Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vill ni veta en sak ;)

Skrivet av mellis
Jag känner mig inte fullt så fientlig mot vacciner längre. Jag har inte beslutata att vaccinera, jag tänker fortsätta att bråka med er här, och ta reda på mer, men jag känner inte lika stark motvilja nu som förut.

I vilket fall som helst är jag glad att vi väntat.

Vi får se vad som händer.

Stelkramp blir det nu så snart vi får cash iaf!

Jag börjar tänka mer såhär: Att man får överväga fördelar och nackdelar, man får ta beslut grundade på hur man lever osv. Om man reser mycket t ex, blir ju riskerna större, därför bör man ju vaccinera.
Hmm, förstår ni vad jag menar?
Svar på tråden: Vill ni veta en sak ;)

bra beslut

Skrivet av  mandelblomman
måste du betala eftersom ni tar sprutan separat?
Synd tycker ajg, man borde vara glad att ni alla vaccinerar då det skulle kosta multum i IVA vård om erat barn fick tetanus.

ps/ Fundera på HIB också tycker jag, den är inte heller att leka med o florerade mycket innan vaccinationerna började på den.
Det finns inte o har heller inte funnits någon larmrapport om biverkningar av det vaccinet.
 

instämmar

Skrivet av  Pillan
Jätte bra mellis. Jag blir glad för er och er sons skull.
 

Bra!

Skrivet av  Sofia*
Stelkramp är ingen rolig sjukdom, vaccinera absolut mot den! Men varför ska ni betala det? Det tror jag inte du behöver, ring vårdcentralen så tror jag att ni får den utan kostnad. När jag har kört in barn från scouterna och skolan som vi varit osäkra på vaccinering på har de fått stelkramp utan betalning. Vi har kört in dem när de fått större sår ute i skogen, men det räcker ju med ett pytte sår för att bakterierna ska kunna komma in.
 

Måste nog pröjsa...

Skrivet av  mellis
Tänkte åka till Läkarhuset i stan, där har de drop-in. På bvc sa de att man måste betala om man ej följer vax-programmet. Men så sa någon här inne, att de inte följer programmet, men att där hon bor behöver man inte betala, och det är också i stockholm... Så jag vet inte riktigt...
 

Jättebra beslut

Skrivet av  Jillan
men inte ska ni väl behöva betala. Hör med BVC. Barn i Sverige har rätt att få gratis vaccin mot ett antal sjukdomar och såvitt jag har förstått, kvittar det när man ger( medan man är inskriven på BVC) och hur man vill dela upp det. Vad som krävs, om man inte följer vaccinationsprogrammet till punkt och pricka, är en skriftlig ordination från BVC läkare i journalen och sköterskan har rätt att beställa och ge detta vaccin.Prata alltså med din BVC sköterska och ordna en läkartid på BVC för att få denna ordination. Detta gäller i alla fall i Stockholm och jag kan inte tänka mig annat än att detta är nationella regler. Barnhälsovården vill ju faktiskt stimulera alla att vaccinera så mycket som möjligt.
 

Det låter klokt tycker jag

Skrivet av  Superwoman
Tycker att det låter som om du fattat ett bra beslut! Många som tvekar om vaccinationerna vill ju när allt kommer till kritan inte avstå från barnomsorg, resor osv vilket kanske krävs om man vill skydda sitt eget och andras barn från sjukdomar utan att vaccinera. Som med så mycket annat, så kan man inte både äta kakan och ha den kvar - man får lov att välja. Det är inte alltid lätt men jag tror att ni har valt rätt i den här frågan.
 

Artiklar från Familjeliv