Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hejsan!

Skrivet av Linda K
Jag har lite frågor angående en kompis.
Det är så att hon nyss har fått barn, närmare bestämt för en vecka sedan, hon var då i v 25+4, Hon ligger nere i Göteborg.
barnet en liten flicka var verkligen liten, 550 gr, och längden har de uppskattat till ca 20 cm??
De har röntgat henne, och allt ser bra ut.

Hur stora är egentligen oddsen att hon klarar sig? Med tanke på att hon är Så liten.

Hoppas nån kan svara

MVH
Svar på tråden: hejsan!

chansen är nog stor

Skrivet av  Jeanette
med dagens teknik och övervakning på dem små så brukar det gå bra...så länge nu inte barnet får någon infektion..dem klarar nämligen inte det så lätt..
dem klarar ju att ta hand om barn redan från v 22 på vissa ställen...
hoppas den lille klarar sig
min lille son kom i v 34+1 och vägde bara 1400 g och var 40 cm lång...moderkakan sluta fungera och han mår toppen nu
 

Jättesvårt att svara på...

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03
Våra barn föddes i vecka 26+2. Emelie vägde 690g och Albin 820 och båda var ca 30cm. Låter som deras bebis var lite väl kort för tiden! Har de hittat några andra fel? Eller du kanske bara hörde fel.

Vi låg oxå på 316 i Göteborg. Vi var där i ca 3,5 månader. Underbara människor som jobbar där :)

Det är väldigt svårt att veta hur stor chansen är att de som är så små klarar sig och sen är tyvärr risken för komplikationer ganska stora. Emelie hade inga problem alls medans Albin hade massor.
Men alla sa till oss att tjejer är mycket starkare än killar så det kommer nog gå bra för din kompis lilla tjej :)
 

Man kan aldrig

Skrivet av  LiAg
veta hur det går.
Den lilla kan få infektioner och annat, men för det mesta så går det bra.
Tiden får utvisa hur det går.
Jag fick tvillingar i vecka 29+3 och de gick efter mycket om och men bra till slut fast det var jobbiga 10 veckor på neo och BIVA.
Ställ upp för din kompis med små barnkläder och fråga vad de vill ha hjälp med.
De kan vilja ha mat, städning hemma, någon som handlar åt dem eller bara vill att någon som lyssnar på dem när de vill prata av sig.
Jag fick mycket uppmuntran av mina vänner som förstod att jag inte orkade svara men de fortsatte att sända hälsningar på kort, sms, mail och telefonmeddelande och de värmde.
 

Ett gott exempel....

Skrivet av  Marie och Elina
är min lilla tjej som föddes i juni i år, i v 23+6. Hon vägde då 580 gram och var 29 cm lång. Hon har klarat sig relativt bra och väger idag 2270 gram! Resan har varit sanslöst lång och jobbig, en berg-o-dalbana utan like, men dom små liven är otroliga fighters!

Hälsa era vänner Lycka till och fixa matlådor åt dom!
Varma hösthälsningar
 

Svårt att svara på

Skrivet av  Tina med ängeln Emma, Rasmus & bf mars
Hej.
Precis som de andra har svarat dig så är det svårt att säga hur oddsen för flickan ser ut. För många går det bra, för en del inte. Själv födde jag en flicka i v. 25+3 år 2002 som tyvärr endast levde i 4 dagar. Hon vägde 935gram och var 32 cm lång och hade jätte bra APGAR när hon kom ut. Förlossningen satte igång plötsligt och gick fort och varken hon eller jag hann att förberedas. Detta tillsammans med bl.a. omogna lungor hos henne medförde komplikationer som gjorde att hon inte överlevde.

Din kompis kommer till att ha en jobbig tid framför sig. Flickans tillstånd kommer säkerligen att pendla som en berg- och dalbana; ena minuten mår hon bra för att kanske nästa minut må mycket sämre. Men som jag skrev tidigare så är det svårt att säga hur oddsen är. Huruvida barnet överlever eller inte tror jag beror dels på hur många veckor den stannar i magen, hur den har mått i magen, om barnet har hunnit förberedas eller inte inför förlossningen och hur hennes första dagar i livet. Jag fick reda på att min dotter hade fina värden och att detta var ett tecken på att hon hade mått bra i magen. Att barnet är litet kan ju bero på att det inte mått så bra i magen, men givetvis finns även andra orsaker. Många som föds för tidigt drabbas av komplikationer, bl.a. behöver dem hjälp med andningen ett tag eftersom barnets lungor inte är fullt utvecklade. Min flicka fick både blödningar och propp i hjärnan till följd av den snabba och tuffa starten i livet - detta var orsaken till att hon inte klarade sig. MEN en blödning eller propp ihjärnan behöver inte betyda något - barns hjärnor tål mycket och om någon del av hjärnan "förstörs" går andra delar av hjärnan in och tar över. Hur hjärnan klarar detta kan man dock inte säga i förtid - det får tiden utvisa.

Jag håller tummarna för att det går bra för din kompis och hennes dotter.



 

Artiklar från Familjeliv