Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

uppmaning!

Skrivet av Pillan mamma till 4:a gullungar
Jag blir lite upprörd över några inlägg här nedan. Länkar till ställen som uppmaner föräldrar att inte vaccinera sina barn för att det är farligt... oj vad rädd jag blir!!! Jag tycker det är sorgligt att man går ut med såna uppmaningar på så felaktiga grunder. Vilka är det som får stå för konsikvenserna jo vi som föräldrar. Det är sen länge känt att vaccin inte orsakar autism ändå är det många som var snabba att ta till sig detta när artikeln publiserades men är så trångsynta att nu när dom som publiserade den tagit det tillbaka och sagt att den var felaktig inte tar åt sig detta lika snabbt utan lever kvar i då tiden. Barn kan dö av det sjukdomar som vi tack och lov gratis får vaccin för att slippa. Att mässlingen gick ner några år innan det blev allmän vaccination borde väll alla vid det här laget veta beror på att vaccinen fanns att till gå innan vaccinationen blev allmän och många valde då att ge sina barn det för att slippa denna farliga sjukdom. Sjukdomar försvinner inte bara av sig själv.vattenkoppor har aldrig minskat utan det är ungefär lika många barn som får det varje år. Skulle vi införa allmän vaccination mot vattenkoppor skulle sjukdomsfallen minska. Jag uppmanar alla att tänka själva. Var kommer faktan som läggs fram från? är det oberoende eller ej? Är det något du känner igen? Vilket forskningeinstitut ligger bakom? hur många barn ingår i unersökningen? 100 barn det säger lite medan om 3000 barn ingår i en studie så börjar man närma sig sanningen.
Svar på tråden: uppmaning!

ge då???

Skrivet av  nissen
Ge då oss lite fakta????

Snacka om att du själv är trångsynt??
 

hur många vill du ha??

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
http://www.sos.se/sos/allmanh/vaccin.htm
http://www.smittskyddvarmland.se/vacciner/barnvacciner.html
http://www.tryggabarn.nu/barn/index.asp#Page1082.html
http://netdoktor.passagen.se/haelsa/fakta/barnvaccinationer.shtml
http://www.unicef.se/vad_vi_gor/vaccinationer/
Nu vill jag se alla dina länkar till sidor som säger motsattsen och från mist lika säkra källor tack!!
 

snacka om

Skrivet av  nissen
att använda sig av helt fel metod.

Om du vill få mig att tro på, köpa din och andras syn så var då för guds skull lite smart.

Att nedvärdera ngn eller ngns åsikt är rent av tarvligt.

Om ett barn blivit sjuk eller rent av dött och du bemöter oj vad rädd jag blir, vad sänder det för signaler.

Jag bad om fakta, tack för den och nu ska jag läsa och försöka bemöta. Problemet är just att oftast är inte faktan avsedd för oss oroliga föräldrar utan till vårdpersonal, vilket också soc.styrelsen skriver på sin hemsida. Hur snedvridet är inte det. Snacka om att idiotförklara föräldrar och lägga ansvaret på ngn annan. Jag ansvarar för mitt barn, och vill då gärna höra för och nackdelar.

Det finns alltid två sidor på myntet!

Du behöver inte bemöta mig mer. Men du får gärna kommentera innehållet.
 

så här

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
Vet du har farligt det kan vara för ett barn som exempelvis får leukemi att vara ovaccinerad. 300 barn i sverige per år insjuknar i någon cancerform om dom gör det är det för sent man kan inte vaccinera efter insjuknandet. Detta vill jag förmedla. Sen utgör alla ovaccinerade barn en fara för småbarn, sjuka och gravida. Nej jag är inte rädd för vaccinerna det är så många barn som får dom varje dag och vacciner har räddat så många många liv. Jag är nog mer rädd för att sätta mig i bilen med alla barnen. Riskerna att dö i en bilolycka är stora medan riskerna med att dö av vaccinet inte finns för friska personer.

Fakta är fakta sen spelar det väll ingen roll vem det är tänkt ska läsa den?!?
 

fakta

Skrivet av  nissen
är fakta. Sedan är ju faktan ofta vinklad på ett eller annat sätt.

Som man ställer en fråga får man svar.

