Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att det aldrig...

Skrivet av Lena & Sebastian
ska få vara bra....
Var igår på hjärtkoll med Sebastian,och det var stabilt..jätteskönt.
Men sen tog vi upp med vår doktor att Sebastian går lite konstigt med sitt vänstra ben. Då tittar han på honom och upptäcker att vänster ben är ca 1½ cm för kort!!!
Så nu ska vi på utredning hos ortopeden o neurologen för att utesluta cp-skada!!
Sen måste han ha speciella skor o fotinläägg för att inte bli sned i ryggen o höften!
Blev så ledsen,tycket att det kan räcka med det som redan är.

Behövde bara skriva av mig lite!
Svar på tråden: Att det aldrig...

Hej Lena!

Skrivet av  marita
Visst känns det som det aldrig tar slut. Vi har en store bror till våran Teodor som har en cp-skada. Hans ben var lite kortare när han var lite men den har växt igen med mycket träning. Jag blev bara lite nyfiken. Om du kollar hans hand på samma sida som hans korta ben, använder han den lika mycket som den andra. Det gör ju inte våran kille. Hoppas att det inte är något kram Marita.
 

Hej Marita!

Skrivet av  Lena & Sebastian
Det har jag inte tänkt på,om han använder vänster hand lika mycket som höger. Därför kollade jag honom lite extra nu idag (man blir ju nojig), och han använder höger hand mer,men det kan väl vara så att han är mer "hänt" med den handen?
Hoppas du inte tar illa upp att jag frågar,men hur går undersökningen till när dom utreder en cp skada?
Hur tränade ni din son så att det andra benet växte till sig? Hur mycket kortare var hans ben?
Kram från Lena
 

dom gör....

Skrivet av  marita
hjärnröntgen och dom flesta skadorna kan spec. läkarna se med blåtta ögat. Om han skulle ha en en sidag förlamning, som min son så skulle du ha märkt det med handen som jag skrev. För den svaga handen som dom använder minst åker oftaast tummen in i handen och handen knyts. Då hade du säkert redan upptäkt det. Hans ben har växt ugen av mycket sjukgymnastik. Hans fot var 8mm mindre förrut oxå nu är dom lika stora(fötterna.) Hoppas ni har tur och att det inte är något speciellt.
 

näe!

Skrivet av  Elin å Emmy
vad tråkigt å höra! Vi håller tummarna att det går kalas hos neurologen!! Det borde verkligen räckt med det som varit, men du ska se att det går bra!!

Stora kramar från oss!
 

Tack...

Skrivet av  Lena & Sebastian
för gullig omtanke,får verkligen hoppas att det ordnar till sig hos er oxå,så att Emmy piggar på sig!
Sebastian har också varit jättemycket sjuk nu i 2 månader,bla magsjuka som tog ner honom totalt,så nu är det bara till att försöka få upp vikten igen! Suck!!
Lycka till!
Kram Lena
 

Mimis ena ben är också kortare

Skrivet av  Pia & Mimi
men hon har ingen CP-skada, utan skolios, dvs en böj på ryggraden. Jag har det också, kortare ben och skolios, liksom min svärmor.
 

Jaha..

Skrivet av  Lena & Sebastian
Skolios,är det nåt man kan åtgärda genom operation?
Kan det ha samband med att ha ett kortare ben?
Kram Lena
 

Det beror på

Skrivet av  Pia & Mimi
Skolios är när ryggraden får en krök någonstans, Min sitter rätt högt upp, min svärmors vid höften.Mimis sitter ungefär mittpå. Vi har alla tre ett något kortare ben också, så jag tror att det har ett samband.I Mimis fall sa de någon gång att det kan ha att göra med att hennes hjärta var förstorat och tryckte på ryggraden. Vi kontrollerar henne regelbundet hos en ortoped. I hennes fall är det troligen inte aktuellt med operation, för hennes krök är rätt liten. Benet är drygt en cm kortare, och det går att operera men vi får se, det kan också växa ikapp av sig själv.Operationen är smärtsam och vi vill helst inte utsätta henne för det. Än så länge märker hon inget av det.
 

Min dotter hade likadant..

Skrivet av  Anette
när hon var ca 20 mån så upptäckte en läkare vi var hos att hon gick konstigt. Hon änvände inte sin högra sida lika mycket. Hon hade alltid armarna i luften för att kunna hålla balansen. Eftresom hon hade gjort en dramatisk op vid 13 mån så startade en utredning för att kolla upp detta. Hennes ben var ca 1 cm kortare och även hö fot var 1 cm kortare äön den andra. Det är rätt mycket när man är så liten.

Datortomografi visade ingenting! Ingen vet varför hon har svårigheter med balans, motorik och varför hon hade denna sidoskillnad. det har vuxit till sig med åren + att motoriken är mycket bättre.
Vi fick också rådet att hon skulle gå mycket barfota i gräs på sommaren och ha bra skor på sig inomhus när hon var så liten. Detta var för att hon dessutom var så plattfot.
Jag vet precis hur du känner dig nu. Jag har varit där! Men måla inte F-N på väggen än! Detta behöver inte betyda ngt alls.
Min dotter är idag snart 8 år och har vissa svårigheter kvar, men hon mår bra och går i vanlig klass med resurs och bara hon är lycklig så är jag det också!
Lycka till. Kram Anette.
 

Till oss sa...

Skrivet av  Lena & Sebastian
Läkaren att det vänstra benet alltid kommer att vara kortare,att det inte växer ifatt. Men genom er får man ju lite nytt hopp om att det faktiskt kan växa till sig.
Det känns i alla fall skönt att dom ska utreda honom,så att han får rätt hjälp.
Kram Lena
 

Vi har faktiskt....

Skrivet av  Anette.
inte kollat själva benet om det är samma längd nu. Foten är däremot en halv cm mindre men det är ju helt normalt att man har lite sidoskillnad.
Jag har själv haft ett kortare ben när jag var liten och fick gå och kolla upp det. Det var också bara en cm.
Läkarna sa ett tag att hon kan ha växt ojämt och därför haft denna sidoskillnad. Hon växte väldigt mycket efter sin andra op. Hon har vuxit mycket för varje år efter det.
Vikten däremot är inte OK.
Vi ska till neurologen på måndag igen och kolla igenom allt. Ska faktiskt be henne kolla benet då.
Kram Anette.
 

Samma här...

Skrivet av  Kerstin och Karolina
När Karolina var 12 år så tyckte jag att hon stod konstigt, liksom hängde på ena benet, snett med bäckenet. Det visade sig att ena benet var 3 cm kortare än det andra... Hon utreddes och CP-skada kunde uteslutas. Däremot hade en skolios uppstått. Hon har sedan dess (är 17 år) fått ha uppbyggda skor och benlängdsskillnaden samt skoliosen har inte blivit värre i alla fall. Men hon får lätt ont i ryggen. Orsaken till de olika långa benen har inte fastställts men det verkar som om den kom efter en hjärtoperation då hon växte rekordsnabbt. Konstigt att fler hjärtbarn drabbats!
 

Ja...

Skrivet av  Lena & Sebastian
När man läser här att så många drabbats av detta,så kan man ju nästan undra om det har något samband med hjärtfel!
 

Artiklar från Familjeliv