Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Abstinens?

Skrivet av Helena
Jag har skrivit nedan angående Isaks operation. Hjärtat är mår nu bra efter operationen, men inte Isak. Han vaknade inte upp ordentligt efter narkosen, han tittade upp under ögonlocken (som om han hade en hjärnskada). Läkarna sa att det inte var någon fara utan att det var sömnmedlena han hade i kroppen. Nästa dag gnällde han och gnällde och gnällde och var okontaktbar. De följande dagarna skrek och skrek han och var i stort sett okontaktbar. Läkarna sa att det inte fanns något att göra. Abstinens??? frågade vi. Nej fick vi till svar. Av en slump märkte man att Isak mådde bra av att få en skvätt Dormicum. Dvs han hade Abstinens, han skakade och frossade, svettades och grät. Det fanns inget läkemedel att ge för att få bort abstinenssymtomen fick vi höra. Jag orkade inte längre så jag fick ett utbrott och vrålade att de måste göra något. Och visst då hände det äntligen något. De ringde äntligen till narkosen och visst fanns det något mot abstinens!!! *suckar* Det går inte att beskriva hur dåligt Isak mått och hur vi mått. Nu mår han bättre men är fortfarande gnällig men inte otröstlig.

Är det fler som råkat ut för detta? Det är 9 dagar sedan operation och 6 dagar sedan de satte ut sömnmedlena.
Svar på tråden: Abstinens?

o stackars er...

Skrivet av  Eva-lena.89.95.97/98+ormen i v18
ja tänker så på er,ja hoppas att isak hämtar sig.stora varma kramar till er.
 

Morfinabstinens,

Skrivet av  Jessica&Björn
hade min son efter sin första Norwood-operation. Han låg sövd bortemot en vecka och efter det så var det två dagar då han låg och skruvade på sig och var orolig. Det gick över sen, hoppas att det gör det för Isak också som verkar ha det betydligt värre. Det är väl olika för olika mediciner men för Björns abstinens fick han inget. Hoppas att allt ordnar sig för er och vad skönt att hjärtat ser fint ut. /Jessica
 

Känner igen mig!

Skrivet av  KARIN & NINA (HLHS).
Nina (HLHS)var nersövd i 3 månader efter sin NORWOOD-operation och fick då KETUGAN (smärtstillande) så gott som hela tiden. Hon snedtände och fick liknande symtom som Isak. Men vad jag minns, så fick Nina inte något mot detta, utan ketuganet skulle gå ur kroppen av sig själv. Nina var otröstlig i evigheter, kände det som! Men nu finns det tydligen något att ge. Bra att veta inför en eventuell framtida operation!
Hoppas att allt är bra nu!
Kramar från KARIN och NINA (HLHS).
 

Hej!!!

Skrivet av  
Vår dotter är hjärtop 3 ggr på Östra i Göteborg och
på henne så lät dom dormicumet vara kvar längre för hon
INTE skulle få abstinens. Detta är 4 år sedan och kanske har dom andra metoder nu.Det verkar ju som ni hade otur med virriga svar m.m.
Hälsningar Håkan
 

Nu mår Isak bättre

Skrivet av  
Hej!
Tack för era svar!
Isak mår nu bättre. Läkemedlet han fick mot abstinensen heter Catapresan. Vi är nu hemma igen, men han är fortfarande "deppig", men har ändå lätt att skratta när man busar med honom. Dock klarar han inte av andra människor än oss. Det räcker med att de tittar på honom så börjar han gråta. Stackars liten. De har gjort honom så "illa" att han är rädd. Men det är bara att kämpa vidare och börja träna honom i att träffa andra människor igen.
Mvh/Helena
 

Artiklar från Familjeliv