Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon annan som ej vaccinerat?

Skrivet av nej till vaccinationer
Hej! Har en dotter på 20 mån, har ej vaccinerat mot något, någon annan här som har gjort det valet? Hon har bara varit sjuk två gånger, vattenkoppor vid 14 mån och en gång vid 10 mån då hon var förkyld ett par dagar. Överhuvudtaget är hon väldigt frisk och kry men så ammar jag henne också så mycket hon vill så att hon får passiv immunitet. Eftersom hon alltid är så frisk tänker jag inte så mycket på att hon inte är vaccinerad. Jag tror att ett gott allmäntillstånd är det bästa "vapnet" mot sjukdomar. Vad säger ni som inte har vacconerat, hur går det för era små pysslingar?
Svar på tråden: Någon annan som ej vaccinerat?

Hur tänker du?

Skrivet av  Mia
Ok, du ville ju ha svar från dem som inte vaccinerat men kan ju inte låta bli att svara ändå. Jo, jag håller med om att ett gott allmäntillstånd är viktigt för hur man klarar infektioner. skulle bara gärna vilja höra hur du resonerar ang tex stelkramp? Antar att du är väl påläst o vet att hon kan få stelkramp av tex en tagg fingret, ett skrapsår eller vad som helst o hur allvarlig sjukdomen är oavsett bra immunförsvar o allmäntillstånd? Jag har faktiskt väldigt svårt att se hur det är bättre att inte vaccinera än att ta risken att barnet hamnar nedsövt på IVA med svåra kramper o respirator för att hon inte andas själv. När det gäller MPR kan man ju kanske tycka att risken inte är så stor men de andra sjukdomarna innebär ju stror risk för skada om man blir sjuk. Låter du inte ditt barn leka i sandlådan eller i skogen eller tänker du att det är ok att ta risken att hon blir sjuk ändå? Tänker du att hon klarar sig fr stelkramp pga sitt immunförsvar? Jag är inte hysteriskt rädd för sjd av litet mildre slag o låter gärna min dotter träffa mkt andra barn o sjuk är hon sällan men sjukdomar som är så allvarliga känns det ju litet vanskligt att utsätta henne för. Jag kan inte tänka mig vad jag skulle säga till mitt barn om hon får polio av ngn kompis som varit ute o rest o är förlamad i benen för all framtid, mamma ville inte vaccinera?
 

Ja...

Skrivet av  nej till vaccinationer
Jag har tänkt att jag nog ska vaccinera mot stelkramp senare men jag kan inte riktigt bestämma mig. Man utsätter ju trots allt barnet för skadliga kemikalier när man sprutar in ett vaccin (som kanske inte behövs). Men det är ett svårt dilemma, jag håller med. Fast i allmänhet är jag mer för att behandla sjukdomar när de uppkommer istället för att förebygga med en massa olika vaccin.
 

tja nu har ju jag vaccinerat

Skrivet av  mandelblomman
mina barn upp till tändern *ler* och ingen av dem har varit särskilt sjuka de heller.
Vilket skulle med ditt resonemang kunna bero just på att de är vaccinerade, dvs ditt resonemang säger inte mer än att just ditt barn är lite sjukt.

Men det här med att behandla sjukdommar då de kommer, hur menar du då?
Du tycker då att det är OK att utsätta ditt barn för en tetanus o försöka behandla detta?
Du vet väl att just den sjukdommen ger en mycket plågsam död?
Och epiglottiter ser vi mycket sällan i dag då vi vaccinerar, vet du hur fruktansvärt det är för en förälder att se sitt barn dö i det?Vet du hur snabbt det kan gå?
Eller få en grav hjärnskada orsakad av Heamofilus, det är tack o lov mycket ovanligt i Sverige i dag, jag har träffat på några fall innan -93 (då man började vaccinera)och jag tror att alla de föräldrarna gladeligen vaccinerat om de vetat o haft det valet...
Du kan inte bota en hjärnskada, bara vårda...livet ut.

