Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Efter att ha läst inlägg här

Skrivet av Anette mamma till 4
funderar jag på en sak. Jag är för att barn ska gå antingen på dagis eller hos dagmamma. Mina barn har alltid gjort det och de mår bra av det. Men en kompis till mig har haft sin son hos farföräldrarna. Visst det är jättebra på alla vis och han trivs jättebra där men när han då kommer ned till oss och leker med Oscar och Carl så är det bara bråk och skrik och han ska ha allt och bestämma. Tilläggas kan att kompisen och Carl är tre år detta år. Kompisen kan inte leka med andra barn och min åsikt är ju att han kanske behöver komma till dagis och lära sig att leka med andra barn utan att pappa är med inte heltid kanske men några timmar per dag. En åsikt som jag står för. Han träffar bara Oscar och Carl och sina två kusiner.
Svar på tråden: Efter att ha läst inlägg här

Behöver inte dagis/dagmamma för att träffa barn

Skrivet av  Solros
det kan man göra på andra ställen. Felet är inte att pojken inte varit på dagis/dagmamma utan att farmor och farfar inte varit med honom på öppen förskola eller liknande platser där man träffar andra barn. Det tycker jag ingår i att vara hemma med sina barn, att umgås med andra människor på dagarna, på ett eller annat sätt beroende på vad det finns för förutsättningar där man bor. Jag tror det finns öppen förskola antingen i kommunens eller kyrkans regi på de flesta orter i Sverige. När man fyller 4 kan man dessutom få gå på Kyrkans barntimmar ett par timmar utan förälder för att vänja sig att vara i grupp.
 

Visst finns det

Skrivet av  Anette mamma till 4
andra ställen att träffa barn på men det är som så att farföräldrarna är bönder så de kan inte bara åka iväg hur som helst och sedan när mamman bodde ihop med pappan så försökte hon att pojken skulle gå på dagis några timmar per dag men det satte farmodern stopp för för hon tänkte minsann inte åka och lämna och hämta på något dagis. Hoppas nu när mamman är tillbaka i sverige att hon skaffar dagisplats alternativt går till öppet hus.
 

Sen så skulle..

Skrivet av  J med N o M
jag nog inte "snacka skit" öppet om folks val av dagis.. en sak om man försvarar sitt eget liv men att skriva om andras tycker jag inte riktigt är rätt!
 

Man behöver..

Skrivet av  J med N o M
inte gå på dagis för att lära sej leka/träffa andra barn!
 

Nej

Skrivet av  glad förskollärare
Det är en skrämmande utveckling när föräldrar inte förstår hur viktiga de själva är för sina barn.
När det gäller vänskap och annt är föräldrar ofta viktiga förebilder. Barn gör som föräldrar ofta. Föräldrar med nära vänner får ota barn som har förmåga till nära vänskap med mera.
Förskolan är bara en del av livet för de barn som vistas där under förälders arbetstid.
 

tänk på att..

Skrivet av  Emma
* de bara är 3 år
* många barn vill ha allt och bestämma allt av sin natur, spelar ingen roll om de varit på dagis eller ej
* att du ju har en roll som vuxen att gå in och bryta om du tycker det känns fel när de leker, annars kan de nog hantera såna konflikter ändå
* om pojken kommer på besök, föreslå att han har med sig några av sina leksaker och att de antingen bytlånas eller att han leker med sina saker som han får bestämma själv över
 

Oj,oj oj då,stackars Oscar o Carl..

Skrivet av  E
ja ursäkta men jag tyckte det du skrev var riktigt komiskt..Det är treåringar du pratar om eller hur?
Tids nog hinner väl småbarn lära sig leka o vara i grupp!!Till det behövs inga daghem.

 

Är du seriös?

Skrivet av  moj
Jag tror att du är ett troll! Du kan inte mena allvar. Det är väl ett helt normalt beteende för en treårin vare sig man gått på dagis eller inte!
 

Artiklar från Familjeliv