Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

airotciv!

Skrivet av Pia & Mimi
Flyttar upp tråden hit.
Du undrar hur vi andra gör med t ex skolgympa. Mimi har inte heller full ork. Óch hon vill också vara med på gympan. Hennes klassföreståndare är gympalärare och hon hade honom förra året(har en annan nu som bara har hand om tjejerna, förra året var det blandat tjejer och killar). Han hade faktiskt bra koll, och satte gränser. Om de andra sprang 10 varv, så skulle hon springa 3. Visst, hon fuskade ibland och fortsatte, men det blir så jobbigt sedan. Hon orkar inte med resten av dagen och det vet hon. Kör hon för fullt på t ex en idrottsdag är hon trött även dagen efter och nästa dag.
Nu är det orientering nästa vecka, 18 kontroller. Hon ska gå ca hälften, sedan vänder hon tillbaka. En lärare skall stå vid den kontrollen och följa med henne. För oss är det viktigt att skolan ordnar en alternativ aktivitet, inte bara stå som kontroll någonstans, för hon ska faktiskt ha betyg och har rätt att få mål som är rimliga för henne att uppfylla. HOn ska inte behöva få IG för att skolan inte fixade det. Ska man hårdra det ska hon ha rätt att ha rimliga mål för att t o m kunna få MVG i idrott.
vi har pratat jättemycket med Mimi om just konsekvenserna med att ta ut sig helt. Jag kan inte säga att hon förstår fullständigt, för hon har också ett stort behov av att göra allt som alla andra gör. Men något går säkert in varje gång.
ATt idrottsläraren är rädd kan bero på stor okunskap. På www.hjartebarn.org, finns informationsmaterial att ladda ner för just information till idrottslärare. Visserligen kanske de mer riktar sig till lärare som är tvärtom, dvs tror att hjärtfel kan man träna bort, men det ger ändå en ganska bra bild av just hur olika hjärtisarna kan vara olika dagar.
Jag tror också att det är oerhört mycket svårare att vara kille med fysiska begränsningar än tjej. För killar i den åldern är det bara fart och styrka som gäller. Mimi dansar showdans på fritiden och det fungerar jättebra. HOn ville förut spela fotboll eller handboll, men insåg efter ett besök på handbollsträning att det här kommer hon aldrig att klara.
OJ, det blev långt, nu får jag nog jobba lite....
Svar på tråden: airotciv!

För Karolinas del

Skrivet av  Kerstin och Karolina
så har verkligen skolidrotten och alla andra idrottsaktiviteter varit en katastrof; trots ändlös information till idrottslärare och övriga lärare. Exempel: När hon på högstadiet inte orkade med handbollen tyckte idrottsläraren att hon kunde gå och styrketräna istället...

Nu är vi inne på en ny vända med idrottsproblemet och nu är det gymnasiet det gäller. Första året där kom ingen lösning utan hon bedöms efter samma kriterier som friska ("jamen rullstolsbundna kan ju... osv!). Nu är hon ännu sämre i sitt hjärtfel så vi får se hur det blir. Suck.
 

Hej Kerstin!

Skrivet av  Pia & Mimi
Tänkte skriva en liten efterlysning, du lät så nere sist du skrev.
Vi har ju inte sett hur idrottsdagen avlöper ännu, och Mimi går i 8:an nu så det är första gången hon ska ha betyg. Hur har det gått för Karolina med betyg i idrott? det är så trist när de direkt blir avvisade och får IG. Hur kan vi hjälpa varandra med det här?
Jag har mailat Mimis klassföreståndare (gympaläraren) och bett om konkreta mål för Mimi. Ska bli intressant och se vad han svarar. Just nu känner jag mig stark och tror att jag orkar tjafsa, men det är inte lätt när man som du ser att tjejen samtidigt har det jobbigt med hjärtat i sig och gradvis blir sämre, och sedan dessutom ska orka ta sådana här saker.

Kram
Pia
 

Hej Pia!

Skrivet av  Kerstin och Karolina
Karolinas betyg har varit antingen IG eller streck; hon gav upp och orkade inte övertyga idrottsläraren mer utan började t.o.m. att utebli från en del lektioner... Nu andra året på gymnasiet får vi ta nya tag och hoppas på ett G i alla fall; mer teori samt övningar som bygger på teknik snarare än kroppskrafter. Nu vet vi dock inte hur detta faller ut för idrottsläraren är ännu inte informerad om denna nya strategi utan endast klassföreståndare/syo. Suck. Hoppas det går bättre med idrotten för Mimi!
 

Artiklar från Familjeliv