Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Inskolningen är över, reflektion och litet tips.

Skrivet av Lina med Emmie 030424
Hej! Mot alla odds så går det bättre och bättre att lämna på dagis. Jag skrev flera inlägg här om hur otroligt jobbigt det var i början (kring 2/8). Vi fick ju bara vara med 1 timme på måndagen, 1 timme på tisdagen för att på onsdagen efter 1 timme lämna henne och vara borta i ca 1 1/2 timme. Reaktionen blev kraftig, den kom hemma. Personalen tyckte att den var normal men vi blev förskräckta. Har läst flera inlägg här och känner igen situationen - mycket dålig sömn, ångestgråt efter mamma på natten, vägrar släppa mamma ur sikte - allmänt otrygg.
Nu har pappa lämnat och hämtat de senaste 15 dagarna och hon verkar börja förstå och finna sig i att bli lämnad.

Tips! Jag tog kort på inskolningsfröken och några av de andra barnen och satte upp på kylskåpet hemma. Sen pratar vi mycket om dagis och fröken i "positiva ordaglag" (glad röst). Så nu när vi frågar "var är Maria (inskolningsfröken) så pekar Emmie på kylskåpet - "dä,dä".
Hon blir dock fortfarande ledsen när min man lämnar henne men inte lika hysteriskt ledsen som i början. Han säger att hon tystnar nästan direkt och att hon är glad och leker när han hämtar henne. I början grät hon när hon såg oss när vi hämtade - nästan som att hon var chockad att vi faktiskt kommit tillbaka och inte lämnat henne för alltid. Hu, vad hemskt!

MEN, mitt mamma-hjärta har ändå dåligt samvete för att jag lämnar henne! Jag vill jobba och trivs med det men det är som att min "Stenålders-mamma-gen" protesterar inombord: "Du kan ju inte lämna bort dit barn, fel, fel!" Jag hoppas nu bara att hon kommer fortsätta trivas för de första två veckorna mådde jag sååååå dåligt! Men nu känns det som sagt var mycket bättre.
Men ett tag när det kändes som värst smidde jag hundra reservplaner på hur vi skulle ordna tillvaron så att hon slapp gå på dagis.
Men nu känns allt sååå mycket bättre! Så ni som befinner er i misströstan, håll ut, det kommer förmodligen gå bättre och bättre. Styrkekram till er!

Svar på tråden: Inskolningen är över, reflektion och litet tips.

Vår inskolning har varit mer långdragen...

Skrivet av  Mia KL & Samuel 030222
faktiskt, det var inte förrän på dag 9 som vi lämnade (blev lite försenat pga att inskolningsfröken var sjuk dag 6-8) och vi har faktiskt inte fått den där reaktionen hemma. Vi har istället koncentrerat oss på att vara på dagiset så mycket som möjligt och jag har varit närvarande. Det har gjort mitt barn mycket tryggare. Visst grät han dag 9 när jag lämnade honom men det gick över relativt fort och dag 10 var mycket bättre. Hade jag lämnat honom dag 3 så tror jag definitivt att de hade fått hämta mig (så här lite facit i hand). Han hade inte klarat av den separetionen.

Jag är glad över att vår inskolning har hela tiden varit anpassad till vår situation, en annan kille skolades in samtidigt och han reagerade inte alls på att bli lämnad så han har blivit lämnad längre tider snabbare. Med min son har vi anpassat och tagit det lugnare och kommer ta ett par dagar även i nästa vecka för att se hur han reagerar.

Vet inte vad jag ville med detta inlägg, kanske skulle vara ett eget (ler) men summa kardemumma, även om det är motigt i början så blir det bättre.
 

Åh ....

Skrivet av  Marianne
Vilken suuuuuper-duuuuper bra ide Tack!!!!! Jag ska genast ta kort på fröknarna på måndag för att ha här hemma. Vi har oxå haft en jobbig inskolning med Elvira och ett problem har just varit att hon inte vetat vem hon ska ty sig till. Det var en gruppinskolning med massa föräldrar i omlopp. Nu har det lugnat ner sig hon blir ledsen när jag lämnar men det går över. Du det var en superide vi har gjort ett litet album på oss med nämsta familjen, vänner, kort på vårt hus osv som Elvira tittar i på dagis men att göra tvärtom har jag inte tänkt på :0)))
 

Artiklar från Familjeliv