Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Undrar

Skrivet av nissen
Tänkte kolla lite "statistik", lite hemmagjord undersökning. Undrar över hur många av 70-talisterna som

Vaccinerad
1. själva haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
1b. Hur dålig blev du?
2. Känner ngn som haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
2b. Hur dålig blev personen?
3. Känner ngn som avlidit?

Ovaccinerad
1. själva haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
1b. Hur dåliga blev du?
2. Känner ngn som haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
2b. Hur dålig blev personen?
3. Känner ngn som avlidit?

De som har synpunkter på huruvida man ska/bör vaccinera eller inte får gärna berätta, fast gärna i en annan tråd.

Svar på tråden: Undrar

Mina svar

Skrivet av  kaki
Vaccinerad
1. själva haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
* Har haft rödahund? Ingn av de andra.

1b. Hur dålig blev du?
*Feber och prickig var väl 7 år tror jag

2. Känner ngn som haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
*Mina stora syskon har haft rubbet

2b. Hur dålig blev personen?
*Min stora syster var på vippen att bli inlagd, jag vet inte hurpass dålig hon var men mamma säger att hon var medtagen när hon hade mässlingen 1970. Jag var då 7 mån och klarade mig.
3. Känner ngn som avlidit?
*Nej tack och lov.
 

60- talist svar

Skrivet av  mandelblomman

1. själva haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
--haft allt + kikhosta

1b. Hur dålig blev du?
--mässling var jag riktigt sjuk av, var rätt liten men minns hur dålig jag var faktiskt.
Att jag inte kunde ta mig till toaletten själv utan fick bäras, att jag inte kunde ha några lampor tända då det skar som knivar i ögonen.
Var påverkad länge efteråt av det...
Kikhostan likaså, hostade ett halvår efteråt.
Påssjuka o röda hund var OK

2. Känner ngn som haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
--ja alla mina kompisar hade väl det o mina syskon.

2b. Hur dålig blev personen?
-- en del som jag, andra gick det mer obemärkt förbi.
En minns jag låg inne för mässlingen med hjärninflamation, det gick dock bra.
En killa blev steril efter en påssjuka.

3. Känner ngn som avlidit?
--ja ett barn i kikhosta (för bara något år sen)
Sen känner jag till fall genom mitt yrke också där det gått illa...

Känner också till ett barn i vår bekantskapskrets som är gravt hjärnskadat efter heamofiluz
 

vaccinerad

Skrivet av  nissen
Hej, det kanske inte var så bra formulerat i mitt inlägg, men jag undrade även om man var vaccinerad eller icke!

Tack för ditt svar!
 

jag var alltså ovaccinerad

Skrivet av  mandelblomman
fanns inget vaccin då mot de här barnsjukdomarna då jag var liten.
 

Mina svar

Skrivet av  EILS
Jag är själv ovaccinerad
1. själva haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
Jag har haft rubbet.
1b. Hur dåliga blev du? Inte speciellt skall erkännas. Åtta vattenkoppor och åt knäckebröd när jag hade påssjuka.
2. Känner ngn som haft mässlingen, påssjuka, röda hund? Känner många. Är trots allt "gammal" så vi tillhör en ovaccinerat gäng jag och kompisarna med respektive. :-D
2b. Hur dålig blev personen? min syster höll på att stryka med av mässlingen. Blev inlagd i sista stund. Hon var uttorkad och hade en svullnad på hjärnan. Röda hund skall vi inte prata om. De var sådana massor, febern så hög och klådan outhärdlig att det fick komma hemsystrar och sitta hos henne och hindra från att hoppa ut genom fönstret. Bägge sjukdomarna gjorde att hon missade ett kvartal i skolan och fick gå om en klass.
Min partner blev så sjuk av mässlingen att han låg med dropp. Det gick nedåt och satte sig istället för uppåt. Men vi har barn ihop så de klarade den saken även om han blev borta två månader från skolan. Jag hade många klasskompisar som var borta länge av div sviter även om jag bara känner en som fick hjärnskada av mässlingen. Han stannade sedan på en fyraårings nivå.
3. Känner ngn som avlidit? Jag skulle ha haft en faster men du kanske inte menade så långt tillbaka. Hon fick mässlingen och avled av påföljande hjärhinneinflammation. Hon var bara 15 månader så iofs hade kanske inte vaccinet hunnit verka på henne ändå. Mammas kusin fick en liten flicka som dog av påssjuka eftersom hon inte fick i sig maten av svullnaden. Hon var drygt ett och ett halvt tror jag. Men nej folk har varit väldigt sjuka länge men i min generation vet jag ingen som dött av barnsjukdomarna.
 

