Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad ska jag göra? obs bråttom

Skrivet av anonym av hänsyn
Jag skolar in min ettåriga dotter på samma dagis som en mamma från bvc-gruppen skolar in sin ettåriga son. I måndags var första dagen. Då var vi där med barnen i en timme, precis som idag. I morgon ska vi vara där en och en halv timme och också lämna barnen en liten stund.
Då vill min mammakompis att jag ska gå med bägge barnen på dagis, vara där med dem och gå hem med dem igen, eftersom hon ska bort på lunch. Pojken kommer vara med mig och ifrån sin mamma i två timmar.
Jag svarade ja på hennes fråga utan att tänka efter för att jag ville vara snäll, men nu har jag blivit väldigt tveksam.
Kan det verkligen vara bra att göra så mitt under inskolningen? Jag har träffat hennes son regelbundet under hela våren, men aldrig själv och vi har bara setts en gång efter sommaren förutom under inskolningen. Det är inte det att jag tycker att det blir för mycket jobb. Jag tycker bara att det är taskigt mot hennes son. Vad ska jag göra?
Jag vet inte om lunchen är viktigt eftersom jag inte tycker mig ha rätt att fråga det. Själv har jag dagis för att jag måste jobba igen. Hon har inget arbete än, men ska använda hösten till att söka. Kanske är det en anställningsintervju fast hon inte vill säga något? Eller ska hon bara äta lunch med en kompis?

Personalen vet inte om att sonens mamma inte kommer imorgon.

Hennes pojke är ganska orolig av sig, gråter lätt och för ingenting, men han är van att vara utan sin mamma. Min dotter är mycket tryggare, men hon har aldrig varit borta från både mamma och pappa samtidigt. Jag är lite hönsmammigare men har ett tuffare barn. Kanske hör det ihop.

Ska jag ringa och säga att jag har ändrat mig? Eller har jag inte med hennes beslut att göra?
Svar på tråden: Vad ska jag göra? obs bråttom

Ring henne

Skrivet av  Cilla med Hugo 030208
och säg ungeför som du har skrivit. jag tror inte det är bra att hon går ifrån under inskolningen. Vitsen är ju att föräldrarna är med för att barnen tryggt ska lära känna personalen och den nya miljö. Tycker att lunch är en dålig orsak till att inte vara med på inskolningen. Om det är någotviktigt så borde hon prata med personalen och fråga om hon kan ändra tiderna just den dagen. Om du känner dig osäker på hur du skla ta upp det såkan du ju säga att du nämnde det för enbekant som är förskolelärare och att hon inte tycket det var enbra idé ( ibland är detbra med vita lögner) Tycker absolut du ska ringa eftersom du inte känner dig ok med att ta båda barnen samt att jag det kan förstöra inskolningen, speciellt om hennes barn är lite oroligt av sig.
 

Det är inte det att det inte är ok för mig

Skrivet av  anonym av hänsyn
Det är inte det att jag tycker att det blir för jobbigt för mig. Jag tycker att hon är taskig mot sitt barn. Jag tycker ofta att hon är väldigt tuff mot honom och jag tycker inte att hon verkar känna in vad han klarar av. Det kan jag inte säga till henne. Vi känner inte varandra så väl.
Jag vill inte medverka till att förstöra inskolningen. Det är bara det. Lunchen vet jag inte vad den gäller.
Är du förskolelärare?
 

Om du inte redan

Skrivet av  Dellen
ringt,ring direkt och hänvisa till att hon först ska ta det med personalen.Personligen skulle jag nog skicka hem dig igen om du kom med barn som du själv inte "äger" andra inskolningsdagen.Om man själv inte kan komma bör man nog ta upp det med personalen innan.
 

Håller med de andra.... underbart

Skrivet av  Maria
En klart charmig historia, glöm inte att spara den så att du kan berätta den Laura när hon lir stor.
Varmt och fullt med humor, och det är inte så lätt att förutspå vädret i detta land framförallt inte efter denna sommar :-)
 

UPPS hamnade fel skall vara på den under

Skrivet av  Maria
Den om första dagisdagen
 

om du vill funkar det att du är med barnet.

Skrivet av  moa
q
 

Artiklar från Familjeliv