Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vill inte...

Skrivet av Susanne
verka respektlös, men blir lite rädd när jag läser här och ser att många låter bli att vaccinera på väldigt lösa grunder. Förstår inte varför man tror att motståndskraft mot förkylningar har ngt att göra ned motståndskraft mot de sj.domar man vaccinerar mot.

Ni som tror att vitaminer ska skydda mot t ex difteri eller mässling, skämtar ni eller?

Tycker att det är otäckt att man vill utsätta nyfödda barn utan immunförsvar för att spräcka kontrollen man haft på sjukdomar som förut var fruktade men som man nu tror var småsaker.

Snälla kan ingen förklara för mig vad man grundar sådana beslut på? Hur mycket ni som avstått vacc. tagit reda på om risker med sjukdomarna?

Hoppas återigen att jag inte trampat ngn på tårna, förstår att alla vill sina barn väl.
Svar på tråden: Vill inte...

ja du!

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
Vi är av samma åsikt du och jag så jag kanske inte ska svara. Men många är rädda för tillsatserna i vaccinet i någon ingår en mikroskopisk mängd aluminium och då kommer min fråga. Var dessa mammor lika noga när dom ammade att inte använda roll\'on vilket orsaker ett större aluminium upptag i bröstmjölken än vad barnet får av sprutan. Jag är av den åsikten att man är oansvarig som förälder om man låter bli att vaccinera sitt barn. Jag kan inte förstå hur man kan utsätta sitt barn för en sån fara. Varje dag insjuknar ett barn i cancer i Sverige skulle detta vara ett ovaccinerat barn kan följderna vara katastrofala. Jag är också av åsikten att av ren solidaritet ska alla barn vaccineras och jag tycker inte att man ska ha möjligheten att välja bort detta. Sen verkar många tro att vaccinet är farligare än sjukdomen detta får jag verkligen inte ihop i min hjärna!! Dom verkar tycka att risken att få sjukdomen är så liten okej det kanske den är men kan man eliminera den helt varför inte eftersom det är sjukdomar som barn dör eller blir svårt skadade av. Nej detta är även för mig en gåta och jag har många gånger blivit upprörd över vad hemskt trångsynta och en del är. En del har till och med påstått att barn har dött av vaccinet. Ett svårt sjuktbarn som av någon anledning har mycket nedsatt immunförsvar skulle kunna dö av vaccinet, för att inte tala om vad som skulle hända om det fick sjukdomen, självklart skulle det inte klara sjukdomen om man inte ens vågar vaccinera. Vi som har såna barn, som min dotter som har leukemi vi är helt beroende av att andra tar sitt ansvar tyvärr finns det allt för många som hittar på konspirationsteorier om att läkemedlersföretagen systematiskt förgiftar våra barn för att tjäna pengar på det.
 

Hej Pillan!

Skrivet av  Susanne
Huvudet på spiken där om rollon... Det är precis det jag menar, än har jag inte hört ett enda sakunderbyggt argument av någon vaccmotståndare. Håller med om det där med solidaritet! Nej jag begriper inte detta...
Önskar all lycka till din dotter.
 

När vi för fyra år sen

Skrivet av  EILS
fick diagnosen autism på fjärde barnet (tredje konstaterat) så ringde en vaccinmotståndare hem till mig och berättade att jag fick skylla mig själv för "alla" visste att MPR-sprutan "vanligtvis" gav barn autism. Som tur var hade jag förberett mig för (korkat att jag skulle behöva det) varför jag valt fullständigt vaccinering på alla mina fyra. Jag kunde också ta udden av denna idiotiska studie som gett upphov till så mycket elände genom att sprida propaganda om sambandet autism-vaccin. I dag är jag mycket glad att jag lyssnade på mig själv och ingen annan. Vaccinationsmotståndares lille son har fått leukemi och hon ångrar sig bittert. Utgången är oviss. Det hade som kunniga Pillan berättade varit betydligt bättre odds med vaccinationerna. Själv har jag en ingift släkting som bevisligen fick hjärnskador när han var fyra - av mässlingen. Sedan tycker jag att solidariteten som Pillan tar fram är inte minst ett viktigt argument. Nu trampar jag säkert folk på tårna. Men detta är min sida av saken.
 

har ingentig att tillägga,

Skrivet av  andromeda
håller med er ovan.
 