Samma sak med polio, har du otur sitter du i rullstol för resten av livet.
Att du väljer att avstå från "enklare" sjukdommar som mässling, röda hund, kikhosta etc kan jag till vis del förstå (men har dessvärre sett även de sjukdommarna döda barn i Sverige).
Men hur resonerar du med de obotbara?
Hur ska du behandla dem menar du?

 

Behandla?!

Skrivet av  Sara m. Viggo
Min mamma (sjuksköterska) höll ett av de (förhoppningsvis!!) sista barn som dog i Haemofilus i famnen, tror det var januari 1993, alltså precis innan vaccinet kom till Sverige. Han låg på barn-IVA så jag kan intyga att han fick bästa möjliga behandling, men han dog ändå. Tror nog hans föräldrar hellre hade velat "förebygga med en massa olika vaccin", för att citera dig.
 

OK men.....

Skrivet av  nej till vaccinationer
...vad säger du till alla de föräldrar som har förlorat sina barn pga vaccin???? De skulle nog inte hålla med dig om den saken, tvärtom....
 

Inga barn har dött av vaccinet

Skrivet av  Pillan
Va då till alla föräldrar vars barn död av vaccinet.. Det finns inte något barn där man vet att den dött av vaccinet. Läs på innan du kommer med sånna uttalanden.
 

Inga barn du känner till nej!

Skrivet av  nej till vaccinationer
Har du gjort en närmare undersökning? Om du gör det kommer du att finna ett flertal som kopplar ihop sina barns död med vaccinationer!
 

Nej just det

Skrivet av  Pillan
Att folk skyller sjukdomar skador även döden på fel grunder är inget nytt.. Som jag skrev om autism så dessa föräldrars övertygelse den är ju sann Jag tvivlar inte på att dom verkligen tror på detta. Men frågan återstår ju. Var har du någon fakta???? Om jag trot att månen är blå så behöver ju det inte vara sant eller hur?
 

det finns fler barn som dött

Skrivet av  mandelblomman
av själva sjukdommen än av vaccinet helt enkelt.
Man får väga som i en vågskål för o emot, risken med att vara ovaccinerad är helt enkelt större än att vara vaccinerad.
Det är vad jag skulle äga till de föräldrarna....
Som du säkert vet är det inga massor av barn som dött av vaccinationer, enstaka svåra biverkningar kan förekomma som vid alla läkemedel, men inte en massa barn.
 

ang amming mm

Skrivet av  Pillan
Du verkar ha en övertro på ammingens effekt. Nu är det så att det faktiskt över går antikroppar via modersmjölken, men först och främst är det de antikroppar som ditt barn fått med sig via navlesträngen och som skyddar ditt barn dom första 3 månaderna antikroppar via ammingen har tämligen begränsad effekt. Jag ammade till min son var 14 månader han är också frisk. Han har inte haft någon sjukdom alls. Han är helt vaccinerad även mot vattenkoppor. Men bara för att han är frisk skulle jag ju aldrig leka så mycket med hans liv att jag inte vaccinerade honom. Min syster dotter är inte ammad alls hon har heller aldrig varit sjuk.

Sen hoppas jag att du är på läst vad det innebär att inte ha ett stelkramps skydd och att difteri är en dödlig sjukdom och stelkramp är två sjukdomar som oftast har dödlig utväg. Ja även MRP kan vara mycket farligt, Nu är risken för just MRP liten tack vara att vi andra är så snälla att vi vaccinerar våra barn så ett ovaccinerat barn kan åka snålskjuts på oss.

En annan fråga är om du vet att ditt val att inte vaccinera dit barn utsätter andra människor för fara. Kommer du att ta det ansvaret som krävs för att ha ett ovaccinerat barn. Kommer du att meddela alla på dagis att just ditt barn är ovaccinerat. Tänk på alla gravid som ditt barn kan smitta ner med Rödahund. Barn och vuxna under cellgiftsbehandling som kan dö om dom blir nedsmittade med mässling. Alla barn under 18 månader är inte vaccinerade. Deras föräldrar kanske inte alls vill att deras barn träffar dit är du ärlig nog att tala om för alla i din omgiving att ditt barn är ovaccinerat?
 

