Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kraftigare reaktioner på vaccin?

Skrivet av Caroline & Cornelia 6/9 -03
Min dotter fick i måndags sin ettårsspruta, och efter en timme började hon bli hängig och gnällig. På tisdagen hade hon hög feber och låret där hon blev stucken hade svullnat upp rejält, ungefär lika stort som min handflata och var rött och varmt. Jag pratade med BVC och de sade att det är normalt att de får feber och att jag skulle avvakta några dagar till och se om det gav med sig.

På onsdagsförmiddagen låg tempen kring 40 och Cornelia ville inte krypa/ gå/ stå, hon bara gnällde och grät trots alvedon. BVC sa återigen att det var bara att avvakta. På eftermiddagen samma dag fick hon över 41 graders feber och svullnaden/ rodnaden gick ända ner över knät och hade börjat sprida sig till baksidan av låret. Då åkte jag in med henne till barnakuten.

Där konstaterades att hon hade ett CRP på 178 (normalt max 10) och läkaren som tittade på henne sa att det var länge sedan han sett en så ful reaktion på vaccin. Hon blev inlagd i två dygn med dropp då hon blivit uttorkad samt antibiotika intravenöst.

I fredags fick vi komma hem, och hon var då betydligt bättre. Läkarna sa att hon fått en infektion i benet, och att den troligaste orsaken var att vaccinet hon fått var orent. Sjukhuset skulle göra anmälan till var det nu är man anmäler sådant och BVC skulle göra detsamma.

Nu till mina frågor; har någon här råkat ut för orent vaccin vid någon av era barns vacinationer? Hur gick det med det?
Har något av era barn råkat ut för en reaktion efter vaccination som varit starkare än normalt?

Jag har själv aldrig hört talas om att vaccin gett sådana här infektioner. Jag har aldrig dragit mig för att vaccinera något av mina barn, men efter den här pärsen vet jag inte om jag vågar ge henne MPR:et när det så är dags i mars eller om vi skall vänta.

Cornelia har reagerat på de två vaccinationer hon fått förut; första gången fick hon feber kring 38,5 i ett par dagar och andra gången stack sköterskan fel så att Cornelia fick en svullnad stor som en golfboll vid sticket, den kapslades in på något sätt. Denna kula blev efterhand mindre men satt kvar i nästan fyra månader. Eftersom det blev som det blev den här tredje gången vet jag inte riktigt vad jag ska vänta mig hädanefter...

Svar på tråden: Kraftigare reaktioner på vaccin?

Usch

Skrivet av  Cissi
låter som en riktigt besvärlig sak att gå igenom. Personligen tycker jag nog att man skulle reagerat, om inte första gången du ringde, så åtminstone den andra. Så ont och en sådan kraftig reaktion ska man inte få utan att man blir erbjuden en akut tid för kontroll enligt min mening...
För övrigt aldrig haft någon i bekantskapskretsen som fått en så kraftig reaktion på första vaccinationen. Var det verkligen vaccinet som var orent eller hade de orena rutiner vid injektionen undrar man??... Mina två barn har bara fått en liten rodnad på stickstället och varit lite trötta efteråt.
Hoppas din lilla skruttis kryar på sig.
 

Saken skall utredas

Skrivet av  Caroline & Cornelia 6/9-03
och anmälas av sjukhuset, och vi har fått sådana reaktioner som att vi borde ge BVC-sköterskan som bad oss avvakta en reprimand på något vis. Hon borde om inte bett att få kika på henne så hänvisa till barnläkare, men det gjorde vi ju nu ändå som tur var.

Cornelia mår mycket bättre nu, endast en liten svullnad finns kvar som bara är lite öm. Hon käkar pc i några dagar till och sedan har vi en uppföljningstelefontid med läkare om några veckor.

Tack för ditt svar!
 

fy!!

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
.. Lät verkligen inte roligt. Jag har ingen erfarenthet av orent vaccin. Men en pojke som jag känner från sjukhuset som också har leukemi som min dotter fick med bakterier i en spruta som ska vara ren. Medicinen var det inget fel på men av någon anledning fanns bakterier i sprutan. Hur det gick till vet jag inte men det orsakade blodförgiftning. Nu gick det bra och det blev också anmält till något jag minns inte vart.
 

Jag har tänkt på

Skrivet av  Caroline & Cornelia 6/9-03
det där att läkarna sade att det med största sannolikhet var orent vaccin; kunde det inte lika gärna vara sprutan som det funnits bakterier med i? Tja, vi får se om det blir någonting av den utredning som skall göras; hur de nu ska kunna kontrollera om det var orent eftersom vaccinet finns i Cornelias kropp ;-)? Och sprutan förmodligen slängd för länge sedan.

TAck för ditt svar!
 

vad jobbigt det låter

Skrivet av  mandelblomman
har aldrig stött på det heller (är sjuksköterska) eller hört talas om att vaccinet är orent.
Det låter i så fall som det blivit något fel då man gjort o förpackat vaccinet, något som egentligen inte skall kunna hända med läkemedel.
Kan också ha varit fel vid administeringen av själva injektionen av sköterskan, alltså att hon kontaminerat nålen eller instickstället?

Hoppas att din skrutt mår bra nu!
 

Konta...vadå ;-)?

Skrivet av  Caroline & Cornelia 6/9-03
Slutklämmen där hängde jag inte med på, men jag antar att du menar att hon råkat pilla på nål el dylikt?

Som jag skrev i svaret ovan så har jag också funderat på hur läkarna nästan var säkra på att just vaccinet måste varit orent. Jag tror vi aldrig lär få reda på det, om det inte ramlar in en drös barn med infektioner till från samma BVC eller så.