Det jag syftade på var ditt sätt att bemöta. En redan orolig förälder behöver inte bemötas med hån. Försök istället övertyga, på ett respektfullt sätt.

Som vanligt tackar jag för faktan, vore även kul att se källorna. Bara för att socialstyrelsen skriven en sak behöver man inte tro blint på det.

Känner förövrigt en person som fick veta i efterhand att de(deras bebis) varit föremål för ett test. De hade testat fyra olika sorters kikhostevaccin på 4 olika grupper. Detta utan att tillstånd från föräldrarna. Detta i 90-talets upplysta sverige. Det är sådan fakta som gör att jag ifrågasätter den fakta vi bli matade med.
 

nehedå testet var inte hemligt Nisse!

Skrivet av  mandelblomman
som förälder till barn födda före maj-93 erbjöds man att vaccinera sina barn mot kikhosta.
Min dotter var ett av barnen och det var inga nya vacciner heller utan vacciner man redan använt i många år i andra länder (tror det var ett italienskt, ett japanskt o något mer, minns ej).
Man fick skriftlig+ muntlig information o fick skriva på ett papper som man alltid gör då man erbjuds vara med så här enligt svensk lag.
Där stod det precis vad det handlade om och efter ett eller två år senare då man bröt sigillet o då kunde se vilka barn som fått vilket vaccin, erbjöds de barn som inte fått de vaccin man sedan valde detta.
Återigen var det skriftlig information.

Verkar helt orimligt om det gått till på något annat sätt o ska i så fall anmälas, men jag är rätt övertygad om att det faktiskt finns en signatur på ett papper i detta barns journal ändå....
 

Svar till Nissen

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar.
Jag hånar ingen! Jag skrev att JAG inte blir rädd för skrämselprobagandan utan fattar mina beslut ut i från vetenskapligfakta. Det finns säkert många som du lyckas skrämma. Hoppas bara att dom kan tänka själva så behöver dom inte vara rädda. Om man läser den FAKTA som finns så behöver ingen vara mer rädd för vaccinet är för sjukdomen.
 

Pillan

Skrivet av  nissen
Som sagt. Två sidor av myntet.

Jag blir inte rädd för skrämselpropagandan svenska staten pysslar med.

Jag bad inte om din personliga åsikt, utan fakta. Och hittils har jag faktiskt tyvärr inte hittat ngn forskning som säger att det är ofarligt.
 

och jag

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar.
Jag har inte hittat någon fakta om att det är livsfarligt som många påstår. Detta med fakta kan som vi diskuterade förrut ses från olika håll, men så som jag tolkar det fakta som jag läser från exempelvis socialstyrelsen så är det ofarligt för att friskt barn att vaccineras. Men väljer man att tolka faktan som en konsperation mot oss som föräldrar att dom skriver detta bara för att lura oss och är ute efter att skada våra barn så blir det ju något annat. Den faktan du frågar efter finns inget och det beror på att vaccinations programet inte är en komplott mot oss som föräldrar och att dom som forskar om vaccinet gör det för att våra barn ska slippa dö i hemska sjukdomar. inet är livsfarligt.
 

du fick

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar.
ju en massa bra länkar av mig.. Var är dom jag skulle få av dig som bevisar att vaccinet är livsfarligt och något vi alla borde vara rädda för. Läste du inte något under dom länkarna jag skickade när du frågar om fakta än en gång?
 

har läst

Skrivet av  nissen
citerar sos:
Inga medicinska åtgärder är helt fria från risker, inte heller vaccinationer.

netdoktorn:
I extremt sällsynta fall kan vaccinationer ge allvarliga komplikationer.

Jag förstår vad du menar. Men det jag menar är att det inte är ofarligt.
Vad gäller länken till unicef, så kan vi inte riktigt jämföra oss med tredje världen. Deras levnads förhållanden är inte desamma. En av anledningarna att vi i i-länderna klarar vaccinet bra är ju tack vare vår levnadsstandard.

Jag förstår frasen, "tack vare vaccinet är sjukdomarna nästan utrotade". Men hur vet vi det? Hur vet vi att de inte skulle vara utrotade ändå? Vi kan bara anta.

