Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

MPR- funderingar...

Skrivet av Plippen
Hmm.. Jag är ny här och har lite funderingar och tankar som jag behöver bolla med någon...

Nu är det då dax att vaccinera min 18 månaders dotter.
Ska jag eller ska jag inte???
Här följer några av de tankar som rusar fram i mitt huvud:

*När jag var liten fanns det ingen vaccination mot dessa sjukdomar(väl?!) och inte har jag hört talas om någon som fått allvarliga men av dessa sjukdomar eller deras följdsjukdomar heller? Kan det då vara så farligt att avstå?

* När det var vanligt att få dessa sjukdomar hade vi kunskap om HUR man behandlar barn med dessa sjukdomar. Om man avstår nu så verkar ingen kunna förmedla denna kunskap längre och då kanske sjukdomarna blir allvarliga?

*Naturligtvis finns det ett nationalekonomisk vinning på vaccinet, för att inte tala om läkemedelsindustrins vinningar. Hur ska jag veta vad som är ren propaganda från deras sida och vad som är fakta?

*De barn som fått följdsjukdomar och fått allvarliga men, hur vet jag om dessa barn redan innan var t.ex. försvagade, sköttes rätt (observera att jag inte menar att föräldrarna gjorde fel ,utan om läkarna gav adekvata upplysningar om hur t.ex. mässlingen skall skötas)etc.?

Det verkar totalt hopplöst att få exakta fakta i denna fråga.

Vad påverkade ert beslut? Ni som avstått; Har era barn blivit sjuka och hur var det i så fall?
Svar på tråden: MPR- funderingar...

svar

Skrivet av  mandelblomman
*När jag var liten fanns det ingen vaccination mot dessa sjukdomar(väl?!) och inte har jag hört talas om någon som fått allvarliga men av dessa sjukdomar eller deras följdsjukdomar heller? Kan det då vara så farligt att avstå?
--tja fråga en gammal distrikstsköterska eller banrsjuksköterska ska kan de nog berättatta en eller annan tragisk historia om dessa "banala" sjukdomar!

* När det var vanligt att få dessa sjukdomar hade vi kunskap om HUR man behandlar barn med dessa sjukdomar. Om man avstår nu så verkar ingen kunna förmedla denna kunskap längre och då kanske sjukdomarna blir allvarliga?
--sommsagt de kunde inte rädda/behandla alla barn då heller, en del fick grava skador eller dog.

*Naturligtvis finns det ett nationalekonomisk vinning på vaccinet, för att inte tala om läkemedelsindustrins vinningar. Hur ska jag veta vad som är ren propaganda från deras sida och vad som är fakta?
--barn till forskare inom läkemedels industrin vaccinerar sina barn...det säger väl en del?


*De barn som fått följdsjukdomar och fått allvarliga men, hur vet jag om dessa barn redan innan var t.ex. försvagade, sköttes rätt (observera att jag inte menar att föräldrarna gjorde fel ,utan om läkarna gav adekvata upplysningar om hur t.ex. mässlingen skall skötas)etc.?
--barn som dött i Europa föra bara något år sedan var tidigare friska barn som sköttes på sjukhus med likvärdig standart som hos oss i Sverige.
Tänker på de barn som dög i Irland, Holland etc.

Vad påverkade ert beslut? Ni som avstått; Har era barn blivit sjuka och hur var det i så fall?
--nu valde jag att vaccinera, men mässling exempelvis är så ovanligt hos oss pga den rätt höga vaccinationsfrekvensen vi ännu har.
Så det är nog svårt att få svar på den frågan kanske?
Och som sagt barn har dött i Europa i dessa sjukdomar för bara några år sedan!

Hoppas du fick lite svar av mina tankar!




 

En fundering...

Skrivet av  JoA
Fråga nån av dina vänner eller bekanta, så ska nog upptäcka att det finns nån som har erfarenheter av följdsjukdommar. Jag, tex, skulle ha haft en kusin till om inte min faster fått röda hund under graviditeten (slutet på 60-talet). Jag har en kompis vars mamma hade polio som barn på 50-talet (och fortfarande lider av sviterna).

Jag tror att anledningen till att man kanske inte har några egna direkta minnen, beror på att man själv var just barn. Då reflekterar man inte så mycket över orsaker, eller varför saker och ting händer. När man sen blir vuxen kopplar man kanske inte ihop den där kompisen som låg på sjukhus några månader med en följdsjukdom av mässling?
 

Var

Skrivet av  Plippen
finns dokumentationen om dessa barn som dog?
 

på rak arm kan jag

Skrivet av  mandelblomman
bara klicka in den här:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/upload/EPI-Aktuellt/EA-0227.pdf

men du kan väl inte ha missat att fler barn dött i mässlingen de senaste åren ute i Europa?
Italien, Irland o Belgien tror jag det varit, har stått mycket i olika tidningar (vanliga + läkartidningar).
 