60-talist svarar * Ovaccinerad

Skrivet av  maria65a
1a . själva haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
Ja allihopa innan jag fyllde 10 år. Mässlingen var jag rätt så dålig av minns jag. Tungt att ligga i ett mörk rum så länge. Annars så var man ju sjuk och febrig men inget jag minns speciellt
Plus kikhosta som vuxen när mina tre äldsta (80 och 90-talister) fick det samtidigt...


1b. Hur dåliga blev du?
Hann redan svara ovan men kikhostan var ingen höjdare, då ville jag inte leva mer. Sjuk mamma och tre sjuka barn...

2. Känner ngn som haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
Alla kompisar hade ju på den tiden!

2b. Hur dålig blev personen?
Antar att vi alla blev lika dåliga.

3. Känner ngn som avlidit?
Nix
 

JoA\'s 70-talistsvar

Skrivet av  JoA
Ovaccinerad
1. själva haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
Alla tre innan jag fyllde 5 (därav ovaccinerad, eftersom vi blev erbjudna vaccination först i 12-årsåldern).

1b. Hur dåliga blev du?
Inte särskilt vad jag minns (var ju ganska liten). Mamma har inte berättat att det var nåt speciellt heller.

2. Känner ngn som haft mässlingen, påssjuka, röda hund? De flesta i min bekantskapskrets. Tillhör ju den generationen.

2b. Hur dålig blev personen?
Där har jag inte nån direkt koll. Hade en klasskompis som var borta ett halvår i hjärnhinneinflammation. Om det var sviterna av nån barnsjukdom vet jag inte.

3. Känner ngn som avlidit?
Ja. Skulle ha haft en kusin till, om inte min faster fått Röda hund när hon var gravid. (H*n föddes gravt handikappad med hjärtfel och annat. Levde bara nån dag).
 

Svar från en 80-talist

Skrivet av  Sara m. Viggo
Jag är vaccinerad.

1. själva haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
Nej, det har jag inte haft.

1b. Hur dålig blev du?
Pass.

2. Känner ngn som haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
Ja.

2b. Hur dålig blev personen?
En kusin är "grönsak" efter komplikationer av mässlingen. Denna kusinens syskon fick också mässlingen och låg på IVA (infektions-IVA, finns det?) och var urdålig, men hämtade sig och fick inga men. En vännina till min mamma förlorade sitt barn pga att hon fick röda hund när hon var gravid. Min makes morbror är steril pga påssjuka.

3. Känner ngn som avlidit?
Ja, en granfamilj förlorade sin son i Haemofilusinfluensa bara ett halvår innan vaccinet kom. :-((((
 

vaccinerade?

Skrivet av  nissen
Hej. Undrar, var kusinen vaccinerad? Var syskonen till kusinen vaccinerade?
 

Nej, de var ovaccinerade. imt

Skrivet av  Sara m. Viggo
 

Svar

Skrivet av  PluttMamman
Jag är född på 70-talet och är vaccinerad.

1. själva haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
*Nej

1b. Hur dålig blev du?
* -

2. Känner ngn som haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
*Nej. Alla jag känner är vaccinerade mot de sjukdomarna!

2b. Hur dålig blev personen?
*-

3. Känner ngn som avlidit?
*-
 

hur gammal

Skrivet av  nissen
Hej. Hur gammal var du när du blev vaccinerad. Är intresserad av MPR?
 

Ska kolla upp det...

Skrivet av  PluttMamman
...återkommer när jag vet. Jag vet att jag fick påfyllning av MPR när jag var 12 år. Är född -79.
 

Född -68

Skrivet av  Jennie
Ovaccinerad, förutom mot Röda Hund som vi tjejer vaccinerades mot i 13-årsåldern.

1. själva haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
- Har haft påssjuka.

1b. Hur dåliga blev du?
- Inte särskilt dålig.

