Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

100 % säkert

Skrivet av JoA
Det går inte att kräva att något ska vara till 100 % säkert eller riskfritt, eftersom det är helt omöjligt att bevisa något sådant. Det enda man kan säga är att något är mer eller mindre sannoligt. Det går inte att med 100 % säkerhet säga att två personer inte kan ha samma fingeravtryck, eller samma DNA, men det är inte sannolikt.

Men bara för att det inte går att bevisa att nåt är riskfritt, så innebär ju inte att det därmed är farligt.

Bara för att det inte går att bevisa att vacciner är helt ofarliga, så betyder ju inte det att de är farliga. Tittar man på den erfarenhet som finns, och på alla de miljoner människor som vaccinerats de senaste 30 åren, så tycker jag att det tyder på att vacciner orsakar mindre skada än de sjukdomar de förhindrar.
Svar på tråden: 100 % säkert

det

Skrivet av  mellis
är ju det som är frågan...
 

hur lever

Skrivet av  dimpan
du i din strävan att i alla lägen försöka undvika alla risker med att leva
för att enbart försöka undvika eventuella risker med att vacccinera sig verkar tämligen meningslöst om du inte samtidigt gör en samlad insats på bred front i hela din livssituation

hur skyddar du din familj från dom bromerade flamskyddsmedeln som din dator och TV-VIDEO tex är fullproppad med?

sitter du ute på balkongen med gastäta dörrlister
eller?
 

men mellis

Skrivet av  Pillan
jag vet att du väljer att inte vaccinera för att du tycker att du på det sätter väljer den säkra sidan. Men då måste jag bara fråga om vacciner vore farliga borde då inte det finnas massa barn som har de skador du är rädd att din son ska få? Eller tror du att det helt plötsligt kommer ske någon form av mass död bland vaccinerade barn?
 

Det kanske det finns...

Skrivet av  mellis
Det kanske finns en massa skadade vaccinerade människor, mindre skador, t ex allergier, div. krämpor som gammal osv.

Så har jag ju hört historier om barn som fått autism mm i samband med vaccinationen. Jag vet inte om jag tror på dem eller inte. Då säger man att autism ofta upptäcks i just den ålder man får mpr vaccinet. Men handlar det om grav autism, så skulle jag märka det på min son redan nu tror jag. En mamma ser ju om det är en drastisk förändring på barnet före och efter vaccinationen.
De autistiska barn jag mött, har man tydligt sett det på, man får ingen ögonkontakt mm.
Nu säger man ju att det inte finns några bevis på sambandet, men var kommer alla dessa historier ifrån? Jag tror inte på att alla är galna föräldrar som sitter och hittar på.

Jag tror inte det kommer att ske någon massdöd på vaccinerad barn så som du menar. Men det kanske är möjligt att pga vaccinationer så utvecklas sjukdomen på ett sätt som gör att den blir ännu farligare. Jag vet inte.

Jag kan säga såhär: Jag tror att vaccin har varit till stor nytta. Men jag är inte övertygad om att vacciner ska bära hela äran av att ha utrotat/minskat sjukdomar. Jag tror inte vaccinets säkerhet är så stor som sägs.



Jag vill också påpeka, som jag skrev tidigare: Jag är inte övertygad om att jag gör det säkraste valet. Men hellre ha valet öppet, tills jag vet mer, än att det är försent, och min son redan har vaccinerna i kroppen.
 

du svarade inte

Skrivet av  dimpan
på den viktigare
frågan vad gör du med dom bromerade flamskyddsmedlen som du gasat in i ditt barns blod
genom dina elprodukter du har hemma

snacka om att sila mygg och svälja kameler
 

Tveksamhet

Skrivet av  Sofia*
Min äldsta föddes när larmen om autism och mpr kom och jag funderade länge och väl. Diskuterade med många både vänner och vårdpersonal. (Dottern vaccinerades) Jag förstår din oro. Så föddes min lilla och jag förstod till fullo vad det innebär att vara beroende av andra (du har säkert läst tidigare om henne så jag drar inte det igen). Jag förstår dock inte hur du med all fakta som finns i dag kan tycka att det är den säkrare vägen att inte vaccinera? Antalet barn vars föräldrar anser att de blivit skadade av det vaccin som används i Sverige är färre än de som blivit skadade av sjukdomarna, trots att dessa är ganska ovanliga i vårt samhälle pga vaccineringar. (Artikel i läkartidningen -01, tror jag). Jag hoppas att du så småningom väljer att vaccinera, jag respekterar dig för att du inte bara följer med strömmen och blint följer allt. Men för allas skull, inte bara ditt barn utan även sådana som mitt, hoppas jag att du tar till dig den information som finns och väljer att vaccinera.
 

det tror inte jag

Skrivet av  Pillan
Jag tror inte att det finns massa små skador hos oss för att vi är vaccinerade Det finns så långt mer "farliheter" som vi utsätter oss för i betydligt högre dos och konsentration än vaccinet är som ett glas vin, en cigg, snus, cips, ja fetter överhuvudtaget och för dom som bor i städer avgaser. Jag tror vi kan tacka vaccinet i stället att det inte finns fler skador på oss och våra med människor.

