Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Måste bara säga en sak

Skrivet av Vanessa m. Neo
jag har jobbat som dagis fröken i 8 år och har 3 barn själv. Med mitt andra barn avbröt jag att vaccinera honom efter att han blev svår sjuk av vaccinet och fik astma. mitt 3e barn han inte blivit vaccinerat allt och får småbarns vitaminer för att hålla immunförsvaret bra. u till saken min 1,5 åring har inte varit sjuk en enda gång sen han började på dagis i juni 2004 han har klarat sig otroligt bra ed magsjuka som gik, influensa som 80% av avdelningen fik under tiden jag jobbade så märktye jag stor skillnad på de barn som blev vaccinerade att deras immunförsvar var inte lika stark som de som hade inte blivit vaccinerad. jag frågade föräldrarna om barnen var vaccinerade.
har läst sidor som en naturläkare skrev om vaccinationer att det är inget att ge små barn.
hur som helt jag såg att några hade frågor om kikhosta och jag kan säga att det vaccinet är rena bluffen!! för det första av ren erfarenhet det är absolut inte roligt att se ett barn som har det sååå tufft som en som har kikhosta jag blev jätte rädd. jag bråkade med 3 olika läkare om ett barn som var på min avdelning jag var säker att det var kickhosta och alla 3 läkare sade att det abslout inte kunde vara det eftersom barnet var vaccinerat. jag bad föräldrarna att ta kontak med en annan läkare och kräva att göra en odling. och jag hade rätt det var kikhosta och föräldrarna blev arga på de andra läkare och de kunde inte förklara . ett år senare fik 7 av tio barn på avdelingen kickhosta flera förkolor hade samma problem
hur kan vi lita att det verkligen ska skydda våra barn?
oj jösses detta blev visst lång
Svar på tråden: Måste bara säga en sak

vaccineringen är en självklarhet

Skrivet av  mysan med F
-de barn som blev vaccinerade att deras immunförsvar var inte lika stark som de som hade inte blivit vaccinerad. jag frågade föräldrarna om barnen var vaccinerade.
Må vara men de barn som är vaccinerade är skyddade mot sjukdomar som de som inte är vaccinerade kan få t.ex. mässling och andra sjukdomar. Visst man kan klara sig med ett bra immunförsvar men inte de allra minsta, de har inte detta immunförsvar och kan inte klara av de allvarligaste barnsjukdomarna. En spädis kan faktiskt dö av kikhosta som hon fått från barn som inte blivit vaccinerade. Detta tycker jag är viktigt. Jag kommer alltid att tycka att det är oansvarigt och själviskt att inte vaccinera sina barn ( detta under förutsättning att barnen inte reagerar jäätedåligt på vaccin eller av någon anna anledning inte rekommenderas att inte vaccinera sig). Det finns skäl till att man började vaccinera barn mot diverse sjukdomar eftersom man såg effekten av dess biverkningar. En annan orsak idag är att vi får människor från andra länder där dessa sjukdomar t.ex. polio och difteri härjar och som bär med sig smittan och riskerar att smitta andra barn som inte vaccinerar sig. Ni som har barn som fått biverkningar av vaccinet, har ni fått det bekräftat från läkare att det var vaccinets fel och inte någon annan orsak och att vaccinet var den utlösande faktorn istället för boven?

Dessutom denna oro förknippad med mässlingvaccin och autism, många av dessa studier har inte gett något verkligt att gå på. De skiljer sig alldeles för mycket sinsemellan och dessutom har den som slogs upp för många år sen visat sig vara falsk. Autism kan dessutom visas sig runt den tiden man vaccinerar sina barn för mässlingen och genast tolkar man det som ett samband.