Inte allt

Skrivet av  Emma med Tova
Jag vet inte vad det är för dokumentation du vill ha, men här finns att läsa lite om några av utbrotten i europa 2001 och början av 2002. Intressant att se att 95% av de som insjuknade var ovaccinerade

http://www1.vgregion.se/smittskydd/smittskyddspost/nr32002.pdf

När det gäller sjukdomar i europa så finns det en bra källa att gå till nämligen

http://www.eurosurveillance.org/

där kan du sedan söka på measles och man kan få upp många intrassanta artiklar. Här samlar man in uppgifter från smittsskyddsenheter i de olika eu-länderna. Då mässling är en sjukdom som ska rapporteras in av läkare så är underlaget de har ganska bra. Mycket intressant att se att vid utbrottet i Nederländerna 99-00, så var 97% av de som drabbades av mässlingen ovaccinerade. Noterbart är att 20% av de drabbade fick allvarliga komplikationer. Vid utbrottet i Holland var det 3 som dog av de 2200 som drabbades. Dödligheten den gång för de som drabbades av mässlingen var högre än vad risken att ens barn ska dö i plötslig spädbarns död. Det finns dock en skillnad och det är att man faktiskt kan försöka skydda sitt barn från mässlingen.

http://www.eurosurveillance.org/ew/2000/000106.asp

Hoppas att du hittar det du är ute efter, kan hända så har även who, inrapportat epidemier i olika delar av världen och hur det sett ut i de områdena.
 

sök vidare...

Skrivet av  nissen
Jag förstår verkligen din tveksamhet. Är i precis samma sits. Men min son är yngre. Jag läser på nätet så ögonen blöder. Föreslår dig att söka vidare.

"*Naturligtvis finns det ett nationalekonomisk vinning på vaccinet, för att inte tala om läkemedelsindustrins vinningar. Hur ska jag veta vad som är ren propaganda från deras sida och vad som är fakta?"

Självklart styr pengar, precis som i allt annat. Hur länge hävdade inte man att amalgam var ofarligt. Det tog 20-30 år innan man erkände. Och hur många hann inte bli skadade. Både mammaor och deras barn(foster) Läkemedelsföretagen behöver ju inte ens redovisa för allt som ingår i vaccinet.

"*De barn som fått följdsjukdomar och fått allvarliga men, hur vet jag om dessa barn redan innan var t.ex. försvagade, sköttes rätt (observera att jag inte menar att föräldrarna gjorde fel ,utan om läkarna gav adekvata upplysningar om hur t.ex. mässlingen skall skötas)etc"
Tror att friska barn, som får all den näring de behöver, bra levnadsförhållanden, bra hygien, osv kan nog klara men självklart, det finns ingen garanti. Även de som vaccineras blir sjuka, men de får ofta en jävligare typ av ex. mässlingen.
Vi lever inte i samma förhållanden som då mässlingen fick härja runt(hoppas jag).
Barn får ex. kikhosta innan de hunnit bli vaccinerade och överlever.

Jag väljer nog att inte vaccinera för MPR.
Jag vill inte spruta in gifter i min sons kropp.

Barnavårdscentralens upplysningslitteratur
innehåll en motsägelse: risken att få en allvarlig negativ reaktion efter DPT-vaccinet var 1 på 1,750, medan risken att dö av sjukdomen kikhosta på årsbasis var en på åtskilliga miljoner.

Detta är vad en injektion kan
innehålla :

0.01-0,025 % vardera av formaldehyd
kvicksilver
6-feno-oxyetanol
aluminium
färgförtunning
kylmedel
kylarvätska
färgämnen
rengöringsfenoler
lösningsmedel
borax
desinfektionsmedel
natriumglutamat
glycerol
sulfit och fosfat
polysorbat 80/20
sorbitol
polyribosylribitol
betapropiolakton
Amfotericin B
hydrolyserat gelatin
kasein
blod och vävnad från döda djur
celler från aborterade foster
muterade människovirus
förorenade djurvirus
bakterier
bakteriella endotoxiner
antibiotika
jäst
DNA från djur bakterier och virus
(som när det injiceras kan införliva sig med mottagarens
DNA)c c

 

Blufflista

Skrivet av  Posr
Nissen, din lista tror jag inte på en sekund ens. Möjligen kan vissa av de där ämnena finnas i vissa vacciner men aldrig att alla ämnena finns i alla vacciner. Den som har skrivit den listan är inte ute efter att upplysa folk utan att skrämma upp dem! Var har du fått den ifrån?
 

Det där stämmer inte...

Skrivet av  Lovan
Jag har sett liknande listor förr. Tror att det var på typ kloka gubbens sida... *suck*.

Mycket av det du räknar upp är inte ens tillåtet att finnas i vacciner. Exv kvicksilverföreingar (thiomersal) som tidigare användes som konserveringsmedel. De ämnen som kan finnas i ytterst små mängder är sådant som hörrör från cellodlingen vid framställningen, t ex albumin (anv som "näring" till cellerna) och antibiotika samt ämnen som behövs för att ge rätt konsistens (ex sorbitol) och pH-värde (ex bikarbonat) hos vaccinet. Allt detta redovisas i klartext i innehållsförteckningen hos varje vaccin! Det finns inget hysch-hysch, inga konspirationer... Jämför t ex med mat. Du hittar nog samma ämnen i maten, i betydligt större mängder!

Jag kan tänka mig att en del ämnen är tillåtna i andra länder där man t ex har mindre möjlighet till kylförvaring av vacciner och därför behöver kraftfullare konserveringsämnen.

Albumin, vävnad från döda djur, och DNA från djur, bakterier och virus får du i dig varje gång du käkar en korv.

Och du... celler från aborterade foster, det tror du väl inte ens på själv?
 

nissen!