Alltså detta med Autism och vaccinationer. Jag tvivlar inte på att dom föräldrar som tror på att deras barn fått autism pga mrp är helt över tygade om att det är så. Hade jag haft något enda litet att ta på varför min Louise blev sjuk så hade jag också tagit det. För det är svårt att få en diagnos vad det än är för sjukdom eller skada och inte få veta vad det beror på eller kan skylla på någon. Vet inte hur många gånger jag önskat att det kunde vara någons fel att Louise blev sjuk om så mitt eget bara någon kunde tala om för mig VARFÖR. Därför förstår jag verkligen att dessa föräldrar är helt övertygad om att det är så att vaccinet ligger bakom. Men det betyder ju inte att det är sant. Det kostigaste med allt är att ingen raporeterade om detta innan den felaktiga artikeln publiserades.

Det enda du kan vara säker på om vacciner är att dom är mindre farliga än sjukdomen. Vaccinet och sjukdomen är ju från samma subbstans. Bara speciellt utvecklad för att man inte ska bli sjuk men tillräkligt för att aktivera så mycket antikroppar så att dom ska känna igen viruset eller baktierien när den försöker komma in i din kropp igen.

 

Det här med autism

Skrivet av  JoA
Det är inte alls säkert att man upptäcker autism innan det "bryter ut". Jag vet inte om du såg dokumentaren om autism för - ja, det måste nog vara ett år sen, eller så. Kommer inte ihåg vilken kanal den gick på. Där var det ialla fall en mamma som berättade om sina pojkar. Jag kommer inte exakt ihåg detaljerna, men hennes första son fick autism (eller aspergren eller nåt liknande) vid 1,5. Hon hade anat att något var fel redan innan, men inte kunnat sätta fingret på vad.

När son nr 2 föddes var han helt annorlunda, öppen glad, framåt, och de pustade ut. Det här var alltså föräldrar som verkligen "letade efter fel". Vid ungefär 1,5-2 började han sluta sig och har nu en gravare variant än storebror.

Hon pratade även om sambandet mellan MPR och autism, men sa att det iallafall inte gällde hennes pojkar, för även om det bröt ut vid samma tidpunkt, fanns tecknen innan - om man visste vad man skulle titta efter. Hon hade suttit och tittat på videoinspelningar från när pojkarna var små, och så här i efterhand kunnat se tecknen.

Kommer inte ihåg ifall det var i det programmet, eller om jag hört det nån annanstans. Men en teori till att autism bryter ut just vid 1,5-2, är att det egna jaget utvecklas då. Riktigt små barn har ju ingen känsla för att de är en helt egen person, att andra människor inte upplever och känner samma saker som de. Männsikor med autism har heller ingen egen klar jag-uppfattning, så sambandet skulle alltså finnas där. Om man inte lyckas förstå att alla människor inte tänker och känner samma saker samtidigt, så blir ju världen väldigt obegriplig och skrämmande - och så är det kanske inte så konstigt att man vänder sig inåt?

Nu är jag ingen expert på området, utan försöker bara komma ihåg vad jag hört och läst, så rätta mig gärna om jag har fel.
 

Ja, och så var det den här undersökningen

Skrivet av  JoA
som ploppar upp med jämna mellanrum. Jag vet egentligen inte så mycket om själva undersökningen, men jag har ialla fall lyckats uppfatta att den omfattade 10-15 barn i England och visar på ett samband mellan MPR och autism. Sen finns det en dansk studie på flera tusen barn som inte visar nåt samband.

Det jag vet något om är sannolikhetslära, och sannolikhetslära är matematik, och matematik är en exakt vetenskap.

Om du tar en vanlig tärning och slår den 5 gånger, så kan det mycket väl hända att du får 5 st 6:or. Men utifrån det kan du ju inte dra slutsatsen att tärningen alltid kommer att visa 6:or. Slår du tärningen 1000 gånger, kommer du att få lika många 6:or, 5:or osv.

Utifrån det här tycker jag att man kan dra ganska säkra slutsatser om vilken undersökning som är mest att lita på.
 

JoA och andra om autism

Skrivet av  loppran
Du har fått med det viktigaste från programmet, JoA, och jag vill bara ge ett länktips om någon skulle vara intresserad av att läsa mer om autismspektrumstörningar som t ex AS (Asperger Syndrom).

Som mamma till två pojkar med autism (10 och 13 år) kan jag bara säga att jag har läst på så mycket jag kan, och vi har beslutat att låta lillkillen (1½) få ta MPR-vaccinet. Autism är bevisligen ärftligt och det finns inga belägg för att en vaccination skulle göra varken till eller ifrån.

Och så var det länktipset:
www.autism.se
 

Till Sofia*, Pillan, Loppran och JoA:

Skrivet av  mellis
Tack för era sakliga svar! Det är skönt när folk svarar på inlägg utan att fördöma.

Har jag förstått det rätt, att det är så att Autism inte är något man föds med, att det oftast kommer runt 18 månader? Eller föds man med det, och det ligger latent tills den åldern?
 

Artiklar från Familjeliv