Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite grinig

Skrivet av Barbara
Men jag tycker inte att folk som inte jobbar ska få utnyttja skattebetalrans pengar inte få använda bussar , låna på bibliotke ta in på sjukhus osv. Därför tycke rjag att det är en självklarhet att barn är på dagis.
Har ingen lust att betala skatt för fruar som blir försörjada av sina män.
Vuxna männsikor ska arbeta och betal skatt alternativt att den ensamförsörjande mannen i så fall betalar skatt för sin fru.
Svar på tråden: Lite grinig

Hi, hi, hi den lämnas utan kommentarIMT

Skrivet av  Hannele
ö
 

Håller inte med

Skrivet av  Pernilla M
alls faktiskt.
 

Ska man inte utgå ifrån vad..

Skrivet av  J med N & M
som är bäst för barnen o inte från vad som är mest rättvist ur ett samhällsekonomiskt perspektiv? Tycker du för ett väldigt barnsligt resonemang.. Och kan det inte vara pappan som är hemma eller? Hmm..
 

Så om du och din man

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
tjänar 15000:- var i månaden så har ni två mer rätt att utnyttja sånt som betalas med skattemedelen än frun till han som tjänar 40000:- i månaden trots att han betalar avsevärt mycket mer skatt är er båda tillsammans?
 

Hej Barbara!

Skrivet av  Jenny 3+1 bf 11/2
Vet inte om Du menar allvar, eller om Du bara vill starta en debatt?
Hur som helst håller jag inte med dig. Det finns ju faktiskt fler än hemmafruarna som inte arbetar och betalar inkomstskatt, t.ex. arbetslösa och sjukskrivna, för att inte tala om hemlösa. Ska vi låta dessa grupper stå utanför samhället?

Jag har viss förståelse för ditt resonemang kring hemmafruar, men även om man är hemmaförälder - min definition - betyder det ju inte att man inte automatiskt aldrig har/kommer att arbeta.

Jag tycker att det är en inskränkt syn att vilja öronmärka "mina" skattepengar. Jag dricker t.ex. inte alkohol - därför vill jag inte att mina skattepengar ska gå till rehabilitering och avgiftning för alkoholister, jag nyttjar inte äldrevård, knappt någon sjukvård, inte teater eller museum i någon större utsträckning. Jag skulle med ditt resonemang ha ett ganska stort "skattekonto"! Tyvärr äts väl det upp av att jag har så många barn; med mvc, ultraljud, förlossning och sedan bvc som följd...

Jag tycker inte att det är en självklarhet att ha barnen på förskola. Det finns fler alternativ om man arbetar; dagmamma, skiftarbete osv.

Det är nog tur att vi har olika åsikter och uppfattning om förskola; om alla ansåg den barnomsorgen som den bästa, skulle det väl vara knökfullt på förskolorna?!

 

Nja

Skrivet av  Viktoria
Man betalar skatt både som sjukskriven och som arbetslös. Jag tror det endast är socpengar som det inte dras skatt från.
 

Jag menade..

Skrivet av  Jenny 3+1 bf 11/2
skatt på arbete. Det har nämligen varit ett himla hoolabaloo ang. olika skatter här förut, och en del verkar skilja på skatt på arbete och skatt på ex.vis sjukpenning och a-kassa.
Jag betalar ju skatt på min f-penning, men eftersom jag inte "tillför" staten något - i form av arbete - har det stötts och blötts huruvida man är en belastning eller inte. Jag har dock gott samvete eftersom jag även arbetar extra, och på så vis betalar "riktig" skatt.
Hoppas Du hängde med i resonemanget!
Kram,
 

Artiklar från Familjeliv