Skrivet av  mandelblomman

Lite kommentarer på dina svar;

Självklart styr pengar, precis som i allt annat. Hur länge hävdade inte man att amalgam var ofarligt. Det tog 20-30 år innan man erkände. Och hur många hann inte bli skadade. Både mammaor och deras barn(foster) Läkemedelsföretagen behöver ju inte ens redovisa för allt som ingår i vaccinet.
--att vaccinera har visst samhällsvinster, men det betyder inte att det inte har vinster för patienterna med.
Att slippa vårdas på IVA ex kostar såklart i både pengar o lidande...

Tror att friska barn, som får all den näring de behöver, bra levnadsförhållanden, bra hygien, osv kan nog klara men självklart, det finns ingen garanti. Även de som vaccineras blir sjuka, men de får ofta en jävligare typ av ex. mässlingen.
Vi lever inte i samma förhållanden som då mässlingen fick härja runt(hoppas jag).
Barn får ex. kikhosta innan de hunnit bli vaccinerade och överlever.
--jo barn dör i kikhosta, känner personligen till ett fall där ett helt friskt spädbarn dog för bara något år sedan-
Även mässlingen skördar liv i Europa så sent som förra o förr förra året.
Tidigare helt friska barn alltså.


Detta är vad en injektion kan
innehålla :

0.01-0,025 % vardera av formaldehyd
kvicksilver
6-feno-oxyetanol
aluminium
färgförtunning
kylmedel
kylarvätska
färgämnen
rengöringsfenoler
lösningsmedel
borax
desinfektionsmedel
natriumglutamat
glycerol
sulfit och fosfat
polysorbat 80/20
sorbitol
polyribosylribitol
betapropiolakton
Amfotericin B
hydrolyserat gelatin
kasein
blod och vävnad från döda djur
celler från aborterade foster
muterade människovirus
förorenade djurvirus
bakterier
bakteriella endotoxiner
antibiotika
jäst
DNA från djur bakterier och virus
(som när det injiceras kan införliva sig med mottagarens
DNA)c c
--här har Lovan svarat dig så bra!
Vaccin i Sverige innehåller inte allt detta.






 

varför???

Skrivet av  nissen
varför vaccinerar man inte tidigare då????

Om barn drabbas av ex. kikhosta eller mässlingen då de är 5 mån? Om nu vaccinet är så ofarligt och som du hävdar att barn dör av sjukdomarna och att vaccinet räddar, varför vaccineras barnen inte tidigare mot ALLT??
 

därför att vid ex MPR

Skrivet av  mandelblomman
så har barnet antikroppar från modern som avtar just vid den åldern då man vaccinerar.
Kikhosta vaccinerar man första gången redan vid tre månanders ålder, men om jag inte helt missminner mig (sitter hemma utan bok) så ger man väl det vaccinet vid fler tillfällen o då tar det ju ett tag innan barnen har fullt skydd!
 

antikroppar

Skrivet av  nissen
Hur kan modern ha antikroppar??

Eftersom det tar tid precis som du säger innan man har skydd(förövrigt kan det aldrig bli 100%) så kan ju barnet ändå bli sjukt!
 

passiv immunisering kallas det

Skrivet av  mandelblomman
innebär att man tillförs färdiga antikroppar som någon annan människa bildat.
Kan erhållas på tre sätt;
--modern överför antikroppar via moderkakan till fostret, dessa antikroppar ger fostret o sen barnet ett viktigt infektiosnskydd under nästan det hela första levnadsåret.
--modern överför också antikroppar genom amningen
--sen kan man tillföra färdiga antikroppar genom immunglobulin
 

men hur

Skrivet av  nissen
kan mamman vara immun????
 

modern har antikroppar om hon

Skrivet av  mandelblomman
haft sjukdomen eller har vaccinerats själv.
 

men nissen

Skrivet av  Eller har jag fel?
Allvarligt fick inte ni denna information under graviditeten och vid barnets födelse? En vuxen människa (i detta fall en moder) har oftast antikroppar då hon antingen har vaccinerats som barn alternativt haft någon barnsjukdom.
 

fick

Skrivet av  nissen
ingen info överhuvudtaget. Har inte speciellt mkt tilltro till sjukvården idag. Många turer, och en massa klatigt folk som inte verkar ha en aning om varför de jobbar inom sjukvården överhuvudtaget.

Det jag kanske på ett otydligt sätt försökte få fram var just att om man ej själv blivit vaccinerad eller haft sjukdomen kan man ej föra över antikroppar. Ni säger emot er själva. Om sjukdomen ex. mässlingen och kikhosta är sååå farliga och barnet inte har antikroppar och vaccinet inte är fullgott så kan man ju drabbas. Alltså är det ingen garanti med vaccinet. Du kanske utsätts för smitta vid 5 mån och då har du inget skydd. Sedan du fått fullgott skydd kanske du aldrig mer utsätts för smitta. Jag förstår vad ni menar. Men jag anser fortfarande att det är för många nackdelar och fruktansvärda saker i sprutorna.

Amalgam igår
Inte amalgam idag.

Vaccin idag
Vaccin imorgon????????????????????

Vem vet ngt om morgondagen. Det som är sant i dag kan vara falskt i morgon.
 