Svar...

Skrivet av  nej till vaccinationer
Ja, allt det du säger är förstås tänkvärt. Angående stelkramp, se ovan. När det gäller de övriga sjukdomarna så ser jag ändå vaccinationen som en större risk än sjukdomarna. Min dotter kommer inte börja på dagis förrän i 3-4 årsåldern och då kommer jag såklart informera om att hon ej är vaccinerad, men det är väl inget problem för de som är vaccinerade, de är ju immuna, eller?
I vilket fall som helst skulle jag inte rekommendera någon annan att inte vaccinera, jag kan bara ta ansvar för min dotter och våran gemensamma hälsa. För att amningen ska fungera som ett bra skydd tror jag det är väldigt viktigt att modern äter en väl sammansatt och näringsrik kost. Även maten barnet äter ska förstås vara näringsrik, sock och dylikt hämmar immunförsvaret och det skulle jag aldrig ge min dotter. Men det är klart att jag också har mina funderingar angående stelkramp, polio, difteri osv. men MPR kommer jag aldrig vaccinera emot.
 

Stavfel, "sock" = socker *imt*

Skrivet av  nej till vaccinationer
imt
 

Vad händer i kroppen

Skrivet av  Pillan
Vad händer i kroppen är man får vaccinet? Jo Vaccinet ex MRP är ett försvagat virus alltså en svagare form av sjukdomen men tillräkligt mycket för att kroppen ska bilda antikroppar som förhindrar sjukdomen. Om ditt barn skulle bli sjuk av vaccinet så blir det mycket sjukare av sjukdomen. Vaccinet är på det flesta sjukdomar vi vaccineras mot enda behandlingen Penicillin hjälper inte alltid. Men är du medveten om detta att du utsätter ditt barn för en mycket stor fara är det ju själv klart ditt val men frågan är ju om man som förälder verkligen borde ha rätt att ta ett sånt här beslut över någon annans liv även om det är ens barns.

Nej ditt ovaccinerade barn är inte smittsam för vaccinerade barn men på dagis finns ofta barn under 18 månader som inte har något skydd det kan även finnas barn med nedsatt immunförsvar dessa är helt oskyddade.

Om någon i din omgivning vilket vi verkligen inte ska hoppas skulle drabbas av cancer se då till att denne inte träffar dit barn lova det!

Det är ju alltid bra att äta en bra kost. Men även om du äter superbra mat när du ammar bildas inga fler eller färre antikroppar som kan övergå i bröstmjölken. Vår benmärg fungerar inte så, Det finns många bra sidor ute på nätet om immunologi. Ditt barn får med sig näringsmäninn via bröstmjölken och äter du bra så får ju barnent bättre näring, men antikroppar det är något annat. Antikroppar bildas då kroppen kommit i kontakt med ett främande ämne en virus eller baktierie. Klart att bra näring kanske kan hjälpa till att ditt barn bildar anikroppar fortare.. Men det är ändå ditt barn som måste bilda dessa själv. Antikropparna är väldigt farsinerande att läsa om, men dom har trotts allt sina brister. Visa sjukdomar lurar våra antikroppar,

Även om vaccinet MRP skyddar mot tre sjukdomar som kanske inte är jätte farliga så dör faktiskt friska barn i västvärden i dag i mässling 1 /1000 gör det. Klart man kan leva med tron att man inte är den där 1 av 1000 men om man är det då?
 