2. Känner ngn som haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
- Ja
2b. Hur dålig blev personen?
- Jag har för mig att min bror blev ganska dålig av mässlingen men minns dock inte så mycket då jag var ganska liten då.
Flera som jag känner har haft röda hund, bla min mamma som fick det i vuxen ålder (knappt 30) men jag har inget minne av att hon blev särskilt sjuk av det. Problematiken med Röda hund är väl framför allt risken för fosterskador om gravida kvinnor utsätts för smitta.

Maken har en kompis som drabbades av testikelinflammation som en följ av påssjuka. Drabbar det båda testiklarna finns risk för sterilitet.

3. Känner ngn som avlidit?
- Nej

 

svarar

Skrivet av  Elinen
Jag född i mitten av 70-talet ovaccinerad mot mässling och påssjuka, vaccinerad mot röda hund:

1 och 1b) Enligt min mamma hade jag hög feber vid mässlingen samt att jag var sjuk en längre tid. Men inte så jättedålig var jag varken vid mässlingen eller påssjukan.

2 och 2b) Min bror hade samma sjukdomar i samma veva han var lika sjuk som jag var.

3) Tror min mamma hade barndomsvänner som blivit ordentligt sjuka och någon gick väl bort efter sviterna av mässlingen.

Angående röda hund; så vet inte min mamma om jag haft det eller inte men jag vaccinerades i 12-årsåldern ändå. Då jag blev gravid så var jag oskyddad mot röda hund men blev vaccinerad på BB.

Övrigt;
I min mormors generation ( de som är födda i början av förra seklet och lite därefter) hörde jag att det var relativt vanligt med polio och tuberkulos. Min mormors ena bror dog av tubekolos och en annan bror hade polio som han fick men av (minns ej vad det var för men).
Min mamma berättade att min lillasyster (född på 80-talet) vaccinerades mot bl.a mässlingen och hon blev så sjuk av det att min mamma sa att det var värre än då jag och min bror var sjuka i mässlingen. Så hon är lite skraj för mpr-vaccinationen fast inte emot den!
Jag pluggade med en tjej för några år sedan som fick påssjuka i vuxen ålder - hon var jättesjuk.
 

Mina svar

Skrivet av  Emma med Tova
Jag tillhör en generation när det inte var allmän vaccinering mot ovanstående sjukdomar. Då min mamma när min broder var nyfödd praktiserade på en infektionsklinik och överläkaren där tyckte att det mest oansvariga man kan göra som förälder är att inte vaccinera mot mässlingen så är vi alla vaccinerade mot just mässlingen. Under hennes tid på infektion fick hon se ett antal barn dö av mässlingen. Min bror föddes 71 och jag 76 och vaccinering mot mässling blev mycket vanligare under den här tiden. Är dock ovaccinerad mor röda hund och påssjuka.

1. själva haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
Jag har haft både påssjuka och röda hund.

1b. Hur dålig blev du?
Påssjuka inte alls farligt, min mamma som är läkare var osäker på om det var det heller inte men då vi var lite småhängiga i några dagar under en sommar. Visade sig senare att det varit röda hund. Påssjuka blev ansiktet stort av och vi var hemma från skolan i ca 1 vecka men det var inte farligt.

2. Känner ngn som haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
2b. Hur dålig blev personen?
Vet ingen specifik sdom blvit mycket sjuk av sjukdomarna. De flesta jämngamla är vaccinerade mot mässlingen och röda hund och påssjuka känner jag ingen som blivit mycket dålig av.

3. Känner ngn som avlidit?
Ja, en flicka på mitt dagis dog vid 9-års ålder av sviterna efter hennes mammas röda hund. Denna flicka var blind och gick på dagis istället för skolan. Kommer inte ihåg vad för men hon fått av röda hund men blindheten och hjärtproblem vet jag att hon hade.

 

Pillans svar

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
Jag var ovaccinerad när jag fick mässling. Jag var jätte dålig kommer ihåg att jag var väldigt dålig fast jag bara var 4 år.

Jag fick MPR sprutan när jag blev äldre. påssjuka och röda hund och har inte haft. Jag är när prover togs i samband med graviditet helt immun mog rödahund.

När jag fick mässlingen fick hela min dagbarnsgupp det en flicka fick läggas in på IVA. Min bästa kompis mamma fick rödahund under graviditeten detta gick dock bra med mycket tur hon vägde bara 1990g när hon föddes.

