Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pillan:

Skrivet av mellis
Jag såg ditt inlägg där nere nu, jag har missat det tidigare. Det där du frågar om jag menar att man kan jämföra min rädsla för att vaccinera, med din rädsla för att ditt barn ska dö. Jag vet inte varför, men jag tycker det känns viktigt att svara på det:

Först vet jag inte hur din situation är. Är det så att du VET att din dotter KOMMER att dö? Eller att hon KAN dö, om hon blir smittad med någon sjukdom?

För visst är det skillnad på att ditt barn KOMMER att dö, att hon har en viss tid var att leva, och på att min son SKULLE KUNNA bli skadad av vaccin. Klart att din rädsla är mer konkret.

Och det är ju så att din dotter löper större risk att dö av en sjukdom, än vad min son gör för tillfället. Så visst förstår jag din rädsla.

Men detta är väl ingen tävling i vem som har mest rätt att vara rädd.
Och att den som är tvungen att gå hos psykolog har mest rätt.

Det jag vill få fram är att, jag avstår inte från vaccination för att vara elak mot någon. Jag gör det för att jag tror att det är MIN sons bästa. Och i första hand bryr jag mig mest om MIN son. Det är självklart för mig.

Jag ÄR rädd för vad vaccin kan göra för skada. Det är en uppriktig rädsla. Inte så att jag går omkring och mår dåligt, men nu är han ju inte vaccinerad. Vi ska ta stelkrampsvaccin snart, och jag kommer tycka att det känns riktigt jobbigt.

Detta är inte personligt mot dig, eller någon annan med sjukt barn. Jag kan inte veta hur det känns att ha ett så sjukt barn, men jkag kan verkligen förtå att det är en mardröm. Jag är också en mamma, med oro, som i svaga stunder kan bygga upp skräckscenarior i huvudet om att mitt barn dör. Det är det värsta som någonsin skulle kunna hända!

Min son betyder lika mycket för mig, som din dotter gör för dig. Jag sätter mitt barn i första hand, precis som du sätter ditt barn i första hand, som jag tror alla goda mödrar gör.

Så finns det ju de som säger att de vaccinerat delvis för andra barns skull, men de har ju inte haft den rädslan för vaccinskador som jag har heller. Då är det ju inte så svårt att vara solidarisk...
Svar på tråden: Pillan:

Tillägg:

Skrivet av  mellis
Såg nu att skrev nåt om att du är självständig nog att inte be din sambo förvara dig om du känner dig påhoppad. Jag har INTE bett Philip försvara mig, det han skriver står för honom, och är inget som jag sagt till honom att skriva, ok? Jag står för det JAG skriver, och jag är fullt kapabel att stå upp för mig själv, eller erkänna när jag har fel. SÅ påverkad av FN blir jag inte.

Sen vill jag bara anmärka på din kommentar om att vi leker med vår sons liv genom att inte vaccinera. Men för oss är det ju tvärtom, att vi leker med vår sons hälsa genom ATT vaccinera.

Eftersom vi ser på detta med vaccination genom så olika ögon, du och jag, så ser du det som att vi tar en risk att inte vaccinera. Vi ser det som en risk att vaccinera. Du behöver inte förstå varför, men om du förstår DET, så kan du ju lättare förstå varför vi inte vaccinerar...Eller? Blev det luddigt nu...?
 

mellis

Skrivet av  Pillan
Jag kan faktiskt be dig om ursäkt för det jag skrev om att vara självständig. Det var han som skrev att han inte hade någon anledning till att vara trevlig i sina inlägg mot mig för att jag varit så sarkastisk mot dig, dock hans tolkning. Det var inte du som skrev det, så jag ber dig om ursäkt för det. Men jag skulle nog be min man att inte lägga sin i det jag diskuterar på nätet.

Det är verkligen ingen tävlig i vem som har det svårast och där med mest rätt verkligen inte. Det har jag heller aldrig skrivet. Anledningen att jag frågade om du verkligen menade det, var det jag läste i ett av dina inlägg, där du skriver att vi ska sätta mina känslor på dig och att din rädsla är lika stor som min. Och även skriver att jag kräver att ni ska sympatisera med mig fast jag inte kan det med er. Men jag anser att det är skillnad. Mitt barn kan bli sjuk och om oturen är framme faktiskt avlida pga ert val. Ditt barn kan inte bli skadat pga mig eller min dotter. Jag menar inte att jag på något sätt skulle ha ensam rätt på att vara rädd.

Hur sjuk min dotter är, känner jag är privat och jag tycker inte att det är viktigt alls eftersom hon bara är ett exempel i sammanhanget, Men eftersom du ändå undrar så behandlas hon med cellgifter och behandlingen har hjälpt men vi har inga garantier på att sjukdomen inte kommer tillbaka nu eller om 3 år eller aldrig. Ett återfall vare katastrof och förmodligen skulle vi förlora henne då. Det kan vi också göra om hon får en alvalig infektion som blodförgiftning eller mässling som hon trotts att hon är vaccinerad faktiskt kan få. Då cellgifterna slagit ut antikropparna som hon bildat av vaccinet. Detta gäller även andra cancersjuka som haft mässling själva som barn. Vi hoppas och lever naturligtvis i den tron att hon har besegrat sin sjukdom och kommer få stanna hos oss här.

Jag tar det inte personlig utan jag använder min dotter som ett exempel i allt jag skriver. Tyvärr så finns det fler sjuka barn än henne och det är mest därför jag tycker att det måste framgå mer tydligt hur farligt det kan vara för sjuka barn att bli smittade av mässling. Dock är det samma sak med föräldrar som tar med sina vattenkoppsjuka barn till affären till exempel. Nu är dock mässlingen något farligare än vattenkoppor för dessa barn.

Jag skrev också att jag förstår att ni inte tycker att ni leker med er sons liv genom att inte vaccinera. Men den åsikten står jag fast vid att jag tycker att ni gör både med hans och andras. Sen tror jag INTE att du gjort det val du gjort för att försöka ta livet av min dotter. Det viktigaste för mig är att du är medveten om att du har ett helt annat ansvar än föräldrar med vaccinerade barn. Att du verkligen är hemma och inte tar med honom ut på ”stan” om du misstänker att han fått någon barnsjukdom som kan vara farligt för andra. Att du vet att du kan möta en gravid kvinna, en bebis eller en cancersjuk människa när du är ute. Att du inte skickar honom tillbaka till dagis efter att han haft någon av barnsjukdomarna innan du till 100% vet att han inte smittar. Att du informerar skolan och det andra föräldrarna att ditt barn är ovaccinerat. Detta är ju faktiskt för din sons skull också. Om ett barn under 18 månader på din sons dagis får mässling så kan det ju vara bra att dennes förälder vet att ditt barn är ovaccinerat och håller sitt barn hemma tills det är friskt till 100%.
 

tillägg

Skrivet av  Pillan
Det är heller inte från min sida personligt att jag skriver att just DIN son är en smittorisk för MIN dotter. Vi bor troligen inte på samma ort ens. Men gravid, bebisar och sjuka finns överallt.
 

Artiklar från Familjeliv