Svar till Pillan

Skrivet av  nej till vaccinationer
Det är bara det att vaccinet innehåller så mycket annat som är skadligt för ditt barn förutom antikroppar, tungmetaller och andra ämnen som orsakar mer skada än vad de gör nytta. Det är ingen som kan säga att dessa ämnen är säkra, så varför finns de i våra vaccin?
För övrigt måste vi ha valfrihet och inte vara helt i läkemedelsindustrins våld. Om de vill att alla barn ska vaccineras bör de uppfinna vaccin utan skadliga ämnen. Människan måste stå i centrum och inte ekonomiska faktorer.
Det skydd ett barn får av amningen är i allra högsta grad beroende av vad modern äter. Om hon inte äter hälsosamt får hon själv nedsatt immunförsvar vilket sedan försämrar barnets skydd eftersom denne "ärver" mammans immunförsvar genom bl a amning. I de flesta kulturer ammar man i flera år och alla andra däggdjur ammar tills ungen får sin första permanenta tand, vilket motsvarar 5 år hos människor. Det är ungefär då man slutar amma i många kulturer än idag. Emmellertid fungerar detta bara som ett fullgott skydd om modern intar bra kost. Och sådan är det VÄLDIGT få som äter idag i de industrialiserade länderna där maten är full med gifter.
Risken att dö av MPR är större än att dö av mässling. Bara en liten påminnelse.
 

mina svar

Skrivet av  Pillan
Din lilla påminnelse är mer än löjlig. Vart har du fått den faktan ifrån??????? Risken att dö av MPR är obefintlig för ett friskt barn. Nu vill jag att du lämnar en referens när du skriver ett sånt påstående som är helt taget ur luften. Jag vill ha fakta riktig fakta som stödjer dit påstående.. Har du inga såna så var vänlig att bespara oss dina egna ihop kokade teorier
.
Sen vaccinet innehåller inga antikroppar det bildar kroppen själv. Den mängd skadliga ämnen som finns i vaccinet är så liten att den inte utgör någon fara annars skulle inte vaccinet vara tillåtet förstår du. Ser åter ingen att du inte är helt på läst om läkemedel och dess hantering i Sverige.

Jag tycker det räcker om vi får möjligheten att välja från vilket läkemedelsföretag vi tar vaccinet inte om vi ska ta det. Då blir också den ekonomiska delen mindre.

Detta du skriver om amningen finns det vissa fel i och vissa saker stämmer. Barnet ärver inte sin moders immunförsvar. Barnet måste gå igenom en viss mängd sjukdomar under dess första levnads år för att immunförsvaret ska utvecklas. Du kan ju amma i 10 år om du vill och äta den bästa tänkbara mat som finns men träffar ditt barn en som har ex Vattenkoppor så får den ju vattenkoppor om du så själv är immun så kvittar det. För antikroppar måste barnet bilda själv för att skapa sig en immunitet för en sjukdom.
 

Till pillan igen

Skrivet av  nej till vaccinationer
Vad har du för bevis att det är så? Har du utfört studier eller tror du att du bara kan hävda det så att alla tror dig?
 

amningen

Skrivet av  nej till vaccinationer
amning betraktas som passiv immunisering.
 

hänvisning

Skrivet av  Pillan
Jag hänvisar till den stora danska undersökningen som är gjord. finns långt mer. Vad hänvisar du till?????

Jag har hela tiden hållit med om att amning är bra att närmingen i amningen hjälper till att skydda ditt barn.. Det jag inte håller med om är att dit barn får antikroppar via amningen.
 

Lyckos dig...

Skrivet av  Sofia*
..som har ett så friskt barn. Den lyckan har inte jag, min yngsta har under sina första år varit mycket sjuk. Hennes immunförsvar fungerar inte som det ska. Hon kunde inte vaccineras, inte heller hade hon tålt att få tex mässling. Vi är helt i händerna på alla er andra föräldrar. Är era barn vaccinerade behöver vi inte oroa oss, dessa svaga små individer kan klara sig ändå. Vaccinerar inte ni måste vårat barn stå utanför samhället. Det som för er är en vecka eller två med ett sjukt barn kan för oss innebära många veckor på sjukhus och kanske obotliga skador. (Eller ännu värre med det vågar man inte ens tänka).
 

