Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skola in tvååring

Skrivet av Emmamman
Hej!
Vår dotter som snart fyller två ska nu börja på dagis. Hon är en ganska så självsäker tjej som gillar att leka med andra barn och som pratar ganska bra redan. Hon förstår i princip allt man talar om och verkar tycka att dagis ska bli kul att döma av reaktionerna på de besök vi har gjort. Avdelningen verkar kanon men gruppen är ganska stor och det känns ju redan som om det kommer att bli en enorm omställning från vår lilla värld här hemma. Vi har pratat mycket om att börja dagis och hur roligt hon ska ha det där och har även tagit upp att hon ska vara där med oss i början och att hon sedan, när hon känner fröknarna och barnen, ska vara där själv. Jag är lite intresserad av hur andra mammor och pappor till tvååringar har gjort för att förbereda sina barn inför starten och om det är någon som har några tips eller varningar att utfärda... :) Tror ni att det är dumt att nämna att hon ska vara där själv redan nu innan det är ett faktum? Det känns nämligen lite som om vi lurar henne om vi inte är ärliga från början med vad som är syftet med dagis. Hmmm...det är svårt att veta hur "stora" man ska låta barn i den här åldern vara tycker jag! Hoppas på råd och stöd från någon erfaren! :)
Svar på tråden: Skola in tvååring

Vi skolar in 2 åring

Skrivet av  maria65a
Han har pratat om !min dagis" hela sommaren och blev jätteglad när han äntligen fick börja i onsdags. Vi har pratat om att han ska vara där med alla barnen och fröknarna när mamma och pappa jobbar och det tjatar han oxå om hela dagarna, tror inte han förstår varför hans pappa är där just nu *s*
Annars har vi inte gjort några större förberedelser utan tar det som det kommer, när han frågar så svarar vi fast vi är nog mer avancerade i svaren än vad han tänkt sig!
 

Artiklar från Familjeliv