertils AS blev värre pga den för tidiga förlossningen än vad hans ärftliga disposivitet skulle givit - men så långt har forskningen inte kommit ännu. Tänk att min lilla fågelunge har skostorlek 40 nu! Jo, ärren under fotsulorna är kvar.
Om du frågar fler föräldrar, t.ex. inne på Föräldrar till bokstavbarn eller snacket autism och autismliknande tillstånd - så skall du se att en klar majoritet av oss anser att en tidig diagnos hjälper! Jag har träffat så många föräldrar med tonåringar som precis fått diagnos och det är en känslig ålder när man inte vill avvika och kan ha svårt att ta till sig hjälpen. Bertil var 10 år när han fick sina diagnoser. Han har 125 i IQ, går i vanlig klass med elevassistent på heltid och vi är mycket stolta över honom!
 

Artiklar från Familjeliv