Jag hoppas

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
att du och ditt barn slipper just det du skrev. Det du tror är sant att vaccinet är farligt och avstår visar sig vara ett mycket oklokt val i framtiden
 

Ja ack ja

Skrivet av  Teflonskadades riksförbund
det finns ju tusentals tillförlitliga studier på att amalgam är farligt. Inte. Att diskutera med någon som har så uppenbara svackor i sitt kunnande men försöker påskina att man har det genom ett slänga ur sig en massa skitsnack utan vetenskapligt stöd är helt ogörligt. Kan förstå om man inte orkat med att svara på dina frågor inom sjukvården.
 

så du menar

Skrivet av  nissen
att amalgam är ofarligt. Vilken planet bor du på?
 

Skulle aldrig

Skrivet av  Teflonskadades riksförbund
drömma om att ta ut mina fina lagningar...Hela jordens befolkning skulle ju för f---n vara degenererad om man trodde på amalgamhysterikerna.
 

det är just detta jag menar

Skrivet av  nissen
"Kan förstå om man inte orkat med att svara på dina frågor inom sjukvården"

Ursäkta mig, men bara för att vi inte tycker lika behöver du väl inte kränka mig. Du vet absolut inte ett skit om mina upplevelser av sjukvården. Kan ju bara ta ett exempel. Var sjukskriven under graviditeten 5 mån och i min förlossningsjournal stod att jag inte haft några grav. komlikationer. Detta var 8 mån sedan och är fortfarande dålig. Men tack du, det värme verkligen. Sparka på den som redan ligger, det vinner man mkt förtroende för.

Och förövrigt så är det sjukvårdens skyldighet att upplysa oavsett vilket pucko man är. Har jobbat mkt inom psykiatrin och sett hur illa man behandlar folk. Det finns ingen känsla för att känna in andra människor och din kommentar var ett typexempel.
 

korrekt nissen

Skrivet av  mandelblomman
om modern inte haft sjukdomen själv eller vaccinerats får barnet inga antikroppar genom passiv immunisering.
Då är de helt utlämnande till att vaccinationsfrekvensen är såpass hög att risken för epidemier är låg!

trist att du har dåliga erfarenheter av sjukvården!
 

Inom

Skrivet av  Teflonskadades riksförbund
psykiatrin kanske man lär sig lite självanalys också?? Vore inte dumt. Du kastar ut frågor som om du vore intresserad av svaren men du läser dem inte ens utan slänger ut fler frågor på ett aggressivt sätt. Tacka vet jag Mellis.
 

så du tycker

Skrivet av  nissen
att dina svar är genomtänkta och värda mer. Att göra personpåhopp istället för att diskutera sakfrågan tycker jag inte är värt att "analysera" vidare. Och du, psykiatrin är så otroligt mkt mer än att analysera. En helt föråldrad syn på psykiatrin.
 

najti najti (imt)

Skrivet av  Teflonskadades riksförbund
yuk
 

celler från aborterade foster

Skrivet av  Frasse-boy
nu får du ta och sluta med sponken eller rökat när du skriver inlägg.
åtminstonde om du vill ha kvar en ynka liten promille trovärdighet

vad äter du föresten och har du i så fall analyserat maten lika ingående?

skulle inte tro det
det är synd att en ding-ding har lagts ner annars så har du nog kunnat tjäna en liten hacka på att skicka in dina alster dit

ha en bra dag ;)
 

hmmm

Skrivet av  nissen
ja du frasse-boy, vad innehåller maten?? Vad sprutar de ex. i köttet för att det ska ha så lång hållbarhet. Otäck vad vi stoppar i oss ovetandes. Tänk att de undanhåller detta för oss. Tänk hur många som fått allergiska reaktioner på att äta kyckling som sprutats i antibiotika.
 

Nä nu börjar jag bli

Skrivet av  Elinen
trött på konspirationsteorier ala arkiv X och domedagsföreställningar ;). Helt okej att ta ställning för eller emot. Helt okej att argumentera fram och tillbaka, men försök och vara relevant om du vill bli tagen på allvar, utveckla dina teorier mer specifikt eller hänvisa till källor. Framförallt så är det viktigt att ta del av båda "sidor" av argumentationen, jag uppfattar inte att du läst några andra källor som andra hänvisat till. Det blir svårt att reflektera om man bara tar info utifrån ett perspektiv.

Det är intressant att höra annorlunda åsikter och tankar till viss del, men inte då de känns lösryckta och mer som en flummig propaganda.

Och du allvarligt om nu konspirationen finns där hur förklarar du att forskare, läkare, sjukvårdspersonal, medicinare generellt sett i huvudsak vaccinerar sina barn? Vi var själva på dagvården (allergimottagningen)på Sachsska barnsjukhus då dottern skulle få andra sprutan pga att hon fått en ovanlig reaktion. Läkaren som arbetade med dessa fall (som om något borde få en att kanske tveka inför vaccination) vaccinerade själv sin dotter.

Men hursomhelst så lycka till i livet och med barnen!
 

Kyckling

Skrivet av  Posr
Jag har aldrig hört talas om att någon som är allergisk mot antibiotika har fått en allergisk reaktion av att äta kyckling. Det låter helt otroligt. Har du någon källa till det påståendet?
 

svart-vitt

Skrivet av  nissen
Vad är det du vill jag ska utveckla? Att saker och ting inte är så enkla att förklara, att världen inte är svart eller vit. Om du inte är medveten om att vacciner innehåller en del gifter eller att maten gör det så måste du leva i en fantasivärld. T o m läkare säger ju att vaccinet har sina nackdelar, precis som många här, men att "fördelarna" väger upp.