Du är tyvärr inte ensam

Skrivet av  Pillan
Jag önskar att jag vore det ibland... alltså ensam om att ha en sjukbarn, vi är också helt beroende av att andra följer vaccinationsprogrammet. Tyvärr så är vi inte ensam vare sig du eller jag om att ha sjukabarn. Vet inte vad dit barn har för sjukdom, Min dotter har cancer för hennes del är det cellgifterna som orakar hennes dåliga immunförsvar men utan cellgitferna skulle hon inte överleva. Det är inte säkert för vår del att vår dotter skulle klara mässlingen.

Tyvärr är det så i dag att om man har friska barn har rätt att välja att stå utanför vaccinations programet och vi som har sjuka barn får isolera oss för att slippa träffa dessa små smittohärder som går omkring bland oss andra.

Lycka till med din dotter.
Jag hoppas dock att dom som väljer att stå utanför vaccinationsprogramet. Att det trotts allt går bra för deras barn för herre gud säger jag bara om ett ovaccinerat barn får Leukemi som min dotter. Då kan man inte vaccinera alls inte ens mot stelkramp och ett barn med Leukemi klarar troligen inte stelkramp
 

Fast....

Skrivet av  nej till vaccinationer
Man kan ju inte motivera det så att jag bör utsätta min dotter för en onödig risk bara för att ditt barn har nedsatt immunförsvar. Istället bör ni själva göra allt för att stärka hennes immunförsvar och utreda varför det är försvagat. Jag har självklart förståelse för ditt problem men det är inte ett argument som håller i längden, dvs att jag ska spruta in skadliga ämnen i min dotter så att ditt barn ska ha en lite större chans att undgå att bli sjuk.
 

Det är ju ingen risk

Skrivet av  Pillan
Du vet att det inte är något risk att ge vaccin VA???
Så det är ju det hela det här handlar om.. Att vaccinations motståndarna talar om en risk som inte finns. En på hittad risk och dessutom på fullaste alvar vekligen tror på att denna på hittade risk finns.. Sen har du ingen fakta för att säga till Sofia att hon ska ta reda på varför hennes barn har ett dåligt immunförsvar. Jag tror att Sofias dotter är mer än kollad, sen om man skriver ut vad felet är i detta forum är helt en privat sak.
 

Vaccinationsprogrammet

Skrivet av  Sofia*
vi har i sverige är lika mycket ett samhällsskydd som ett skydd för den enskilde individen. Vaccinationerna är gratis för att man vill att tillräckligt många ska vaccinera, då håller man epedemierna borta och även de svaga i smhället klarar sig. Vårt samhäller bygger på solidaritet!
Jag skulle dock aldrig be någon utsätta sitt barn för fara för att skydda mitt. Att vaccinera är inte att utsätta sitt barn för fara enligt någon vetenskplig undersökning. Din oro förstår jag, jag hoppas att den gör att du tar reda på tillräckligt med fakta för att inse att det är sämre för alla, individ och samhälle, att inte vaccinera de som kan vaccineras.
 

JA

Skrivet av  anti new-age
Det är sånt jäkla flum att inte vaccinera. Det ska vara naturligt hit och dit och det är bara såna med flower power och färgglada kläder som har fått för sig att inte vaccinera. Hela Montessori grejen är förfärlig. Det är en sekt som "tvingar" barnens föräldrar att inte vaccinera. Vet ni att i Frankrike är Montessori förbjudet eller i alla fall utfryst. För det är FLUM. Don\'t fight the evolution, eller vad brukar man säga.
 

nu är du nog ute och cyklar...

Skrivet av  nej till vaccinationer
Vad i hela världen har montessori med saken att göra??????
 

Waldorf ska det va, sorry *imt*

Skrivet av  anti new-age
-
 

Är också anti new-age

Skrivet av  Vetenskap, tack
iaf det flummiga med helande stenar och annat tjafs.
Avkok av öret istället för mediciner vid svåra sjukdommar.