Oj vad detta blev långt men ämnet retar upp mig.
 

svarar dig

Skrivet av  Vanessa m. Neo
för det första så skulle jag vilja säga att tror du verkligen att läkar industri skulle gå ut och erkänna att vaccinet mot kikhosta ger inga garentier??? det tror inte jag för då skulle det folloras för mycket pengar.
sen är undrar kollar ni verkligen vad som finns i vaccinet dom bara berättar att det ska skydda mot olika sjukdomar jätte bra såklar men vad är innehållet?
jag ärligt talat är inte mycket för läkarindustri just på grund av att jag anser att det handlar mycket om pengar. jag går ju till läkare med mina barn och ger dom såklar medicin om det behövs, alla kan tycka som dom vill när det gäller vaccinationer men jag har inteläst att ett barn har dött på grund av att h*n var inte vaccinerat.
 

nu känner jag personligen tyvärr till just ett

Skrivet av  mandelblomman
fall där ett barn dog av kikhosta, ett nyfött barn som inte hunnit fått sitt vaccin ännu.
Ett annat fall känner jag till igenom mitt jobb (som sjuksköterska)
Och läkarindustrin hymlar inte om att vaccinet inte ger ett 100% skydd
 

en handfull barn har dött

Skrivet av  mandelblomman
sen 1996 enligt länken nedan.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=163589
 

det säger väl sig själv

Skrivet av  mysan med Flisan
att barn riskerar att dö på grund av att de inte får vaccinet. Det var en av anledningarna till att
man valde att vaccinera barnen istället för att låta dem få sjukdomarna.

Nu ser jag att även mandelblomman har svarat dig i samma fråga så jag lämnar inlägget härmed.
 

men snälla du kan inte .....

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
....... mena att du inte hört talas om barn dött i mässling till exempel????? vill absolut inte vara otrevlig på något sätt men tittar du inte på nyheterna?? Har du inte sett alla insamlingar som sker för att kunna ge barn vacciner för att som inte ska dö i dessa sjukdomar???? Jag bara undrar om du verkligen tänkt innan du skrev det du skrev???
 

vilken mässling

Skrivet av  nissen
undrar vad som orsakar mässlingen. Vaccinet eller den verkliga???? HUR KAN BARN DÖ I MÄSSLINGEN OM DE ÄR VACCINERADE. Med andra ord så orsakar vaccinet sjukdomen.
 

snälla nissen

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
barn i 3:e världen är inte vaccinrade det är det insamlingen är till att ge dessa barn vaccin så att det inte dör i mässling till exempel. Tittar inte du heller på nyheterna???
 

Förlåt om...

Skrivet av  Susanne
...jag verkar respektlös, men du kanske skulle läsa på lite 1900-talshistoria ;-)
 

Men du

Skrivet av  retstickan
Jättebra att ditt barn inte har blivit sjukt. men jag tror inte du tänker på att det finns fler skäl att vaccinera ett barn. Det finns vissa barn som är hjärtsjuka eller av andra skäl inte kan vaccineras. Om du och alla andra inte vaccinerar era friska barn, och era barn sen får någon av de här sjukdomarna kan de här känsligare barnen smittas, och råka väldigt illa ut. Det är också av solidaritet mot andra man vaccinerar sina barn, inte bara för sin egen skull. Tänk på det om ditt barn får mässlingen och smittar något annat barn som sedan drabbas allvarligt.
 

om en vaccinerat barn

Skrivet av  Vanessa m. Neo
får kikhosta vad är garantin att dom får inget annat?
 

Detta tivstas..

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
...det mycket om. Är det kikhosta eller inte. Vad jag har förstått finns vissa dokumenterade fall där barn fått kikhosta trotts vaccinet men det är ovanligt och beror ofta på att man har någon rubbing i immunförsvret. Men det finns nästan inga dokumenterade fall där barn fått mässling trotts att dom är vaccinerade. NU kan en person som fått cellgifter få dessa sjukdomar trotts att dom en gång haft dom eller är vaccinerade men det är inte så många människor som äter cellgifter.
 

men märkligt kan man ju tycka

Skrivet av  mandelblomman
att de barn sjuksköterskor och läkare ( o andra grupper inom sjukvården som träffar mycket barn) inte upptäcker det du gjort, eller hur?
De borde ju verkligen se det här och i så fall inte vaccinera sina egna barn...
Eller kanske du inte har en hel generell sanning ändå utan faktiskt bara upplevelserna från just ditt eget ovaccinerade friska barn?
Mina barn var också mycket mycket sällan sjuka som småbarn o de _var_ vaccinerade...konstigt va?