Jag läser med stort intresse det andra skriver och hänvisar till. Vad skriver du och hänvisar till?

Senast SOs hänvisning(http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1392&sub=&item=&ref=ao.) Bra översikt, dock funderar jag över olika saker där i texten, där det saknas uppgifter. Ex så visas en tabell "RISK MED VACCIN JÄMFÖRT MED SJUKDOM". Bristen är dock att i vaccinets kolumn står inget i 4 av 6 sjukdomar. Bör poängteras att detta är rapporterade fall, säger inget om bortfallet. Oftast brukar man skriva en rad om mörkertalet, men icke i denna rapport.
5 fall av mässlingen, 22 vattenkoppar, 3 röda hund under ett år, inte mkt ( och det står inte om de var vaccinerade eller ej)

Varför ger man inte gravida vaccin? Det står att man inte gör det, men inte anledningen till det.

Den "flummiga propagandan" ja, det är ju din upplevelse, som du självklart har rätt till.

"Och du allvarligt om nu konspirationen finns där hur förklarar du att forskare, läkare, sjukvårdspersonal, medicinare generellt sett i huvudsak vaccinerar sina barn?"
Jag tror inte att det är ngn konspiration, det är dina ord och får stå för dig. Jag tror dock inte att allmänläkare och bvc sköterskor är allsmäktiga. Hur ska de kunna allt och hänga med i all den forskning som läggs fram årligen. Det är en omöjlighet och jag tycker faktiskt inte att man kan kräva det av dem. Är dock besviken när vår bvc sköterska inte ens kan svara på vad den första sprutan innehöll. Detta är ngn som upprör mig väldigt. Självklart kan man inte dra alla över en kam. Men tycker det är brist på proffesionalism när man inte ens kan svara på en sådan enkel fråga. Detta gör de ju så ofta, ger sprutor alltså och så har Hon inte ens intresse av att ta reda på. Hur insatt är man då. Och detta är den personen det är meningen jag ska vända mig till för rådgivning.




 

ja personen

Skrivet av  nissen
ifråga är en vän. Svällde som en ballong. Läkarna konstaterade att det var kycklingen. Detta var ett tag sedan, men du har väl hört talas om Belgien blue???
 

Nissen specialistläkarna då?

Skrivet av  mandelblomman
om du tror att allmänläkare o BVC sköterskor är för dåligt insatta för att kunna avgöra detta.
Förklara då hur infektions o barnspecialisterna inte kan det o således vaccienrar sina barn.
Barnsjuksköterskorna som arbetar med de skadade barnen eller akutsjuksköterskorna som tar in dem akut...
Forskarna o andra som får en ren proffit på läkemedelsindustrin, hur kommer det sig att de också vaccinerar sina barn?
 

Kyckling igen

Skrivet av  Posr
Får man fråga hur läkarna konstaterade att det var just antibiotika i kyclingen din bekant var allergisk mot och inget annat? Var han/hon allergisk mot någon typ av antibiotika sedan tidigare? Hur tog man reda på att det var antibiotika i kycklingen?
 

ring

Skrivet av  nissen
en läkare och fråga hur de gör för att fastställa allergier!!!!
 

Nu blev det bättre!

Skrivet av  Elinen
Jag reagerade mest på hur du lagt fram dina frågeställningar och argument, de kändes hårddraget och snävt. Nu fick jag en klarare bild av ditt ställningstagande och på vilket sätt du ifrågasätter. Det är bra att göra det (vill bara föra till protokollet).

Jag har inte upplevt sjukvården (bm och bvc-sköterskor, vaccinations/allergiläkare) som inkompetenta utan snarare att de inte vill ta ställning, de håller sig neutrala inför de beslut föräldrar tar för sina barn. Klart de inte kan ha alla fakta i huvudet, men de jag stött på har kunnat hänvisa till fakta och information. Sen är det ju till syvene och sist föräldrars ansvar att själva söka information och ta beslut eftersom det inte är tvång att vaccinera.

När jag skrev konspirationsteori var det mer hur jag reagerat på ditt framställande av dina argument, som andas att det ligger dolda (onda?) avsikter med vaccinationer. Det är min subjektiva tolkning av dina inlägg och jag upplever inte det på det sättet alls, jag tror inte "samhället" medvetet skulle sätta majoriteten av nyföddas liv på spel.

Varför jag inte vaccinerades mot röda hund då jag var gravid, sa de berodde på att då riskerade fostret att få de skador som kan komma om man får röda hund under graviditeten. Jag litade på dem och följde bm råd om att be vänner vara vaksamma om deras barn insjuknade, vilket inte är så vanligt då de flesta vaccineras numera. Och jag själv vaccinerades mot röda hund som tonåring men som med många vaccinationer behövs de uppdateras vilket jag inte hann innan jag blev gravid.
 

Ring en läkare...

Skrivet av  Posr
Men Nissen, jag ställde ju frågorna till dig. Jag provar igen:

Vet du att personen i fråga har fått som diagnos att han/hon är allergisk mot antibiotika?

Vet du om man kollade att det var just antibiotika i kycklingen som utlöste reaktionen och inte något annat?

 

Mogen

Skrivet av  Plippen
ton ni har till varandra här inne?!
 

