Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp! Ensam tjej i gruppen...

Skrivet av Bekymrad!
Var på första inskolningsdagen idag med min 17 månaders dotter och det känns inte helt rätt tyvärr. Det är sammanlagt sex småttingar som skolas in samtidigt och alla andra är pojkar. Känns jättetråkigt att hon inte får någon tjejkompis. Hade speciellt sett fram emot just det, eftersom hon är en försiktig liten dam som gärna sitter lugnt och stilla och leker med små saker. Hon har aldrig fått tillfälle att träffa någon likasinnad eftersom de vi känner har alla små vilda pojkar som alltid snor saker ur händerna på henne, drar i håret och slåss och som hon blir rädd för varje gång. Och nu detta... bara pojkar på dagis. Nu är jag rädd att hon kommer att påverkas av detta och alltid känna sig underlägsen. Och som vanligt är hon dessutom den enda som inte kan gå än! Det gör ju inte att hon känner sig säkrare direkt. Sålart att alla pojkar inte är sådär vilda och alla flickor är lugna, men någon flicka att leka med känns ju viktigt. Vad ska jag ta mig till? Någon som har erfarenhet?
Svar på tråden: Hjälp! Ensam tjej i gruppen...

Är det en nystartad grupp

Skrivet av  Dellen
eller finns det kanske fler tjejer på avdelningen?
 

Du ska se att det går bra!

Skrivet av  Sophia med Laura
Oj då. Jag har en vild flicka med en lugn pojkkompis. De har väldigt roligt ihop.
Jag tror inte att du ska bekymra dig så mycket. När barnen år så små är det faktiskt inte så stor skillnad mellan könen, snarare mellan individerna. De har ju ännu inte behov av att visa att de är flickor respektive pojkar.
Du ska se att det säkert kommer en flicka till gruppen så småningom. Till dess kommer din flicka att lära sig att det inte är något konstigt att leka med pojkar. Det har hon god nytta av. Och hon har ingen anledning att känna sig underlägsen. Vi har alla olika temperament och måste få ha det.
Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv