Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ASD?

Skrivet av patrik
Hej!
Vi är en familj som fuderar på att adoptera en flicka på 5 månader som har ASD. Vi undrar nu vad detta innebär och hur pass allvarligt hjärtfel detta är.
Kan barn med ASD leva ett helt "normalt" liv eller innebär det några större problem.
Vore mycket tacksam om det fanns någon här som kunde hjälpa oss att svara på detta.

Svar på tråden: ASD?

Hej!

Skrivet av  Katarina Maja & Pyret
Asd är en förkortning av atrium septum defekt som betyder att det finns ett hål i skiljeväggen mellan förmaken. Detta är vad jag efter vad jag har förstått ett vanligt och "lätt" hjärtfel. I de flesta fall (? beroende på storlek ?) lagas hjärtats skiljevägg genom en operation.
Det beror alltså på endel olika faktorer (hur barnet mår, hur stort hålet är m.m om man behöver operera eller ej endel hål kan växa ihop av sig själv med tiden. Jag tror att de flesta med en lagad/korrigerad/eller ihop vuxen asd lever ett liv precis som alla andra utan besvär från hjärtat.

Naturligtvis låter operation med sövning och allt som hör till skrämmande men det är som sagt ett mkt vanligt och vad jag förstått lätt "fixat" fel.
Lycka till!!
KRAM!
 

Tror ni att ni kan avstå....

Skrivet av  Mia & Hugo
Ni har fått vetskap om barnet och därmed kan ni inte släppa henne. Ni skulle gå hela livet och undra hur det gick för flickan, om ni valde bort henne. (om det nu är så att ni tvekar, det vet ju inte jag)
Ett barn gör en så levande. Att hon har hjärtfel behöver inte vara någon nackdel. Man växer med uppgiften. Dessutom har vi suveräna kirurger och läkare i sverige som gör undervärk med våra barn.
Var kommer hon ifrån? Har ni väntat länge?
Önskar er allt gott
Kram och lycka till.
 

Förstår att det kan vara svårt att välja

Skrivet av  Nina & Noah
Min Noah har bla VSD, rätt stor sådan tror jag. Såvitt jag förstått hör ASD och VSD till de mest vanliga hjärtfelen. Om hålet är litet kan det växa ihop själv. Även om jag hade vetat om Noah hjärtfel innan han föddes hade jag aldrig kunnat välja bort honom pga det. Kort är inte meningslöst, har jag läst någonstans. Nu mår Noah väldigt bra idag, men hur det än går i framtiden kommer jag aldrig att ångra en enda dag!!! Man orkar mer än man tror när det gäller ens barn. Hör gärna av er om hur det blir, även om ni bestämmer er för att inte adoptera. Jag förstår att hon redan känns lite som ert barn, så det är inte lätt att välja. Hoppas allt fixar sig! Kramar
 

Ett "vanligt" hjärtfel...

Skrivet av  Andreas och Robins mamma
Hej !
jag har en son på 2,5 år som har ASD. Det betyder att han har ett litet hål mella de 2 förmaken i hjärtat.
Han får gå på kontroller på lassarettet hos sin barnläkare. Jag har frågat vår läkare samma sak som du just undrar, och svaret som JAG fick var att det innebär egentligen inte så mycket för honom just nu.
hjärtfelet märks inte på honom.
Men kanske när han blir tonåring och äldre. Om det inte opereras vill säga. Om det blir så innebär det att han kan bli fortare trött och när han blir gammal så kan han få "hjärtrubbning" (ja jag minns inte namnet !). ASD kan även göra att barnet blir lite exra sjuk när det är sjukt, men inte extra mottaglig.
Om de gör en operation så går de in via ljumsken med en liten, liten slang och sätter ett litet "paraply" över hålet så att detta täpps till.Vilket gör att det syresatta blodet inte tar ett extra varv i hjärtat.
Jag fick även veta att när min son sedan var "frisk" igen så skulle han inte kunna ta vissa jobb när han blir äldre, tex astronaut m.m
Vill du veta mer, eller fråga mer om ASD så skriv gärna till mig. Jag svarar gärna på dina frågor. Gudarna skall veta att dem är många när man har hjärtebarn.
Men ett hjärtebarn är alltid ett HJÄRTE-barn !!
Ha det bra !
Och lycka till !!
Kramar
Towa
 

Glömde visst...

Skrivet av  Andreas och Robins mamma
Min email-adress.Men nu hittar du den förhoppningsvis på min info.
ha det bra !!
Towa
 

hjärtebarnsföreningen

Skrivet av  Magnus
Hej Patrik!
Såg ditt inlägg där du frågade om ASD, jag vet inte mycket om just det felet men om du hör av dig till Hjärtebarnsföreningen så kan de säkert hjälpa dig mer.
Adr:hjartebarn.org
Där står även tel nr och annan viktig info.
/Magnus
 

Vår Alma har haft ett stort ASD

Skrivet av  Almas pappa Lasse
Vår flicka Alma hade just precis ett hål mellan hjärtats förmak, ett stort. I själva verket visade det sig att hon inte just hade någon vägg emellam förmaken. Hjärtfelet kan ge allt i från inga besvär alls till ganska stora besvär, vanligast är nog det förra. Härvidlag famlar vetenskapen lite.
Men gudskepris så är det ett hjärtfel som, om det visar sig ge besvär, är med hjärtkirurgiska mått mätt lättopererat, och om barnet genomgår en lyckad hjärtoperation så är det ett av de hjärtfel som blir helt ordnade efter en operation.
 

Artiklar från Familjeliv