Mina svar

Skrivet av  Posr
*Jag har åtminstone två släktingar som än idag är handikappade pga polio. Annars kan jag inte minnas någon som fått men för livet men däremot kompisar som led svårt av påssjuka (själv blev jag tack och lov inte smittad). Jag minns också en klasskompis som hade hjärnhinneinflammation, blev mycket allvarligt sjuk och låg länge på sjukhus. Jag minns inte vad som utlöste den (som Mandelblomman påpekar minns man inte alla detaljer från sin barndom) så jag kan inte säkert säga att han hade sluppit om han blivit vaccinerad.

*Beslutet att börja vaccinera alla barn fattades ju innan vaccinationerna var allmänna - dvs när sjukdomarna fortfarande var vanliga. De som från början fattade beslutet hade alltså stor erfarenhet av de sjukdomar det handlar om.

*Ja, det finns en nationalekonomisk vinning med vaccinationer men det betyder inte att vaccinationer inte är bra för de som vaccineras. Jämför med tobak! Om alla svenskar slutade röka skulle det ge stora samhällsekonomiska vinster för Sverige. Det betyder inte att propagandan från staten om rökningens skadeverkningar är lögn.

*Det är helt klart så att svaga barn har större risk att bli allvarligt sjuka än friska. En del barn är så svaga att de inte kan vaccineras och en viktig anledning för oss andra att vaccinera våra barn är att förhindra epidemier som drabbar de som inte kan bli vaccinerade.

Mina två barn är vaccinerade enligt det vanliga vaccinationsprogrammet och kommer dessutom att vaccineras mot TBE inom den närmaste framtiden. Anledningen till det är att jag är säker på att riskerna med vaccinationer är försumbara jämfört med riskerna med sjukdomarna man vaccinerar mot.
 

Rättelse

Skrivet av  Posr
Det var JoA som påpekade att man inte minns allt från sin barndom, ingen annan.
 

enkelt

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
Nu frågade du hur som som inte vaccinerar tänker men jag ska ändå svara hur jag tänkt när det gäller den här frågan. Jag har fyra barn. Varje dag i Sverige insjuknar något barn i cancer (hemskt men sant) det kan vara ditt eller någon annas barn. Skulle detta hända ett ovaccinerat barn. Kan följderna blir katastrofala. Det är försent att vaccinera om barnet insjuknat. Till och med vattenkoppor kan vara livsfarligt för ett barn under cellgiftsbehandling. Mässling är ännu värre. Så för min del vet jag att barn kan få cancer och vill då inte riskera att ha mina barn ovaccinerade. Sen vaccinerar jag även av solidaritet till sjuka barn och vuxna, bebisar och gravida. Avstår man MPR hoppas jag att man är beredd på att ta det ansvar och faktiskt inte ha sitt barn på dagis. Där det kan smitta ner andra ovaccinerade barn under 18 månader. Man bör heller inte låta sitt barn vara på med på sjukhus och absolut inte ta med det till mödravårdcentralen. Man bör informera alla barnets lekkompisars föräldrar att ens barn inte är vaccinerat. Detta är ju även för det egna barnets skull. Det svåra är ju att man inte får veta på dagis hur många utav barnen som är vaccinerade du kan ju ha otur att ditt ovaccinerade barn hamnar bland många andra ovaccinerade och då är risken för epedemi stor. Det man vet är att hjärnhinneinflamationen ett barn kan få som följd av mässling inte har med barnets allmäntillstånd innan mässlingen att göra. Det har inget med hygen att göra. Utan kan drabba vem som helst.
 

lag?

Skrivet av  nissen
Varför är det inte lag på vaccinering? Om det nu är så farligt med sjukdomarna.

Sedan är folk mer eller mindre partiska. Om man av ngn anledning inte kan skydda sitt barn, självklart försöker man få andra att göra det. Jag förstår det. Men tyvärr, jag tänker inte utsätta mitt barn med sådana gifter för att vara solidarisk mot andra. Då kan ni väl vara solidariska mot mig i stället och acceptera att jag inte vill skada mitt barn. Skulle aldrig låta mitt "sjuka" barn träffa andra. Precis på samma sätt som jag undvek förkylda personer när RS viruset härjade.

 

det undrar jag med

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
Varför är det inte lag på vacciner när sjukdomarna är så farliga? Varför?
 

därför

Skrivet av  nissen
att de kanske inte är så farliga som alla utger dem för att vara!!!
 

hur kan du

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
bara på stå att dessa sjukdomar inte är farliga???????
 

har inte sagt

Skrivet av  nissen
att de är ofarliga. Det jag säger är att jag inte tror att vaccinet är så ofarligt som du tror. Hoppas inte dina barn mår dåligt av vaccinet. Men tyvärr så finns det väldigt många barn som gör det. Kan lugnt säga att jag vet betydligt fler som mår dåligt av vaccinet än som blir sjuka.
 

men nissen du säger emot dig själv

Skrivet av  mandelblomman
OM risken med skador av vaccin överstiger riskerna med sjukoman, VARFÖR vacciner vi då?
Det måste ju me ditt resonemang vara jätteoekonomiskt för sjukvården att ta hand om alla vaccinationsskadade barn?
Och varför vaccinerar läkare, sjuksköterskor o forskare från läkemedelsindustrin sina barn i så fall?
 

vem?

Skrivet av  nissen
Men snälla. Det är väl inte sjukvården som tar hand om barnen. Det är ju förtvivlade, misstrodda och förlöjligade föräldrar som gör.
 

ja men sjuka barn kostar samhället massor!