Min husläkares bästa kompis när dom var små dog i mässling och min mans morbror dog 9 år gamal i mässling.
 

Ny här och svarar gärna

Skrivet av  Linda & Oscar
Hej! Linda heter jag, har hållit till på Aff sedan -98, men mest på Vårbarn-98. Dags att se sig om i fler delar av ett mitt tycke bra forum. Svarar gärna på frågorna och här kommer mina då:

Är vaccinerad mot MPR då jag som barn insjuknade i en ovanlig form av hjärnhinneinflammation kallad Meningokocksepsis. Eftersom just hjärnhinneinflammation kan bli en följdsjukdom vaccinerades jag mot mässlingen, påssjuka och röda hund första gången när jag var 5 eller 6 år. Det finns en risk att jag, om jag drabbas av ytterligare en hjärnhinneinflammation, kan få en kronisk variant och då är utgången dödlig.


Vaccinerad
1. själva haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
Pga risken för följdsjukdom är jag vaccinerad mot samtliga tre sjukdomar och har således inte haft någon av dessa tre.
1b. Hur dålig blev du?
Lite hudrodnad och svullnad, inget mer.

2. Känner ngn som haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
Ja, min kusin har haft mässlingen och röda hund, tror det var -77 eller -78 och då vaccinerades jag med MPR-vaccinet första gången.
2b. Hur dålig blev personen?
Allmänt hängig och febrig och mycket ljuskänslig under den första sjukdomstiden. Sedan inga problem vad jag minns.

3. Känner ngn som avlidit?
Nej.

 

Är född 1970

Skrivet av  :: Tina & Vincent ::
och är vaccinerad med allt på vacc.programmet på den tiden. TROTS att jag haft både mässlingen, påssjuka OCH röda hund tvingades jag ta vaccin. Min mamma protesterade starkt över detta men då hade man inget val, de som vägrade anmäldes till barnavårdsnämnden! Det enda vaccin jag inte fick var mot kikhosta och det är den enda barnsjukdomen jag INTE fått.... Säger det nånting?

1. själva haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
Ja. Påsjuka TRE ggr, ett medicinskt under TROTS vaccination!
1b. Hur dålig blev du?
Hög feber med sedvanliga symtom.
2. Känner ngn som haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
Ja
2b. Hur dålig blev personen?
Ingen aning
3. Känner ngn som avlidit?
Nej inte av dessa sjukdomar.

Det märks kanske att jag är starkt skeptisk till vaccinationer. Min son har fått några men inte allt. Känner en stark övertygelse att det kan vänta tills han växt lite till och mognat i kroppen. Vissa vaccinationer kan han ta i vuxen ålder likaväl!
 

Men hur hänger det ihop?

Skrivet av  Em
Först säger du att du hade haft mässling, påssjuka och röda hund innan du vaccinerades och sedan så skriver du "Det enda vaccin jag inte fick var mot kikhosta och det är den enda barnsjukdomen jag INTE fått.... Säger det nånting?" Mig säger det faktiskt ingenting. Vaccinationerna kan ju knappast skydda i efterhand eller?

Ett medicinskt under måste du ju vara eftersom varken vaccinationer eller sjukdomen gav dig immunitet mot påssjukan. Fick ni dem konstaterade som påssjuka av läkare? Jag vet inte om det finns sjukdomar som kan ha liknande symptom men det är kanske en möjlighet. Det är ju förståss trevligare när medicinska under räddar liv istället för att göra en sjuk, ;)
 

Jag var kanske otydlig? ÖVERTYDLIG NU!

Skrivet av  :: Tina & Vincent ::
Jag är född oktober 1970

Exakt ur mitt vaccinationskort:

Duplex(stelkramp/difteri): 1971 05
1971 07
Difteribooster 1986 11
Stelkramp 1977 12
1987 12
Ympn. smittkoppor 1973 06
Polio 1971 09
1971 10
1972 07
1976 08
1987 06
MPR 1983 02
BCG 1970 11
1984 09

Jag hade Röda hund 1974. Mässlingen 1977 och påssjukan x 3 1973, 1975 och 1980 (ja, konstaterad av infektionsläkare alla TRE ggr enl. journal). ALLA dessa sjukdomar hade jag INNAN vaccinationen MPR och som jag skrev, man hade som förälder INGET val då skolan sa att det var dags för vaccination. Det var inte lika fritt som nu! Kikhostevaccin fanns inte då och det är konstigt nog den enda sjukdomen jag INTE fått av barnsjukdomarna, trots 0 vaccin...hmmmmm....
 