Självklart förstår du precis som jag att jag inte kan ge dig samma slags länkar. Självklart så skriver inte sos saker som går emot deras egna åsikter. Kan hänvis till "Vaccination - en förälders dilemma" av Greg Beattie. Samt forskning av Viera Scheiber, bl a "Vaccinationer, 100 år av ortodox forskning visar att vacciner representerar ett våldförande på immunsystemet."

Detta är ett väldigt komplext ämne, därför tar jag inte så lättvindigt på det. Jag vill söka upp så mkt fakta jag bara kan. Både för och emot. Att inte lyssna till både för och emot kallar jag ignorans.
Viera Scheiber hävdar att 95 % av alla spädbarnsdödsfall beror på vaccination. Föreningen för plötslig spädbarnsdöd uppmanar allmänheten att stödja deras forskning. Två år i rad har de blivit inbjudna till att lyssna på V. Scheiber, utan respons. Jag tar ingen ställning här och nu för detta. Men frågan jag ställer mig själv är:
Tänk om det stämmer? om detta är sant? varför vill ingen ta del av det? forska vidare? Enkelt vore att kontrollera barnens vaccinationsstatuts. Det kan ju nte vara speciellt kostsamt.
Jag är i allefall tacksam för en sak V. Scheiber uträttat och det är andningslarmet.
 

Vilka referenser har Viera Scheiber?

Skrivet av  Milla
Jag har sökt efter information på nätet om denna person. Eftersom jag sen högstadiet fått i tutat mig att man alltid ska kolla källan så försökte jag detta, men utan något vettigt resultat. Viera Scheiber är PH.D men i vad? Jag hittade inga oberoende källor som talade om detta. Min pappa är också PH.D men inte är han kvalificerad för att skriva om vaccinationer även om han som statistiker nog hade kunnat bevisa vad som helst. Han har lärt mig att statistik och siffror lätt kan manipuleras för att bevisa det mesta. PH.D är ju inte precis en medicinsk utbildning. Nu kanske Viera Scheiber är kvalificerad för att göra forskning på ämnet men om det vet jag inget eftersom jag inte kan hitta någon information om personen ifråga och de enda sidor som nämner Viera Scheiber (förutom amazon.com som säljer boken) är sidor som är starkt kritiska till vaccinationer. Var har personen blivit PH.D, i vilket ämne och kan h*n anses ha de rätta kunskaperna för att skriva om ämnet? Elller är det en människa som utnyttjar föräldrar till barn som blivit autistiska och som desperat letar efter en orsak och tacksamt tar emot en bok som visar att det är någons fel. Vad som är sant (eller kanske ett mellanting) vet jag inte MEN så länge som jag inte hittar mer information om Viera Scheiber som bekräftar att h*n har den kompetens som jag kräver för att kunna tro på h*n säger så kan jag inte annat än avfärda teorierna som framförs.

Här är ett exempel på att man inte kan tro på allt som skrivs på internet är den här sajten som jag hittade i min jalt efter information om Viera Scheiber. Den är antivaccination. http://www.reformation.org/vaccine.html Det finns många andra anti-vaccinations sidor som är mer seriösa men många använder väldigt tvivelaktiga källor.
 

egentligen svarar du själv på frågan

Skrivet av  mandelblomman
"Tänk om det stämmer? om detta är sant? varför vill ingen ta del av det? forska vidare? Enkelt vore att kontrollera barnens vaccinationsstatuts"
Föreningen för plötslig spädbarnsdöd borde ju i ärlighetens namn vara mycket intresserade av att hitta något svar på varför en del barn insjuknar.
De har heller inga som helst ekonomiska intressen i läkemedelsföretagen, eller hur?
Så att de inte ens är intresserade av att komma på föredragen borde ju rimligtvis bero på att de inte anser Viera Scheiber det minsta seriös.
För så är det, hon bedriver inte seriös forskning o det vet denna förening förmodligen.

Och det här med att vaccinationer inte skulle ha några som helst biverkningar påstår ingen inom vården.
Självklart finns det biverkningar precis som med alla läkemedel.
Och jag förmodar att de flesta ger sina barn Alvedon, penicillin eller vad de nu kan vara de behöver då de är sjuka.
Man får helt enkelt ställa ev. biverkningar av läkemedlet emot de vinster man kan få av det.
Där skiljer det sig ju mellan olka sjukdommar vad vi tolererar angående biverkningar.
Ta Alvedon exempelvis som vi ger barn då de har feber, där tolererar vi inte biverkningar som att ex tappa allt hår.
Det skulle vara mer nackdelar än fördeler i så fall.
Men får vårat barn Leukemi, då accepterar vi de biverkningarna eftersom vinsterna av behandlingen är större än biverkningarna.

