Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Orsaker till att vänta med MPR/bara ta mässlingen?

Skrivet av Mary
Varför vilja bara ta vaccin mot mässlingen när man kan ta MPR-sprutan? Är det inte farliga ämnen i vaccinet som ni är rädda för eller är det nåt annat? Skiljer sig komponenterna åt i de olika vaccinen?

Varför tar de flesta de andra sprutorna med kikhosta mm? Är det inte farliga komponenter i den sprutan oxå? Varför inte kämpa för att få den sprutan uppdelad oxå, kikhosta är tex inte såå farligt att få?

Mitt inlägg är inte menat som påhopp eller ironi, jag vill faktiskt veta då vi snart ska ta beslut om vår 16-månaders. Dock känns det inte än som jag törs avstå, tänkt om hon får mässlingen...
Svar på tråden: Orsaker till att vänta med MPR/bara ta mässlingen?

många tror

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
att immunförsvaret klarar bättre sprutan om barnen är äldre. Detta är ett väldigt konstigt tanke sätt. Så länge som barnet är ovaccinerat kan det få sjukdomarna och skulle dom få det så utsätts immunförsvaret för en mycket mycket högre påfrestning än det får av vaccinet. Jag tycker det är bara larv att hålla på att prata om att det finns farliga ämnen i vacciner. Är man rädd för dom borde man som du skriver avstå alla vacciner. Nej detta med att avstå MPR är lite inne just nu, jag hoppas det går över innan något barn dör eller skadas alvarligt.
 

Tyvärr...

Skrivet av  JoA
... så tror jag att det krävs en "larmrapport" om att ovaccinerade barn i Sverige dött eller fått allvarliga skador av mässling innan det svänger. Det är så lätt att sitta och vara rädd för vacciner när risken att smittas är liten.
 

Ingen "motståndare" som vill svara?

Skrivet av  Mary
?
 

tyvärr

Skrivet av  leia
kan bara citera pillan och sedan avstå att ge mig in i debatten när ribban läggs så låg. Snacka om att förlöjliga oroliga föräldrar:

"Jag tycker det är bara larv att hålla på att prata om att det finns farliga ämnen i vacciner."
 

Konstigt

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
... att jag inte får ha den åskikten. Utan att bli på hoppad. När alla andra känner sig på hoppade här av lilla minsta komentar. Jag har ett barn som har cancer så jag vet nog vad att vara orolig betyder!!
Speciellt orolig för att något ovaccinerat barn ska smitta min sjuka dotter men mässling som kan vara livsfarligt för hennes så oro är ingen jag förlöjligar om man verkligen har något att vara orolig för.
 

så det

Skrivet av  leia
är ok för vissa att vara oroliga men inte andra?

Självklart är du orolig. Ingen har påstått något annat. Och självklart har du rätt till din oro. Måste vara fruktansvärt. Men du måste förstå att andra har upplevt obehagliga saker och därmed blivit oroliga. Att förlöjliga andra är bara onödigt.
 

inte förlöjliga

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
vist är er oro verklig, men ni är ju oroliga för fel sak. Ni borde vara orolig att ert barn ska få någon av det farliga sjukdomarna i stället för att vara orolig för vaccinet. Barnen vaccineras för att slippa dom faliga sjukdomarna. Om mina barn vore ovaccinerad skulle jag ju inte våga ta med dom ut bland folk. Jag har till och med vaccinerat mina mot vattenkoppor för att dom inte ska bli sjuka Vattenkoppor kan också ge den faliga hjärnhinneinflamationen som mässling kan ge bara det att det är mycket mycket ovanligt vid vattenkoppor, men kan jag skydda dom så gör jag det. Att min dotter fick leukemi kunde jag inte skydda henne mot och tack och lov var hon vaccinerad när hon insjuknade. Nu kan ett vaccinerad cancer barn få mässling i alla fall men risken är dock mindre. (cellgifterna dödar även friska celler alltså även det antikroppar som bildats när barnet vaccinerats eller haft en sjukdomen)
 

du säger

Skrivet av  leia
att det vi oroar oss över inte är rätt. Är det du som bestämmer vad som vi ska oroa oss över. Eller vad menar du?

Inte ta ut barnen bland folk????

När ger man MPR? Det vet väl du om ngn. Så då anser du att man ska sitta inne med sina barn innan de fått all vaccin de kan få. Pumpa deras kroppar fulla.

Då är det bättre att leva i en bubbla.

Du vill inte förlöjliga men bestämma? Har jag tolkat det rätt då?
 

jag säger

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
Om jag fick bestämma så vore det lag på att alla barn vaccinerades ja! Jag skulle inte gå ut bland folk om mina barn vore ovaccinerade ja det stämmer. Om du tittar på den fakta som finns så ser även du att mässling är en farlig sjukdom och att MPR sprutan är betydligt mindre farlig. MPR får barn när dom är 18 månader önskar att dom fick det vid 12 månader som i en del andra länder. Jag är inte så glad för att ta med min lilla dotter 4 månader till stora folksamlingar. Men tack och lov är det inte så många som avstår så jag behöver inte vara så orolig. Jag bor i en kommun där 99% av alla barn är vaccinerade. Men jag skulle inte åka med min bebis till något ställe där vaccinationstätheten är låg.

 

Jag blir bara förvånad...

Skrivet av  Mary
eftersom alla brukar vara så diskussionspigga och nu - tystnad. Jag undrar seriöst över mina frågor ovan.
 

de flesta

Skrivet av  nissen
har i tråden nedan "undran" berättat att de blivit dåliga av mässlingen och inte så dåliga av röda hund och påssjuka. Just därför känns det som om det är mässlingen som jag kanske skulle välja. Har själv haft påssjuka och blev inte speciellt dålig.
 

Bestående men

Skrivet av  Linda S
Den information jag fick från smittskyddsinstitutet sa att det inte fanns några barn som fått bestående men efter röda hund och påssjukan. Det var bara i vuxen ålder dessa kunde orska bestående men. Då tyckte vi det var onödigt att vaccinera så tidigt.
 

men

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
det är ju för att inte smitta vuxna du ska vaccinera ditt barn bland annat. För att inte ditt barn ska smitta ner en gravid kvinna till exempel.
 

om man är vuxen

Skrivet av  nissen
så kan man väl se till att vaccinera sig så slipper barnen göra det.

Om man som ovaccinerad vuxen är orolig för smitta tycker jag att den vuxna människan kan ta sitt ansvar själv istället för att lägga över det på ett barn.
 

jo vist

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
Så kan vi ju göra. Men det finns många vuxna som inte vet att dom inte har något skydd förän den dagen dom blir gravida och provet tas. Sen blir ju barnen vuxna och behöver skyddet själva. Höjer vi vaccinations ålder till 15 år tex. Så kommer det att vara massa så barn som får dessa sjukdomar och i samhället finns många som inte kan vaccineras. Sen skulle vi utsätta även dom små barnen för riskor om epedemer får härja fritt. I dag är vaccinations tätheten hög men om en så stor grupp som till exempel alla under 15 år år ovaccinerade så är risken för epedimer stor och små bebisar klarar inte påssjuka och rödahund så bra som ett större barn.
 

Jag trodde att

Skrivet av  Mamma Erik
jag hade haft röda hund, eftersom alla andra hade haft det i min omgivning och jag själv hade haft tydliga sympton, men när jag blev gravid och de tog testet, så visade sig att jag inte hade haft Röda Hund.

Röda hund är för det mesta en väldigt lindrig sjukdom, så det är inte konstigt om man vet om man haft den eller ej