Skrivet av  mandelblomman
i ren sjukvård o i förlorade inkomster från sjuksrivna o vabbande föräldrar!
och om problemet är så stort som du påstår, VARFÖR ser inte barn o infektionsläkare detta, alla barnsjuksköterskor o forskare inom ämnet.
varför vaccinerar de då sina barn?
 

Vi avstod därför..

Skrivet av  Sofia*
..att lillan var för sjuk för att kunna vaccineras! Eftersom hon var ovaccinerad och det just då var mycket låg vaccinationsfrekvens (och epedemier) nära oss så fick hon inte gå på dagis. Vi har helt i händerna på vår omgivning. Det som för de flesta andra barn hade varit en rimligt lätt barnsjukdom hade kunnat vara livshotande för henne. I dag är hon tack och lov både rimligt frisk och vaccinerad. Och hon älskar sitt dagis!
 

insåg

Skrivet av  nissen
Plippen, har du överhuvudtaget blivit nå klokare. I vanlig ordning spårar diskussionen ur. Men rekommenderar dig som jag skrev tidigare att söka vidare. Lycka till, vad du än bestämmer dig för.
 

Tack Nissen...

Skrivet av  Plippen
Förstår definitivt dina åsikter och håller med i det mesta(om än kanske inte i allt, men så är ju livet... Inte måste man vara otrevlig för det!), men det som stör mig mest är att det är så svårt att få tag i adekvat forskning, från båda håll. Hur skall föräldrar kunna göra medvetna val om man inte förses med grundfakta?
 

ja

Skrivet av  nissen
håller med dig om tonen. Har klivit ur diskussionen, och tar med det omogna jag själv sagt. Som sagt man kan inte "pracka" på andra sina egna åsikter, utan folk måste ju själva få välja. Men tyvärr så efterlevs ju detta inte i verkligheten. Det är ingen lag på att vaccinera ändå diskuterar flera i andan att det är det.

Du ställde flera bra relevanta frågor och jag håller med dig, hur ska man få relevanta svar. Då alla här utgår i från sin egen livssituation. Ex. de med sjuka barn som ej kan vaccineras. Då blir man ju genast partisk, vilket vi alla är på ett eller annat sätt.

Det jag tycker är synd är att om man vill ha information här så får man både för och emot. Man läser och ifrågasätter och genast kommer personpåhoppen, att man inte ens är värd att sjukvården ger en sin tid.

Jag har fått tips om en person som är väldigt insatt. Ska söka på "henne" och kan sedan lägga ut info, om du är intresserad?

"Just keep on swimming"
 

Till slut... (Låååångt)

Skrivet av  Plippen
Tack för att ni engagerat er. Tycker dock inte om tonen här inne så jag tror att jag främst skall söka svar någon annanstans. Att vifta bort någons annorlunda uppfattningar som flum kan ju kännas bekvämt och tryggt, men glöm inte att det vi kallar vetenskap idag, någongång tidigare i historien varit"flum " för den stora massan!!! ta akupunktur t.ex. som bara för tio år sedan avfärdades av den traditionella svenska läkarkåren. Idag finns akupunktur på nästan alla vårdcentraler. Tänk på alla bespottade naturläkemedel, som idag säljs på apoteket.
Lite ödmjukhet ger en ny dimension, men kan ju kännas lite otryggt, för då måste man erkänna att man inte kan veta allt här i världen och att mänsklighetens vetende är föränderligt. (Som tur är, tycker jag!!Annars hade vi levt som stenåldersmänniskor än i dag.)

Till er med sjuka barn; jag förstår verkligen er oro och ångest för era barn och att detta leder till ett oerhört stort engagemang i frågan. Kanske leder solidaritetstanken till att jag vaccinerar till slut(för tillfället är den det enda fakta som jag VET och därmed kan ta ställning till), MEN endast denna tanke, för jag finner inte några vetenskapliga undersökningar/bevis hos er heller. Eller jag har missat dessa? Mycket möjligt. Om så är fallet... kan ni berätta om seriösa sidor?

Till Nissen och dina ifrågasättande gelikar; Fortsätt ifrågasätta!!! Det är ni som driver världen framåt!! Men låt inte den orättbvisa behandlingen av er leda till att ni tar till samma tjyvknep, som "andra sidan" tar till. Kolla fakta ordentligt!!!! Och glöm inte att vara ödmjuka, även om det är svårt att vara som ni i dagens samhälle där "vetenskapen" ses som något statiskt, allsmäktigt och oföränderligt. Har ni några seriösa sidor att hänvisa till hade jag varit tacksam för dessa.

Lämnar dock mina sista tankar kring MPR-vaccinet ( som ju var min fråga...Polio etc.har jag tyvärr inte alls satt mig in i..) för er att fundera kring.

(Den forskning jag hänvisar till är genom antroposoferna. Deras forskning är den enda forskning, som gjorts vetenskapligt med källhänvisningar etc, kring mässlingen som JAG hittat. Och jag tycker inte att man bara kan avfärda dem, då de ju har de friskaste barnen i sverige! ÄVEN enligt "vetenskapliga" studier!)

T.ex;
jag inte hittat någon forskning kring vilka biverkningar rätt behandlad mässling ger. Idag ger vi ju barn med feber alvedon t.ex. och då kan ju inte kroppen ta hand om sjukdomen som den ska...

