Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att få fler barn efter ett hjärtebarn

Skrivet av
Visst är det så att man har rätt till att ha en kardiolog med på ultraljudsundersökning av "mini i magen" om man har hjärtbarn sen tidigare?
Svar på tråden: Att få fler barn efter ett hjärtebarn

Så här är det för oss..

Skrivet av  Jessica
..jag väntar vårt andra barn, vårt första barn föddes med HLHS och dog fyra dygn ung. Vi har fått gå på en hjärtundersökning i vecka 14, vi ska gå på en till i vecka 21, då hjärtat är klart och man kan se alla detaljer. Det var en hjärtkunnig läkare som utförde ultraljudet (samma läkare som upptäckte vårt första barns hjärtfel), och vi kände oss väldigt trygga.Eftersom du har ett barn med hjärtfel så kommer nog läkarna att titta lite extra på dig under nästa graviditet, då kommer där nog att vara en kardiolog med.
Lycka till !
Amy´s mamma Jessica (med Mini i magen)
 

Får man extra undersökning även om .......

Skrivet av  Nikki
hjärtfelet troligtvis beror på ett kromosomfel?

Nikki

Mamma till DS barn.
 

Det tror jag..

Skrivet av  Jessica
att du får, jag tror att det är så att har man en gång fått ett hjärtbarn så kommer det att kollas lite extra vid kommande graviditeter, så är det här i alla fall. Det gäller även om du fått ett barn med downs syndrom eller annan kromosomavvikelse, du kommer ju att bli tillfrågad ifall du vill göra ett fostervattensprov. Jag gjorde ett sådant för att vårt barn hade hjärtfel, men där var inget att anmärka på.
Amy´s mamma Jessica (med Mini i magen)
 

Vi var på flera ultraljud..

Skrivet av  Carina
när vi väntade vårt 2:a barn. Vårt 1:a barn Pontus är född med aorta stenos och opererades när han var 9 dagar. Han behöver fler operationer i framtiden. Redan vid första ultraljudet (v. 16) så tittade en läkare på hjärtat. Sen var vi på kontroll i v. 20 och sen var vi även på en tillväxtkontroll i v. 33 eftersm Pontus var så liten född. I vecka 38+3 föddes Ebba, helt frisk! Så nu har vi två ljuvliga barn. Pontus är 4,5 år nu och Ebba är 8 månader.
 

Hjärtbarn 2 stycken

Skrivet av  Eva-Marie
Hejsan
Helt klart att man ska ha rätt till detta, men nu i denna "spariver" inom sjukvården så ska man inte vara så säker att man får denna hjälp. Skulle det vara så tragiskt att man inte får hjälp, så får man stå på sig och helt enkelt kräva det. Jag själv har tre barn. Det första barnet föddes men ett blåsljud på hjärtat, det andra barnet föddes med ett komplicerat hjärtfel som de har opererat tre gånger och behöver opereras minst en gång till. När jag väntade det tredje barnet var det ingen som sa något om att jag hade två hjärtbarn. Tog själv upp det om att jag ville träffa våran kardiolog och göra ett ultraljud. Och det var inga problem, ringde honom själv och bokade tid. Ultraljudet gjordes i vecka 20 och allt var bra. Så nu är jag mamma till tre barn, två med hjärtfel och en med sex fingrar, men det är en annan historia.
Hälsningar Eva-Marie
 

Hjärtbarn 2 stycken

Skrivet av  Eva-Marie
Hejsan
Helt klart att man ska ha rätt till detta, men nu i denna "spariver" inom sjukvården så ska man inte vara så säker att man får denna hjälp. Skulle det vara så tragiskt att man inte får hjälp, så får man stå på sig och helt enkelt kräva det. Jag själv har tre barn. Det första barnet föddes men ett blåsljud på hjärtat, det andra barnet föddes med ett komplicerat hjärtfel som de har opererat tre gånger och behöver opereras minst en gång till. När jag väntade det tredje barnet var det ingen som sa något om att jag hade två hjärtbarn. Tog själv upp det om att jag ville träffa våran kardiolog och göra ett ultraljud. Och det var inga problem, ringde honom själv och bokade tid. Ultraljudet gjordes i vecka 20 och allt var bra. Så nu är jag mamma till tre barn, två med hjärtfel och en med sex fingrar, men det är en annan historia.
Hälsningar Eva-Marie
 

Artiklar från Familjeliv