Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

OM pappan vill ha 12 åringen

Skrivet av Joa
varannan vecka- så har det varit de sista åren men mamman nu fått för sig att barnet ska vara hos oss varannan helg och kräver underhåll. Har pappan någon talan om det faktiskt är så att han ff vill ha 12 åringen hos sig vv? Pengarna är inte problemet utan att vi vill ha 12 åringen här som vanligt...men mamman dillat i 12åringen att det inte är bra här?
Svar på tråden: OM pappan vill ha 12 åringen

Snälla!!

Skrivet av  Joa
KAn ingen svara mig!!
 

Klart pappan kan ha åsikt!

Skrivet av  Tweedy
MEN skulle mamman driva boendet vidare och stämma pappan så görs barnets röst hörd eftersom denne är 12 år... har då mamman dillat i 12-åringen att det är bättre hos mamma så kommer barnet att säga detta och då kan det blir så att barnet får bor mestadels hos mamman....

MEN det kan även bli så att om det dras vidare till rätten så kanske de inte dömer emot det fungerande vv boendet.

Det bästa vore väl att boka ett samtal på familjerätten så att föräldrarna kan komma överns VAD som är bäst för barnet!

Hur hade mamman tänkt få "tillbaka" barnet på "sina" dgr? Ska hon hämta barnet? Om hon gör det på pappans tider så är det egenmäktigt förfarabde av sitt barn, förutsatt att de har GV och då kan pappan stämma henne för det.

Ett känsligt läge så det bästa vore att De kom överens innan de driver det vidare till rätten.
 

Vad vill barnet??

Skrivet av  Monka
Ett så stort barn bör själv få välja hur det vill bo. Min äldste son ville inte bo hos pappa mer när han var 11, vilket jag fick höra att det var något jag dillat i honom. Vilket jag inte gjort, utan tvärtom hade jag signalerat hans tankar i flera månader och bett pappan prata med pojken och höra vad som gjorde att han inte ville vara där. Tillsist sa sonen: Jag har bestämt och inget ni kan säja får mig att ändra på mig.

Ta reda på vad barnet vill är därför mitt tips, kanske är det något "problem" som går att lösa, kanske vill ha bara ha en fast punkt i tillvaron - och kanske är det så att mamman dillat ihop det, då får ni tala både henne och barnet tillrätta.
 

Mamman

Skrivet av  Jo73hanna
har väll inga självklara rättigheter att bestämma om det är delad vårdand???
Om nu barent mår bra hos er så kommer nog en psykolog se det om det skulle gå så långt!
& ni verkar ju inte tvista som hon gör utan att ni vill behålla hälften hälften. Hoppas det går bra & att kanske pojken får säga sin menning
 

TACK

Skrivet av  Joa
för era svar..vi kommer nog att få gå till någon och prata om det här för det fungerar inte alls för tillfället!
 

Svår sits

Skrivet av  Ini
Svår sits det håller jag med om. Men att mamman skulle "dillat" i 12-åringen att det inte är bra hos er låter lite suspekt. Jag menar, en 12-åring har väl ändå en egen uppfattning. Se först och främst till vad barnet vill och försök utgå från det. Lycka till
 

Artiklar från Familjeliv