Vet någon var påståendet att mässlingen ofta ger hjärnhinneinflammation finns belagt med forskning?
Enligt viss forskning , har jag hört, kan man i så fall oxå få hjärninflammation av vaccinet, som ju är en förminskad "dos sjukdom".

Och Om man får samma biverkningar av vaccinet som av sjukdomen, är det då inte dumt att vaccinera i trippelspruta? då får ju kroppen tre olika virus att kämpa mot? Vore det inte bättre att dela? Går det att få dem var för sig?

Vad är det som gör att hjärninflammation är en biverkning till mässlingen? Jag menar hur är förloppet i kroppen. Vad är det som går fel?

Ger röda hund oxå omtvistade farliga biverkningar? Om inte... varför ges den inte bara till flickor lite högre upp i åldrarna,( med tanke på att röda hund ger skador på foster?)

Och påssjukan då? är den inte främst farlig för männens fertilitet? Måste vi vaccinera flickor?

Vaccinet angriper myelinet i hjärnan vilket kan medföra Damp/ADHD, allergi? Att det angriper Myelinet verkar, vad jag förstår, inte vara omstritt, utan endast om detta i sin tur ger SÅ STOR skada att det leder till t.ex. ovan nämnda sjukdomar. Någon som vet?

Om man smittas med mässlingen utan att få utslag(som ju sker vid vaccination), går då sjukdomen "inåt" istället, som den ju gör när man t.ex behandlar eksem med cortison.??

De som är mot vaccination menar ju oxå att barn mognar genom sjukdom, vilket jag själv har märkt... Att barnet tar liksom ett språng i utvecklingen efter sjukdom. Inget att eftersträva i sig, men ändå...En tanke..

Är helt klatr för vaccination i U-länder, men tänker att utrotar vi en sjukdom så vet vi inte vad som kommer i stället. Naturen i övrigt fungerar ju så att ändrar man på/utrotar en organism, så tar någon annan organism över dess plats... Occh går det att utrota eller den kommer tillbaka, men då står vi kanske utan kunskaper att ta hand om den?

FRÅGOR frågor , frågor. MEN tydligen inga svar. Är TOTALT villrådig.

Hoppas att ni tar lite bättre hand om varandra här inne, än vad jag sett prov på.
Kommer att läsa om ni har några ytterligare tankar kring mina tankar... Kommer dock inte att skriva här inne mer, så ha det så bra och glöm inte att ALLA vill vi våra barns bästa!!!!
 

Samtalston och forskning

Skrivet av  Posr
Hej Plippen!

Tråkigt om du tycker att tonen här inne är sådan att du inte vill vara med. Tyvärr finns det vissa som är otrevliga men vad jag har märkt är det så i alla diskussionsforum där man tar upp kontroversiella ämnen. Jag brukar helt enkelt strunta i de som jag inte tycker uppför sig vettigt och läsa inlägg från de som klarar att hålla en hyfsad samtalston. Jag tycker att du fick flera sådana svar - läs dem.

Vad gäller Nissens inlägg och bemötandet av det så är han enligt min åsikt så provocerande att det (tyvärr) är oundvikligt att vissa blir så förbannade att de blir otrevliga. I hans första inlägg i diskussionen slängde han in en lista på "beståndsdelar" i vacciner som innehöll grova felaktigheter. En sådan lista är bara skapad för att skrämma upp folk! Det var detta som startade otrevligheterna och även om det inte ursäktar påhopp så bidrar det faktiskt till att förklara dem.

Vad det gäller forskningsresultat om vacciner så publiceras de främst i vetenskapliga tidskrifter. Här kan du ladda ner en pdf-fil som innehåller en bra genomgång med referenser till vetenskapliga tidskrifter:
http://www.sos.se/plus/dokinfo.asp?valPubl_id=2001-110-3

Här är två andra bra informationssidor:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____2592.aspx
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1392&sub=&item=&ref=ao

Lycka till!
 

Vi valde att vänta...

Skrivet av  Cia
Av den anledningen att vi tyckte att det blev för många vaccinationer så tidigt i barnets liv (vi vaccinerade enligt programmet för polio, kikhosta mm).

När vår dotter föddes (-99) var debatten som hetast om det kunde vara farligt eller inte att vaccinera och det jag reagerade på då var den aggressivitet som många visade när man påpekade att det KUNDE finnas en risk med vaccinationer. För oss är det självklart att allt är förenat med en risk, varför skulle MPR-vaccinationen vara annorlunda!?? Precis som att få sjukdomarna är förenat med en risk. Det gjorde att vi inte riktigt kunde få grepp om vad som kunde hända osv och det bidrog till att vi ville vänta.

Vi vaccinerade vår dotter när hon var 4 år. Det gick utan problem. Vår son är snart 3 år och kommer förmodligen vaccineras till sommaren.

Jag tror mycket av vårt beslut hängde på att vi båda var uppvuxna med mässling, röda hund m.fl. Alla hade dessa sjukdomar på den tiden och ingen i vår närhet råkade någonsin ut för en biverkning. Hade det varit så hade vi kanske reagerat annorlunda??

Den enda biverkning jag känner till kommer från min väninnas flicka som blev kraftigt sjuk efter sin MPR-vaccination. Samband eller inte, det vågar jag inte svara på.
 

Artiklar från Familjeliv