Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ASD?

Skrivet av Maja Bus
Vår dotter Maja är nu sex månader. Efter andra UCG var hennes hål mellan förmaken fortfarande 6 mm stort. Det troliga är att det inte växer igen utan måste opereras. Hon mår idag hur bra som helst, men man undrar hur detta kommer att påverka henne i framtiden? Är det någon med erfarenhet av detta? Är det något vi ska tänka på (förutom normal vikt uppgång etc)? Tacksam för erfarenheter.
Svar på tråden: ASD?

Hejsan....

Skrivet av  Mimmi &Zacki
Det är svårt att säga hur utgången kan bli, för alla barn är ju så olika....
Men mina erfarenheter o jag även hoppas att i erat fall blir Maja bara bättre efter en op...hon kan ju bli lite sämre o då orkar inte mer etc, viktuppgången kan avta o i hjärtebarns synpunkt är många hjärtbarn mindre än normala, de har tom en egen viktkurva att gå efter ialla fall på ALB....innan en operation är nödvändig..
Det enda rådet jag har är att leva så normalt som möjligt, vara lite försiktig med att inte utsätta Maja för infektioner inför den kommande operationen dvs då Ni har fått operationsdatum....
Fast dessa frågorna kan du även ställa till Er hjärtläkare eller kontaktsköterska, de vet mera.....
Så länge Maja mår bra så oroa Er inte o som sagt alla barn är olika tom om de har samma hjärtfel....
 

opererad..

Skrivet av  Anitha
Vår son Nicolay är opererad för ASD i januari i år.
Han var mkt påverkad av det innan op:n. Trött, andfådd..kunde sova hur mkt som helst. hade också dålig viktökning.
Idag är han en pigg kille med mkt spring i benen. Sen operationen har han ökat ca 5 kilo i vikt o växt 4 cm ungefär.
Hans hjärta har nu blivit så gott som normalstort..högra sidan av hjärtat var mkt förstorat före operationen..hur mkt upptäcktes på op-bordet!
Tack o lov så har det inte gett honom ngr men.
Nicolay har också en pacemaker pga AV-block3.

Ha det gott
 

Hur gammal är Nicolay?

Skrivet av  Maja Bus
Tack för svaret. Jag undrar lite om hans ASD. Hur stort var det? Hurgammal är Nicolay? Har han alltid varit påverkad även när han var jätte liten? Maja märker vi inget på. Hon är en mkt aktiv 6 mån bebis, sover baara mindre och mindre, äter bra (är dock lite "smalare" än sin stora syster vid samma ålder). Tacksam för svar.
 

Nicolay..

Skrivet av  Anitha
.. har precis fyllt 3 år..i torsdags.
Han var inte påverkad direkt som bebis, men blev det alltmer eftersom han växte. Han hål var 13 mm när det opererades. Han medicinerades med Rennitec från 3 mån ålder. Efter sista op:n så har han inga mediciner för hjärtat.
medicineras din dotter?
 

Maja

Skrivet av  Maja Bus
...har inga mediciner. Vi har fått den uppfattningen att detta är något vi inte behöver oroa oss för. Det enda vi behöver vara uppmärksamma på är om hon inte går upp i vikt. Det är först då hon är påverkad av sitt hjärtfel. Hon har enligt hjärtläkarn valt "rätt ställe" att ha sitt hjärtfel på. Hon ör ju 6 mån och vid UCG´t senast var hålet 6 mm... fortfarande. Är det stort eller litet??? Det lät ialla fall som om det antagligen blir op framöver, och då vid ca 4 års ålder om hon inte blir påverkad innan. Jag har jobbat som sköterska på en hjärtavdelning, så jag vet för mycket, men ändå för lite, eftersom jag aldrig jobbat med barn. Detta är ju ett jättestort orosmoment som förälder. Jag vet att vi kanske är lyckligt lottade att det ju kan vara mycket värre, men det är åndå jobbigt. Tacksam för svar. (Just nu har min lilla flicka mängder med prickar...vattkoppor från storasyster!)
 

Artiklar från Familjeliv