Och i fallet med vacciner där allvarliga biverkningar är extremt sällsynta så är vinsterna mot att slippa ex kikhosta, hemophiluz o mässlingen etc större än ev. biverkningar.

 

mandelblomman!

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
du är en mycket klok kvinna och skriver väldigt bra och förklarande svar på allt här tycker jag!!!
Kram Pillan
 

Milla

Skrivet av  nissen
http://curezone.com/books/best/book.asp?ID=419

http://www.shirleys-wellness-cafe.com/vaccine_sids.htm

Viera Scheibner, PhD, is a retired principal research scientist with a doctorate in natural sciences. During her distinguished career she published three books and some 90 scientific papers in refereed scientific journals.
Since the mid-1980s when she helped develop the Cotwatch breathing monitor for babies at risk of cot death (sudden infant death syndrome, or SIDS), she has done extensive research into vaccines and vaccinations and in 1993 published her book, Vaccination: The Medical Assault on the Immune System.
Dr Scheibner is often asked by lawyers to provide expert reports for vaccine-damage court cases, and she regularly conducts lectures. Her previous articles for NEXUS covered the SIDS/vaccines link (2/05) and the brain-eating bugs/vaccines connection (3/03).

Sök bara på hennes namn så finner du!
Viera Scheibner
 

Nissen

Skrivet av  Milla
"Sök bara på hennes namn så finner du!" Det du stämmer inte. Sök på Google, den mest använda sökmotorn, och du hittar INTE den informationen. Låt inte så överlägsen jag har sök och INTE funnit. Tack för länkarna MEN jag vet fortfarande inte VAR Viera Scheibner gjorde sin utbildning. Hon verkar ha gedigna kunskaper men de länkar du ger är inte på något sätt neutrala (anit-vaccination) så för att jag ska vara nöjd så vill jag från en mer neutral källa få reda på hennes bakgrund. Att länka till sidor som slutar med " is a most valuable contribution towards exposing the myth of vaccinations." Här råder det inga tvivel att den sajt som skriver så här har redan dragit slutsatsen att vaccinationer är farliga och att hon bekräftar detta. Om sidan istället skrivit att den får en att tvivla på att vaccinationer är lämpligt att utsätta barn för så hade sidan känts mer seriös åtminstone som referens. Att ingen av hennes slutsatser inte kan motbevisas av vaccinationsförespråkarna är inte sant så därför så vet jag inte om jag kan lita på resten av informationen. Det viktigaste som saknas är datum på när dessa beskrivningar av henne skrevs.

Sen undrar jag hur hon förklarar att plötslig spädbarnsdöd har minskat radikalt (till en fjärdedel)utan att vaccinationerna har minskat i samma grad?

Jag behöver en oberoende (alltså inte en länk till en sida som är anti-vaccination) länk om vem hon är, var hon är utbildad och hur hennes publikationer mottogs av andra forskare för att lita lite mer på hennes slutsatser.
 

Du gav fel namn - då är det svårt att hitta

Skrivet av  Milla
I ditt inlägg kallade du henne Viera Scheiber INTE Viera Scheibner. Det lilla saknade n:et gjorde att det inte gick att hitta informationen. SKa kolla lite mer nu när jag faktiskt har rätt namn.
 

Jag är nu övertygad

Skrivet av  Milla
Viera Scheibner räknar jag inte som en pålitlig källa. Efter vad jag läst både på anti-vaccinationssidor och pro-vaccinations sidor så kan jag definitivt säga att pro-vaccinationssidorna verkar mycket seriösare. De använder referenser och redovisar tydligt sina källor. Anti-vaccinations sidorna länkar bara viade i all oändlighet.

De här två sajterna (pro-vaccination) motbevisar Viera Scheibners teorier med lätthet. http://pages.ivillage.com/vaccinesupport/antivaxsites/hancock.html http://www.skeptics.com.au/journal/anti-immune.htm Om jag hittar en anti-vaccinationssajt som faktiskt motbevisar dessa två sidor så är jag redo att ompröva.
 

självklart

Skrivet av  nissen
ska du ha din övertygelse.

