Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

forskning?????

Skrivet av nissen
Någon som har en lista på forskning, typ olika hemsidor, avhandlingar osv.

Läser just nu "Vaccination - en förälders dilemma" av Greg Beattie. Är det ngn som läst den??????

Kan bara säga att jag mår sååååå illa av det jag läser.

Har inte hunnit läsa hela, eller fundera över allt som står. Men kan komma med en liten reflektion.

Dödsfallsfrekvensen för mässling, difteri och kikhosta hade sjunkit med 90% under de föregående åren innan vaccinet introducerades.
Polio heter ngt annat idag. Och de flesta poliofall orsakas av vaccinet.

Som sagt, ngn som har andra infokällor????

Nissen
Svar på tråden: forskning?????

Inget av påståendena stämmer

Skrivet av  SO
Polio heter fortfarande polio och det finns rel många idag medelålders och äldre som har sviter efter polio som barn. Dagens (sedan -57 i Sverige, senare i USA) poliovaccin har inte orsakat ett enda fall av polio - uppgiften gäller äldre varianter som inte använts på flera decennier.

Frekvensen av mässling mfl sjukdomar gick ner marginellt åren innan vaccinationerna blev allmänna, men det beror sannolikt på att många började vaccinera innan dess. Samma mönster går igen på i stort sett alla sjukdomar - och det finns ingen annan rimlig förklaring än att vaccinet förhindrar sjukdomsspridningen effektivt.

Riktigt bra länkar vet jag inte, men på http://www.sos.se/FULLTEXT/110/2001-110-3/2001-110-3.pdf hittar du en bra kunskapsöversikt med svar på många vanliga frågor om vaccinationer. Kolla speciellt på s 22 och framåt och diagrammen, de talar sitt ydliga språk.
 

undrar vidare

Skrivet av  nissen
Kan inte komma in på sidan du hänvisar, hjälp mig är du snäll?

Du skriver:
"poliovaccin har inte orsakat ett enda fall av polio - uppgiften gäller äldre varianter som inte använts på flera decennier."
Hur kommer det sig då att man rapporterade 185 fall av polioinfektion i Australien 1992 om polio inte finns?

Det jag menar är att definitionen av polio har ändrats, därför kan man inte säga om det ökat eller minskat. Allteftersom definitionen blivit strängare har även antalet fall minskat.
Laboratorier har förändrats, det man förr ansåg vara polio kan idag vara ngt annat. Idag dokumenteras endast poliofall med förlamning medan man förr kallade ex. hjärnhinneinflammation, inflammationer i ryggmärgen, halvsidig förlamning för polio. Dessa laboratorier har endast funnits i ca 40-50 år och då är det ju nte så konstigt att statistiken blir missvisande.

En annan fråga vad vaccinerar man Hib för. Alltså vilka sjukdomar ska man bli skyddad från????? Vilken sjukdom har man studerat effektiviteten på???

Enda sättet att testa vaccinets duglighet är en slumpartad, dubbelblind, placebokontrollerad test!!! Ge mig en enda sådan test??? Kommer dock att bli omöjligt då de inte finns.

Undrar vidare!!!.....
 

Definitionen ....

Skrivet av  SO
... av polio, internationellt sett, har skiftat över åren, men knappast regionalt i Skandinavien. Vi har bra statisitik åtminstone ett sekel bakåt. Du läser väl en amerikansk bok?

Det är också väldigt tydligt att inga fall av post-polio-syndrom (kvareffekter efter polio) har tillkommit i Sverige sedan början av 50-talet. Sedan dess har vi inte heller haft några epidemier, och inga respiratorbehandlas idag för polio. På 40- och 50-talet var det en stor verksamhet på vartenda sjukhus. I många u-länder med dålig vaccinationstäckning är det fortfarande vardagsmat.

Du underskattar också grovt den kliniska skicklighet det funnits när det gäller att känna igen polio. Att man skulle kalla halvsidig förlamning för polio - var har du det ifrån? Både sjukdomar är välkända åtminstone sedan början av 1800-talet.

Fråga dig själv också - när hörde du talas om någon som fått polio? Fråga dina far- eller morföräldrar samma sak!