Det jag vill ha sagt är

Skrivet av  :: Tina & Vincent ::
att i mitt fall har skolan och sjukvården bestämt att jag TROTS naturligt skydd mott M P R så sprutade de in skiten i mig! Min mamma försökte verkligen säga som det var och skaffade journaler men skolmyndigheten vann...mamma var ju bara en som vågade sticka upp. Mamma var livrädd att bli anmäld!
 

Jag får väl vara övertydlig tillbaka

Skrivet av  Em
"Det enda vaccin jag inte fick var mot kikhosta och det är den enda barnsjukdomen jag INTE fått.... Säger det nånting?
"

Nej det säger inte ett dugg eftersom du fick sjukdomarna INNAN vaccinationen. Ska man dra slutsatsen att du inte fått kikhosta eftersom du inte var vaccinerad mot det eller?
 

vad är det du inte förstår?

Skrivet av  :: Tina & Vincent ::
Jag har fått alla vaccinationer UTOM mot kikhosta och kikhosta har jag heller inte smittats med. MPR fick jag EFTER jag haft sjukdomarna, är det då inte knäppt så säg....
 

lite onödigt kanske

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
Jo jag kan tycka att det var väll verkligen onödigt att du fick MPR sprutan. Men eftersom du haft sjukdomarna bör du ju heller inte ens fått någon reaktion på spruatan alls. Så förutom obehaget med sticket så har ju vaccinet inte gjort något med dig. Men det du skrev tolkas som om du skyller sjukdomanra på vaccinet och att det var vaccinet som gjorde att du fick dom. eftersom du formulerar det i samma mening som du skriver att kikhosta är du inte vaccinerad mot och har heller inte haft.
Jag har haft mässling och fick också MPR sprutan när jag var tolv år. Det finns sjukdomar som kan på minna om påsjuksa och rödahund så det kanske var därför dom inte ville chansa även om det stod i den jornal. Så utan att ta ett blodprov och kolla analet titer för att se om immunitet finns kan man inte säga att man är immun till 100% och eftersom vaccinet inte är farlig så spelar det ju inte så stor roll om du fick en extra dos med immunitet.
 

Anmäld????

Skrivet av  JoA
Anmäld till barnavårdsnämnden för att man vill avstå vaccin??? Låter helt absurt. Men, man kanske resonerar olika i olika kommuner och landsting. Jag ifrågasätter alltså inte dina uppgifter, är mest förvånad över att det kan skilja så mycket i olika delar av vårt avlånga land. Är själv, precis som du, född 1970 och är vaccinerad enligt samma program. Hade mässling, påssjuka och röda hund mellan 1972 (73?) och 1975. När det var dags för allmän MPR i 12-årsåldern (kallades den inte för virivac??) avstod jag eftersom jag haft sjukdomarna. Ingen ifrågasatte det minsta. Min yngre syster som inte haft påssjuka blev vaccinerad.
 

Jo hot om anmälan

Skrivet av  ::Tina & Vincent ::
förekom. Min mamma (ensamstående) vågade inte kämpa, var livrädd att förlora vårdnaden om mig (annan historia). Det kanske var en väldigt konservativ kommun, vet inte...
 

71:a svarar

Skrivet av  Em
Vaccinerad

Jag vaccinerades i 6:e klass, precis som alla andra i min klass. Jag antar att det var i den vevan MPR sprutan kom.

1. själva haft mässlingen, påssjuka, röda hund?

Nej

2. Känner ngn som haft mässlingen, påssjuka, röda hund?

Ja,

2b. Hur dålig blev personen?

Jag var så liten då så jag minns inte något mer än att de var sjuka. De försökte visst smitta ner mig med påssjuka men misslyckades.

