Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

finns det

Skrivet av mamman
vaccin mot vattkoppor?
isåfall när kan man ta det???

Jag har inte haft det (är 25 år).
Vill inte gärna att min dotter ska dra hem nåt virus från dagis när jag blir gravid igen.
Svar på tråden: finns det

Det finns ett vaccin,

Skrivet av  SO
som använts utomlands ett tag, och är under utprovning i sverige. Risken att smitta sitt foster/barn är låg, om man inte skulle ha oturen att insjukna precis runt födseln.
 

Det finns

Skrivet av  Pillan
Det finns vattenkoppsvaccin och jag skulle rekomendera dig att vaccinera dig då det faktiskt kan vara farligt om du skulle ha oturen att ha vattenkoppor just under förlossninen. Nu är ju den risken liten i och för sig.
Vaccinet heter Varilrix och är ett levande vaccin med försvagat vattenkoppsvirus. Man kan inte ge vaccinet när man är gravid så jag rekomenderar att du vaccinerar dig innan. Men det finns om det skulle vara nödvändigt medicner för att behandla vattenkoppor. Om man skulle ha oturen att vara infekterad får du inte föda på en vanlig förlossningsavdelning utan får göra det på en infektionskleninik eller i någon form av isoliering . Vaccinet kostar 485 kr eller det gjorde det när jag vaccinerade mina barn för ca 1 år sen. Sen kostar det säkert för den sköterska som ska ge en vaccinet.
Jag återkommer om jag hittar den länken jag försökte hitta om grafiditet och vattenkoppor
 

Denna länk kanske:

Skrivet av  SO
http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?topic=9
 

tack SO...

Skrivet av  Pillan
Det var exakt den jag letade efter!
 

Artiklar från Familjeliv