Jodå, det finns dubbelblinda studier om vacciner. Enklast är att hitta om nyutvecklade vacciner som t ex prevenar: http://www.mpa.se/mono/prevenar.shtml eller denna om hur effektiva HiB-vacciner är: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=8940983&dopt=Abstract

HiB-vaccinen förhindrar hjärnhinneinflammation (av bakterien Haemophilus influenzae) och struplocksinflammation - båda dödliga sjukdomar som förr (ca 20 år sedan) var vanliga men nu är rariteter i Sverige. (Till den milda grad ovanligt att man oroar sig att de öron-näsa-hals-läkare som utbildas idag inte kommer känna igen det om det kommer tillbaks.) Studierna om HiB-vaccinerna har studerat effekten just på de två sjukdomarna.

Fråga bara på - jag hjälper gärna till!
 

har försökt läsa

Skrivet av  nissen
Men det var inte lätt. Undrar varför?

Men det stämde ju inte det du hävdade. Prevenar var ju inte placebobaserad. Det gavs ju kontrollvaccin, precis som det görs i alla. Jag är ute efter en studie som visar på skillnaderna mellan de som får/fått och inte fått????????????????Men som sagt. DET FINNS INTE.
 

inte

Skrivet av  nissen
den med Hib vaccinet var inte heller testad.

 

menar du?

Skrivet av  nissen
"Fråga dig själv också - när hörde du talas om någon som fått polio? Fråga dina far- eller morföräldrar samma sak"

Menar du polio som det klassas idag eller som man gjorde på far- eller morföräldrarnas tid? För det är ju stor skillnad!
 

Nej, men ...

Skrivet av  SO
... placebo i meningen inget läkemedel alls eller helt overksamt är ju meningslöst. Det betyder att man måste sticka en förfärlig massa barn utan att få någon som helst positiv effekt. Det är helt enkelt inte etiskt försvarbart!

I prevenarstudien handlar det om hepatit-vaccin i kontrollgruppen, kontrollgruppen fick alltså vaccin mot en helt annan sjukdom som rimligen inte påverkar om man får pneumokocksjukdom eller inte. Hepatit är virus och pneumokocker bakterier - väldigt väsenskilda vacciner.

I HiB-studien var det inget läkemedel alls - utöver det vanliga vaccinationsprogrammet. Det är just placebokontrollerat!

De sista dryga seklet har polio klassificerats på samma vis. Vi har idag avancerade molekylärbiologiska metoder till hjälp, men den kliniska bilden är välidt säregen - den tar man varken idag eller förr fel på. Att man skulle kunna missta den för t ex halvsidig förlamning (jag gissar att du menar stroke eller motsvarande) är på ren svenska struntprat.
 

Vad menar du ...

Skrivet av  SO
.... förresten med "Men det var inte lätt. Undrar varför?
" - jag förstår faktiskt inte vad du syftar på??
 

men att barn

Skrivet av  nissen
blir väldigt sjuka och finns även de som dött är det etiskt försvarbart???

Vad är meningen med att ge dem en annan sjukdom? För att testa ett annat? Förstår inte riktigt.
 

Att ge säkra och effektiva ....

Skrivet av  SO
... vacciner är etiskt försvarbart, ja!

Vaccinerna har totalt sett räddat miljontals liv, och dessutom räddat än fler från handikapp och andra effekter av infektionssjukdomar.

Vilka vaccin påstår du "blir väldigt sjuka och finns även de som dött"? Hur många, hur vanligt?

Hepatitvaccinet innebär inte att man ger dem en sjukdom för att testa ett annat vaccin. Man injicerar delar av viruset för att kroppens immunsystem skall reagera på det - vaccinet ger inte sjukdomen ifråga.

Poängen i studien är just att ge en injektion vid samma tillfälle som Prevenar-gruppen, och på så sätt få två grupper som är så lika det bara går med undantag av vaccinet. MAO, dubbelblind randomiserad kontrollerad studie.

 

se tråden nedan

Skrivet av  nissen
citerar dig:
"Vilka vaccin påstår du "blir väldigt sjuka och finns även de som dött"? Hur många, hur vanligt?

så kan du läsa tråden nedan och ställa frågan igen.
 

Dött?

Skrivet av  SO
Det står inte något i tråden om något barn som dött.

Det Caroline berättar är naturligtvis allvarligt, men också otroligt ovanligt. Det beror ju som framgår av berättelsen sannolikt på att man kontaminerat sprutan eller vaccinet på något sätt. Samma risk finns för varenda injektion.

Tillbaks till frågan: hur många, hur vanligt?
 

Artiklar från Familjeliv