Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ska vi göra

Skrivet av Thea m Albin+3
Har en son med äggallergi, väldigt kraftig sådan. Får svårt att andas, blodtrycksfall etc. vid intag av mycket små mängder ägg.
Eftersom han reagerar så kraftigt på så lite undrar vi hur vi ska göra med MPR, vill helst inte undvika att vaccinera men samtidigt så känns det inget bra om han skulle få en reaktion heller.
Svar på tråden: Hur ska vi göra

Ta upp det med BVC ..

Skrivet av  SO
... på de flesta ställen remitterar man till barnmottagningen vid sådana här frågeställningar. Det blir nog svårt att ge MPR, skulle jag gissa. Ännu ett skäl för oss andra att vara solidariska och vaccinera våra barn, så de som inte kan slipper riskerna med och vid epidemier.
 

Tack för ditt svar

Skrivet av  Thea m Albin+3
ska ta upp det med bvc så får vi se vad som händer.
Förhoppningsvis klarar han sig bra utan vaccinet om det inte går.
 

Just ägg..

Skrivet av  Sofia*
..är en sådan allergi som gör att man ska vara försiktig med vissa vaccin. Så länge barnen i er omgivning är vaccinerade så behöver ni inte oroa er. Det nationella vaccinationsprogrammet går ju ut på att vaccinera all som kan vaccineras så att de som inte kan ändå kan leva säkert. Kolla upp med bvc hur vaccinationsfrekvensen ser ut hos er, skulle den vara låg får man ju fundera över vilken risk som är störst, sjukdomen eller vaccinet. För de allra flesta är vaccinet den minsta riksen men för vissa barn, tex med vissa allergier är det sjukdommen. Lite beror ju på hur barnets hälsa ser ut i övrigt, vissa barn som inte kan vaccineras är för svaga för att klara av sjukdommen och då blir livet lite mer komplicerat.
 

Tack

Skrivet av  Thea m Albin+3
ska höra med BVC och se vad de säger. Tror faktiskt att de flesta barnen i omgivningen är vaccinerade, ialla fall av de vi känner. Men det kan absolut vara värt att kolla upp.
Eftersom Albin ändå är så pass frisk, förutom allergier, så kanske vaccinet ändå är den största faran för honom. Känns synd om det inte går att vaccinera, för hans och andras skull. Men vi vill ju inte riskera att göra honom sjuk.
 

Håller med

Skrivet av  FiaLisa
Jag håller med de andra. Om ni ändå väljer att vaccinera så tycker jag att ni ska göra det på ett sjukhus med närhet till en akutmottagning. Vill inte skrämma dig, men det är ju bättre att vara på den säkra sidan.