3. Känner ngn som avlidit?

Nej
 

60-talist

Skrivet av  Sofia*
Jag är född på 60-talet men svarar ändå.
Jag är vaccinerad, jag minns bara en av mina vaccinationer, det var BGC, den fick jag på högstadiet men att döma av min mammas anteckningar om mig som barn har jag inte reagerat speciellt på något vaccin. Jag var dock sjuk som baby och blev därför vaccinerad tidigare än andra. Jag har dock haft flera av barnsjukdomarna och minns att jag mådde rejärlt dåligt av påssjukan.
JAg har många männsikor omkring miog som haft både mässling, påssjuka och röda hund. Jag känner ingen som avlidit av sjukdomarna i sig men jag har i min närhet åtminstone tre män som är infertila pga av mässling. Och jag känner två personer som fått missfall pga av röda hund och jag har en nära vän som är född med ett missbildat hjärta pga av att grannarnas barn hade röda hund när hennes mamma väntade henne. Jag arbetar med barn och kommer med jämna mellanrum i kontakt med just mässnikor med hjärtfel, inte helt sällan är dessa orskade av röda hund. Och tyvärr har jag varit med om att begrava några av dessa.
 

En 60-talist igen

Skrivet av  Mamma Erik
Så jag är rätt ovaccineradc
1. själva haft
mässlingen, ja, var rätt dålig
påssjuka
ja
röda hund, nej, verkar vara immun av naturen, då jag rasat igenom den ena epidemin efter den andra utan att bli smittad
1b. Hur dålig blev du? Mässlingen var jag rätt sjuk
2. Känner ngn som haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
När jag växte upp gick det epidemier av dessa sjukdomar så jag känner massor
2b. Hur dålig blev personen?
Tre av mina klasskamrater fick hjärninflammation, alla tre låg på sjukhus, två barn i de kvarteren runt om hade skador som de fått av att mamman hade röda hund under graviditeten
Min pappa fick röda hund som vuxen och var urdålig
3. Känner ngn som avlidit?
Nej
 

Linda S svarar

Skrivet av  Linda S
Jag är född i början av 70-talet

Jag vaccinerades mot difteri, polio, tbc, kikhosta och ev. nått mer. Inte mot några av barnsjukdomarna, de har jag haft allihopa och ingen av dem gjorde mig eller min syster allvarligt sjuka.

>De som har synpunkter på huruvida man ska/bör
>vaccinera eller inte får gärna berätta, fast gärna i
>en annan tråd.

Ok, det kan jag göra - men man blir kanske påhoppad då?
 

berätta gärna

Skrivet av  nissen
men öppna en ny tråd. Jag försöker få mer kött på benen inför mina beslut och oftast så diskuteras hej vilt och nivån blir så låg och det kommer en massa påhopp. Fick höra tidigare att en person tyckte det var rätt åt mig att sjukvården inte ängnade mig sin tid, då jag ville ha info av sjukvården. Så berätta gärna, jag är intresserad, men just i denna tråd skulle jag jättegärna vilja veta just om frågan jag ställde, hoppas det är ok?
 

60-talist svarar

Skrivet av  Pixelpig
Ovaccinerad

1. själva haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
- Haft alla barnsjukdomar
1b. Hur dåliga blev du?
- röda hund var lindrigt, liksom pås-sjukan. Blev riktigt sjuk av mässlingen, jag vet att min mamma var orolig för jag yrade och var okontaktbar pga febern, fick dock inga sviter efteråt. Kikhosta gjorde att jag förlorade 3 månaders skolgång, hostade tills jag kräktes ett 20-tal gånger varje dag. Tyvärr har det blivit en betingad reflex (alt hostade jag sönder övre magmunnen, har inte kollat) så att jag fortfarande kan kräkas rakt ut om jag får en hostattack, tex vid förkylning. Ganska pinsamt om jag är i en affär, på jobbet eller på en restaurang.

2. Känner ngn som haft mässlingen, påssjuka, röda hund?
- Ja, alla i min generation

2b. Hur dålig blev personen?
- Olika, känner personligen ingen som fått bestående men.

3. Känner ngn som avlidit?
- Nej, men jag träffade en tid sedan en familj som på 60-talet hade en helt frisk 2-årig pojke. Han fick epiglottit av HiB, och mycket svåra hjärnskador, är helt förlamad, kan inte kommunicera annat än med ansiktsuttryck och grymtningar. Hans idag nästan 80-åriga föräldrar sköter honom forfarande som ett spädbarn...