Jag måste ha missat nåt...

Skrivet av  Gummy
... vad har ovaccinerade barn och cancer för gemensam nämnare?
Har redan vaccinerat min son (mest för att vara solidarisk om jag ska vara ärlig) men jag tycker att det är intressant med alla argument. Både för & emot vaccinationer.
Kan tillägga att jag _inte_ använder deo med aluminium i ;o)
Hysteriskt va?
Jag suger åt mig all "skrämselpropaganda" som en svamp. Aspartam, parabener m.m.... MEN man får vara lite skeptisk också. Min kropp tar nog inte skada av att jag utesluter aspartam- och aluminiumprodukter oavsett OM de är skadliga eller inte. Men det gäller ju inte alla saker de larmar för, som akrylamid i upphettade kolhydratrika livsmedel.
 

Vad ovaccinerade barn har med cancer att göra

Skrivet av  Lovan
De flesta friska barn klarar ju barnsjukdomar som påssjuka och mässling utan problem. Ett barn som har leukemi har däremot i princip inget immunförsvar, särskilt under vissa faser av behandlingen då benmärgen slås ut nästan helt. Hos dessa barn kan en vanlig barnsjukdom vara dödlig! Om de är vaccinerade har de större chanser, men tyvärr är det inte säkert att det hjälper eftersom man vid en leukemibehandling ofta tvingas förstöra immunförsvaret permanent. (Vid en benmärgstransplantation tar man sedan över delar av donatorns immunförsvar).

Vissa föräldrar som inte vaccinerar sina barn och inte tycker att solidaritet med andra, sjuka, barn är något argument för vaccination glömmer visst att deras barn också kan BLI sjuka barn som är beroende av andras vaccination. Om andelen ovaccinerade sjunker så att t ex mässling får fäste igen är det dessa barn med nedsatt immunförsvar som drabbas hårdast.
 

Vaccinationer och cancer

Skrivet av  Sofia*
När man behandlas med cellgifter så påverkar detta immunförsvaret. Cellgifterna slår ut de vita blodkropparna. Att i det läget få en barnsjukdom kan vara ödesdigert. Man kan inte heller vaccinera under en pågåden cellgiftsbehandling. Ett vaccinerat barn som få cancer har alltså bättre chanser både att kunna ha ett socialt liv under behandlingen men också att klara sig igenom sin sjukdom.
 

Tack för svaren!

Skrivet av  Gummy
Det är alltså om ett ovaccinerat barn får cancer och sedan får den smittan man skulle vaccinerat mot som kan vara farligt?
Jag trodde att ni menade att vaccinationer gav nåt sorts skydd mot själva cancern.
Nu förstår jag... väl?
 

Just så och..

Skrivet av  Sofia*
..eftersom immunförsvaret tar stryk av behandlingen mot cancern är det dessutom extra stor risk att de får dem just när de klarar av dem sämst.
 

och

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
Lovan har gett ett utmärkt svar på frågan. Jag vill bara tillägga att. Får ett ovaccinerat barn cancer är det försent att vaccinera. Man kan alltså inte ångra sig då.
 

läs

Skrivet av  Lotta . Karin
http://www.antroposofi.org/vaccination.htm
 

Och läs här

Skrivet av  Cissi
http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____2277.aspx
 

Det är lite kränkande

Skrivet av  EILS
att lägga in en länk som pratar om det positiva med mässlingen i samband när vi pratar om att barn med t ex leukemi kan dö av att vara ovaccinerade och få det. Tog faktiskt illa vid mig.
 

Ovanstående som ett svar på Lotta.Karins

Skrivet av  EILS
länk alltså!
 

Har läst!

Skrivet av  Posr
235 barn fick mässlingen. Av dessa fick tre läggas in på sjukhus. Ett av dem hade inflammation i benet bakom örat, ett av dem var ett barn med astma som fick så svår andnöd att det måste läggas in och ett av dem fick blindtarmsinflammation med brusten blindtarm och fick opereras. Ett barn av 80 blev alltså riktigt illa däran. Och detta skall vara argument MOT vaccination. Det kommer jag aldrig att förstå.
 

Artiklar från Familjeliv