Kan dock bara säga utan att ta ställning åt ngt håll att de flesta sidor jag läst så hänvisas det friskt. Referenser har både för och emot, tyvärr så är det ju omöjligt för en vanlig dödlig att kunna kolla trovärdigheten. Både för/emot vinklar ju och tar fram den fakta som stöder deras synsätt.

Det jag undrar är,
-de som är för vaccin, säger att det är för att rädda liv.
-de som är emot, säger att det är för att rädda liv.

frågan? Vad har motståndarna för vinning?
En fråga jag funderar över, då det samtidigt pratas så mkt kring läkemedelsbranschens maktposition.

 

testet hemligt

Skrivet av  nissen
ja visst låter det orimligt. Men så var det. Och detta i sverige. Skönt att höra att inte alla blev lurade.
 

nä jag tror faktiskt inte på det!

Skrivet av  mandelblomman
möjligen att de informerat föräldrarna på ett dåligt sätt så att de inte förstått (o det är såklart dåligt!), men jag är övertygad om att det finns ett papper i journalen om de tittat efter!

Annars så ska detta självfallet anmälas om läkaren o BVC sköterskan båda missat detta.
Definitivt anmälningsfall i så fall!
 

och även OM

Skrivet av  mandelblomman
denna läkare o BVC sköterska missat att informera detta så var det fortfarande inte hemligt.
Tidngarna skrev om det nya vaccinet som höll på att utprovas, både föräldrartidningar o dag o kvällspressen har skrivit om det.
Man tog upp det på nyheterna också...så hemligt var det då inte!
 

tror du inte

Skrivet av  nissen
att det är anmält då?????
 

vad bra

Skrivet av  mandelblomman
för då har både sjuksköterskan o läkaren brustit i att informera föräldrarna.
Men det är fortfarande inte hemligt...och inte heller något som "planerat" att göra på det sättet från socialstyrelsen eller läkemedelsbolagen.
Utan just en brist hos den berörda vårdpersonalen, men du får det att låta som det handlat om ren konspirati mot alla bebisar födda på 90-talet.
 

ja förstår

Skrivet av  nissen
inte hur du kan sitta och uttala dig om andra människors öden och upplevelser.

Om en vårdinrättning brister, hur tror du då det ser ut i hela landet. Det slarvas och ansvaret flyttas hela tiden runt. Små små saker, som gör att man tappar förtroendet. Det handlar inte bara om vaccin. Journalföring är under all kritik på många inrättningar och detta är inget hemligt.
 

o jag försår inte hur du kan antyda

Skrivet av  mandelblomman
att testerna skulla varit hemliga och att föräldrar lurades....
Visst begås det fel inom vården, som inom alla sektorer där människor arbetar.
Hur man ska lösa det är en annan fråga....

Även om det nu drabbat dina bekanta så tror jag som
sagt var inte att det säger mer om kikhostestudien än att just det här BVC var slarviga.
 

men enligt

Skrivet av  nissen
detta så ska jag lägga förtroendet för mitt barns hälsa och liv i händerna på läkarna. Man har ju inget val. Men tycker absolut att man ska vara kritisk.
 

visst det är jag med

Skrivet av  mandelblomman
köper inte allt jag heller, utan ifrågasätter såklart ev behandlingar både för mig o mina barn.
Det är emellertid inte samma sak som att påstå att jag tror att de "lurar" mig eller utsätter oss för komplotter.

Förstår inte riktigt vart du vill komma.
 

vem sa

Skrivet av  nissen
ngt om komplott. Det är ju du som tar upp det.

Jag tog ett exempel, som belyste varför jag ifrågasätter.

 

vad bra

Skrivet av  mandelblomman
men sättet du tar upp detta på gjorde att jag trodde det.
 

jadu nissen

Skrivet av  Frasse-boy
livet är allt bra eländigt och orättvist eller hur?
här kommer du med stenhårda bevis och vad får du för det?

en massa okunniga kretiner som har mage att börja bjäbba emot

men hav förtröstan även jesus var missförstådd från början men det släppte och sedan dess har folk gått i döden i hans namn
 

Artiklar från Familjeliv