Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp!!!!!!!

Skrivet av Orolig mamma
Jag har läst era inlägg om MPR-vaccinet, nu vet jag inte längre om jag vågar låta honom få det.
Han är snart 2 år,och vi måste bestämma oss.
Svar på tråden: Hjälp!!!!!!!

du ska inte sitta på nätet o bestämma dig!

Skrivet av  mandelblomman
utan ta upp det här med er BVC sköterska o läkare tycker jag.
Sätt dig o fundera på VAD du är orolg för angående vacciantionen?
Vad är det du är rädd ska hända?
Ställ det i reltaion mot vad som kan hända om hon inte vaccineras?
Hur stora risker är det att hon blir sjuk i Sverige?
Hur mycke reser ni utomlands?
Hur ställer du dig till att det förmodligen kommer epidemier av mässlingen även i vårat land då vaccinationsfrekvensen sjunker?
Vill du att hon ska ha sjukdommen eller är det känslan att risken ändå är så liten att hon ska insjukna i mässlingen som känns trygg?
Har du tänkt på risken om hon kan insjukna i någon allvarlig sjukdom o då inte kunna tåla varken vaccinet och än mindre mässlingen (tänker på barn med hjärtsjukdommar o cancer exempelvis, även nu friska barn kan tyvärr bli svårt sjuka)
Risken att hon blir jättesjuk om hon får sjukdommen som tonåring/vuxen, eller har du i så fall tänkt vaccinera senare?

Jättesvårt o med flera aspekter att tänka på och som
sagt var ta upp det med er barnläkare tycker jag!
 

är du lika

Skrivet av  Frasse-boy
orolig för tex att ditt barn ska få ett getingstick.
det ger ungefär liknande symtom som dom som reagerar kraftigt på vaccinet får

 

Ungefär liknande symptom?!

Skrivet av  pp
haha, förklara gärna lite mer ingående hur du menar..
 

Förstår inte!

Skrivet av  Ett stick i fingret
Den som är något så när allmänbildad eller har professionell kunskap vet väl att vaccination skadar mycket mindre än vad den tillför. Okej, din unge får feber. Men får han/hon inte det ändå ett antal ggr de första levnadsåren? Det är det som kallas för att bygga upp immunförsvaret! Vad är man rädd för? Jag förstår det inte!
 

ingående och ingående

Skrivet av  Frasse-boy
det är ett konstaterat faktum att betydligt fler personer skadas och dödas av getingstick varje år än av vaccinering
och ändå så är det vaccinet som du och dina gelikar är rädda för

har du hört talas om utrycket sila mygg och svälja kameler någon gång
 

Klart du ska vaccinera honom

Skrivet av  retstickan
Om du inte vaccinerar din son, och han sen blir sjuk kan han smitta andra yngre barn eller andra barn som inte får vaccineras av medicinska skäl. Tänk på det. Det kan vara livshotande för ett svårt sjukt barn om det dessutom smittas av mässling eller annat!
 

Artiklar från Familjeliv