Om det nu är vaccinet, så är det tydligen ovanligt men förekommer.

TAck för ditt svar också, och jo, lilla loppan mår mycket bättre nu än vad hon gjorde för en vecka sedan.
 

ja att hon på ett eller annat sätt

Skrivet av  mandelblomman
administrerat vaccinet på ett orent sätt.
Inte tvättat på insticksstället, inte spritat av vaccinflaskan innan hon drog upp ny injektion.
OM det är en flerdosflaska, kanske haft en o samma uppdragningsnål (tror jag läst om ett fall där man precis gjort så o flera barn smittats av hepatit, fast det var inte vaccination utan ett annat läkemedel då)
 

usch då

Skrivet av  anonym pga ämnet
jag tycker att du ska anmäla dom till hälso och sjukvårdens ansvarsnämd
 

fruktansvärt

Skrivet av  nissen
lider med dig. Har precis läst lite inne på www.klokast.se. Gå in där och läs andras berättelser,
www.klokast.se/siem/Vaccber.html

Läser man där ser man snabbt att du inte är ensam. Varnar dock, det är väldigt upprörande.

 

klokast

Skrivet av  Så är det
.se är en kvacksalvarsida som borde anmälas. Jag skulle inte sätta tilltro till något som står på den sidan
 

anmäl då

Skrivet av  nissen
och låt oss med ett intresse att få bredd i debatten läsa där och själva avgöra.
 

ja med lite utbildning

Skrivet av  mandelblomman
och vana att sovra ser man enkelt att sidan inte är riktigt klok...*ler*
Det gäller inte bara i vaccinationsfrågan, minns att jag läste om att man vid något cancertillstånd avsades sig den behandling läkaren rådde till och i stället drack något tarmrengörande o mycket lavemang!
 

utbildning

Skrivet av  nissen
Det främsta jag fick lära mig i min universitetsutbildning var kritiskt tänkade och tränades i att analysera forskningsresultat. Att bara välja att läsa en sida av myntet är inte kritiskt tänkande. Man behöver ej hålla med, men åtminstone hålla med om att saker och ting inte är svart eller vitt.

Vem tror ni bekostar de flesta forskningar beträffande läkemedel? Kanske läkemedelsbolagen. Och självklart belyser och visar de på forskning som gynnar ekonomin.

Den alternativa medicinen vill jag inte utala mig om då jag inte kan tillräckligt. Men läsa fakta kan jag, och mkt finns det faktiskt belägg för. I och för sig så hänvisar man till olika resultat, men det gör å andra sidan alla.
 

men rätt lite utbildning

Skrivet av  mandelblomman
i hur människokroppen fungerar kan man direkt misstro en hel del av sidans påståenden.

Visst finns det två sidor av allt, men konspirationsteorin om vaccinationerna är rätt tragiska ändå.
Hur kommer det sig att läkare, forskare och sjuksköterskor vaccinerar sina barn tror du?
(I alla fall majoriteten av dem)
 

läkare

Skrivet av  nissen
Om du tror att läkarna är allvetare tror jag att du bör tänka om. De matas med samma info som resten av befolkningen.

Det som är sanning i dag kan vara falsk i morgon. Varför tog man bort kikhostevaccinet i sverige -79? Varför har Japan höjt ålder på all vaccin till 2 år, och varför har Japan slutat med MPR?
 

man tog bort kikhostevaccinet -79

Skrivet av  mandelblomman
för att det inte var bra helt enkelt,
därav att man -93 hade ett behov av att prova ut ett nytt bättre.
Det vaccin man har i Japan är inte samma som vi har i Sverige.

Och nej läkare är inte allvetare såklart, men så svårt är det väl inte att föreställa sig att forskare (Inom läkemedelsindustrin till o med), läkare (tänker i synnerhet på infektions o barnläkare nu) och sjuksöterskor (alla barnsjuksköterskor exempelvis) OM det nu var så mycket vaccinationsskador som ex kloka gubben skriver, då borde ju i synnerhet dessa grupper tänka både en o två gånger innan de vaccinerar sina egna barn.
Eller vad tror du?
 

hur vet man

Skrivet av  nissen
att det vaccin vi har i dag är bra???

Man trodde ju innan 79 att just det vaccinet var bra.
 

det var då det bästa som fanns

Skrivet av  mandelblomman
men eftersom man fann att skyddet var för undermåligt (för många barn blev alltså sjuka ändå) så var tog man bort det.
 

men

Skrivet av  nissen
hur vet man att vaccinet i dag är bra. Det är ju det jag behöver veta.
 

o hur man vet i dag

Skrivet av  mandelblomman
att vaccinet är bra.
Man har som sagt var använt detta vaccin i andra länder länge o sen gjorde vi studien -93 som såklart utvärderades.
 

och självklart kan det i framtiden att komma

Skrivet av  mandelblomman
ett nytt bättre vaccin mot kikhosta, så är det ju med alla läkemedel.
Det vaccin vi har i dag ger ett 85% skydd och hittar men ett effekitvare så byter man nog igen.

Nu ger jag mig men ser fram emot svaret på SO;s fråga ovan till dig!
 

Imponerad att BVC fortfarande har den makten

Skrivet av  Fiery
Den makten som innebär att föräldrar ifrågasätter sin egen intuition pga att någon personal på BVC gett råd.

Jag har inte ett dugg till övers för lugnande personal på BVC som oftast häver ur sig "det är inget att oroa sig för." Du är inte den första och förmodligen inte den sista heller att råka ut för felbehandling eller dumma råd från BVC. Vänd dig till en barnläkare, dom brukar veta vad dom pratar om.

Lycka till, hoppas tösen får vara frisk
 

Artiklar från Familjeliv