Angående kikhostevaccination så ger den inte ett 100% skydd, det är inget man hymlar om heller.
Kikhosta har dessutom ökat senaste åren då många valt att inte vaccinera mot detta.
Känner till två fall nu då små bebisar dött, alltså tidigare helt friska nyfödda barn som smittats av pertussis...(de hade alltså inte hunnit vaccinera sina bebisar ännu)
 

det är läskigt

Skrivet av  mysan med F
att det ökar i sin stor omfattning. Det är som om man glömmer bort de faror man utsätter sina och andras barn för när man inte vaccinerar. Även mässlingepidimier har börjat att återkomma och de konsekvenserna är inte heller roliga. Det är väl en kalkylerad risk man tar när man väljer att inte vaccinera men jag skulle inte orka med mig själv om jag visste att mitt barn kunde dö för att jag inte vaccinerade mitt barn, eller ännu värre att mitt barn smittar ner ett annat barn som dör på grund av att mitt barn fått en barnsjukdom jag borde vaccinerat barnet för.
 

Att kikhostan ökar

Skrivet av  Maria
beror inte på att många avstår från det vaccinet. De första tre sprutorna får de flesta barn (där även kikhosta ingår). Läste nyligen (tror att det var i Vi föräldrar) att det beror på att de som är tonåringar nu inte är vaccinerade. De tog bort vaccinet undre några år. Det är alltså en rätt stor grupp som är ovaccinerade nu. Vaccinet har ju inte fullgott skydd heller. Fick själv kikhosta trots vaccin. Ska tilläggas att jag fick det "dåliga" vaccinet som sedan togs bort.
 

Måste också...

Skrivet av  JoA
...säga en sak.

Jag har två barn, båda fullvaccinerade. Den äldre är sjuk (förkyld) ungefär dubbelt så ofta som den yngre. De går på samma dagis, samma avdelning och utsätts alltså för samma baciller.

Så min "undersökning" visar alltså på att vaccinering inte gör vare sig till eller från på infektionskänsligheten.
 

Och min lilla...

Skrivet av  Sofia*
..som var sjuk jämt och inte kunde vaccineras eftersom immunförsvaret inte hade klarat ens vaccinen! (och därmed helt i händerna på andra människors vilja att viccinera sina barn och därmed hålla sjukdommarna borta!) Stora flickan är fullvaccinerad och var under tre dagisår sjukskriven en gång, då hade hon brutit armen!
Så min familjestatisktiks slutsats blir; vaccinera all ni som kan!!!!!
 

om min säger!!

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
Amma inte ditt barn!! rök hela graviditeten!! Då slipper ditt barn få cancer
 

Aj aj aj

Skrivet av  Cissi
ännu en konspirationsteoretiker...Vad tror du att den svenska läkarkåren tjänar på att undanhålla fakta när det gäller kikhostevaccinet etc. Det är ett känt faktum att inte pertussisvaccinet har en helt fullgod effekt men det är det bästa vi har i nuläget och det minskar risken avsevärt för att våra spädisar ska insjukna i, och dö av, kikhosta. Var god se följande länk från i våras; http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=163589
Varför tror du att jag själv vaccinerar mina barn? För att min lönecheck i slutet på månaden dubbleras?

Och sedan undrar jag vad du tror att vitaminer har för effekt på immunförsvaret? Immunförsvaret byggs upp av att det utsätts för diverse olika organismer och därefter kan bygga upp ett försvar. Vitaminer är inte ett antigen som stimulerar till antikroppsbildning.

Din lilla studie på dagis ger jag tyvärr inte så mycket vetenskapliga poäng för. Dels är det ett alldeles för litet material och dels för du alldeles för bias i frågan för att kunna dra slutsatser av dina observationer.
 

*suck*

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
ja suck säger jag bara!! Man kan inte ta hur det går för ett barn och tro att det stämmer för alla. Bara för att ett eller några få ovaccinerade barn verkar vara friskare än vaccinerade så säger det inget. Jag och en kompis fick barn med två dagars mellan rum hon ammade inte sin dotter och rökte hela graviditeten. Jag ammade länge och rökte inte. Min flicka fick leukemi det fick inte min kompis flicka så jag skulle ha rök och låtit bli att amma så hade min flicka varit lika frisk som min kompis flicka som både var stor född och nästan aldrig varit sjuk. Det är därför det görs studier där kanske några tusen barn ingår det är det som kallas fakta allt annat är trams.
 

Artiklar från Familjeliv