Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har bestämt mig.

Skrivet av Helene m Leo 17/5-04
Det blir vaccination vid 6 mån kontrollen. MPR får han inte alls men den andra sprutan tar vi nu. Efter samtal med barnöverläkaren i Göteborg så känner jag mig tryggare med vaccinationen.
Tydligen är det gamla vattenkoppsvaccinet utbytt mot ett annat mildare och det var just vattenkoppsvaccinet jag var mest orolig för.
Svar på tråden: Har bestämt mig.

Oj, kikhosta inte vattenkopp!

Skrivet av  Helene m Leo 17/5-04
.
 

Röda hund..

Skrivet av  Sofia*
..är en otrevlig sjukdom, varför vaccinerar du inte ditt barn mot den? Röda hund kan ge läskiga fosterskador på bland annat hjärtat. Låt ditt barn vaccineras, så att inte ni blir orsak till att någon i er närhet får ett svårt hjärtsjukt barn!
Vädjan från en mamma vars barn är i stort behov av solidaritet från övriga i samhället.
 

Mmmm...

Skrivet av  JoA
... skulle ha haft en kusin till om inte min faster fått Röda hund när hon var gravid. Han levde bara några dagar och hade hjärtfel och andra missbildningar. Detta hände första halvan av 70-talet.
 

Vaccineras man inte i skolan längre?

Skrivet av  Gardina
Har för mig att man får den sprutan i mellanstadiet, inte när man är småbarn.
 

både och

Skrivet av  mandelblomman
en gång då man är ca 18 månader och sen påfyllning då man går i fyran.
 

Är orolig

Skrivet av  Helene m Leo
eftersom det kan finnas kopplingar till autismliknande tillstånd och den sk MPR-vaccinationen.
 

men det gör det ju inte

Skrivet av  mandelblomman
till o med den tidningen som först publicerade den studien har nu tagit tillbaka den teorin!
Man hittar alltså _inga_ samband mellan MPR o autism alls, så du kan vara lugn på den fronten.
 

Artiklar från Familjeliv