FÖR vaccinationer!
 

iJag är nte heller new age..

Skrivet av  Margurit
men om det är waldorf du syftar på så är du också ute och cyklar. Waldorf är inte förbjudet i Frankrike (har väl i stort sett bara varit förbjudet i forna kommuniststater och nazityskland)
Man blir inte tvingad till någonting, jag är waldorfförälder och följer vaccinationsprogrammet helt och fullt.
Ville bara klargöra det.
 

En fråga

Skrivet av  Pillan
Om du tänkt på allt innan du valt att inte vaccinera? Du vet hoppas jag att 300 barn i Sverige varje dag insjuknar i någon cancer sjukdom. Liten risk men något du inte kan ignorera i dit ställingstagande. Får dit barn Leukemi till exempel och är ovaccinerad kan man inte vaccinera för att riskerna är förstora. Jag vågar inte knappt skriva vad som händer om dessa barn får någon av dessa sjukdomar. Vis behandling finns. Men chanserna är mycket små att ett leukemi barn klarar difteri eller stelkramp. Riskerna är även stora för allvaliga komplikationer till och med vattenkoppor som vi inte ens vaccinerar mot i dag kan ge svåra skador.
 

svar igen...

Skrivet av  nej till vaccinationer
Fast vi bör väl koncentrera oss på varför cancer och andra allvarliga sjukdomar uppkommer istället för att skada våra barn med vaccin och läkemedel för att behandla symptomen. De barn som ligger i riskzonen insjuknar inte av en slump, det är olika faktorer som ligger bakom. För ett par hundra år sedan var cancer otroligt sällsynt.
 

Det har ju inte ökat

Skrivet av  Pillan
Ser igen att du skriver en massa utan att vara på läst. För 100 år sen dog långt fler barn än i dag, I dag kan man konstatera cancer vilket man inte kunde då. Sen man kunde det, har barn cancer inte ökat. Att barn får cancer om man inte bor i strållingsdrabbade områden är en slump kan hända vem som helst även ditt barn. Och åter igen så är vaccinet inte skadligt.
Cancer forskingen tar tid under tiden kan det ju vara bra att ens barn är vaccinerad om den skulle råka ha oturen att insjukna innan dom bakom liggande faktorerna är klara.
 

tillägg

Skrivet av  Pillan
Du svarade inte på min fråga! Jag undrade om du tänker på att risken är större att ditt barn får cancer än att den skulle få någon evetuell skada av vaccinet och att du vet då att man inte kan vaccinera.. Frågan var är du medveten om den risken du utästter ditt barn för??? Genom att vara ovaccinerad???
 

Risken

Skrivet av  nej till vaccinationer
Jag tror att cancerrisken är större om man vaccinerar.
 

du svarar ju inte

Skrivet av  Pillan
Alla är ju saliga för sin tror. Men tro och fakta måste du lära dig skillja på.

Sen svara du inte på min fråga om du är medveten vilken risk du utsätter ditt barn för om den skulle ha oturen att insjukna i leukemi till exempel.
 

Inte MPR men...

Skrivet av  maria65a
...efter att ha läst här på sidan så kommer jag att vaccinera grabben under sommaren så att han när han börjar på dagis (då är han 28 mån) inte utgör fara för ev. infektionskänsliga barn.
Är glad att jag fått ta del av inläggen här på snacken och även om jag personligen inte tycker om MPR vaccin så är det ju inte mig det handlar om i slutänden!
Det känns bra att ha väntat med vaccinet men nu har vi väntat klart :-)
 

Tack

Skrivet av  Pillan
Känns väldigt bra att någon har lyssnat. Ett stort tack ska du ha för att du har ett så gott hjärta att du kan bry dig om andra människor som är beroende av dig
/kram Pillan
 

man är ju inte...

Skrivet av  maria65a
...sämre än att man kan ändra åsikt :-)
 

Artiklar från Familjeliv