Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

4-månaders som äter ofta men lite? Hjälp!

Skrivet av Linda m Olle & Co
Min 4,5 månader gamla Olle ammas numera bara någon gång per dygn, resten av tiden blir det ersättning med flaska. Anledningen till att jag drog ner på amningen var bla att han åt så ofta och verkade inte bli riktigt mätt. Det hjälpte inte att jag intensivammade för att få upp mjölkproduktionen, han ville helt enkelt inte äta mer. Jag tänkte att det kanske skulle gå lättare med flaska, då är ju flödet detsamma hela tiden och han behöver inte "kämpa i sig" maten. Men efter att ha matat med flaska i 1,5 månad så äter han fortfarande bara ca 100-120 ml åt gången. Enligt anvisningarna på förpackningen ska man vid 4-5 månader äta ca 150-200 ml per mål. Olle äter istället ofta, med ca 2-3 timmars mellanrum. Är det här normalt vid hans ålder? Kan det på något sätt hänga ihop med hans VSD? Det är väldigt litet och behöver inte opereras, men jag tänkte att det kanske ändå kunde ha ett samband på något sätt. Jag har väldigt lite kunskap om det här med VSD...
Svar på tråden: 4-månaders som äter ofta men lite? Hjälp!

Hej Linda

Skrivet av  Pia & Mimi
Hjärtbarn äter i allmänhet lite och ofta. Men din kille har ju ett hjärtfel som inte ska påverka henne. Hur verkar han när han äter, blir han svettig, andfådd mm, eller slutar han bara? Min tjej är totalkorrigerad sedan flera år tillbaka, men åt både före och efter operationen lite och ofta. HOn har typiskt hjärtbarnsbeteende.
Jag tycker att du ska prata med BVC, för som du säger, han borde äta mer per gång och lite mindre ofta. Äter han på nätterna också?
Vad händer om du ger honom 100, tar en rap-paus och sedan försöker med 100 igen efter 5 minuter? alltså avslutar första "passet" innan han har slutat själv, så att han fortfarande är lite hungrig?
 

Hej Pia! (& Mimi)

Skrivet av  Linda m Olle & Co
Jag har tänkt på det där med svettningen, då jag läst att det är vanligt med hjärtbarn, men det tycker jag inte att han gör. Däremot så hetsar han alltid upp sig mot slutet (vid ca 80-100 ml ätande) och blir arg och irriterad. Ibland släpper han flaskan efter ca tre "sug" och vrider huvudet åt sidan en kort-kort stund för att sedan åter ta tag om flaskan. Det där kan han upprepa flera gånger. Det påminner lite om en simmare som hämtar andan... Ibland blir han så irriterad så att han skriker när han släpper taget också, för att sedan äta vidare ett par tag till.
Jag har försökt att dra ut på tiden mellan måltiderna för att på så sätt göra honom hungrigare, men det hjälper inte. Han äter ändå inte mer.

Jodå, nätterna är det också full karusell och han äter lika ofta då. :(
Jag ska prova ditt knep imorgon och se om det lyckas. Men jag har funderat på om det kanske faktiskt är fullt efter 100-120 ml, för varje gång när han ätit hela flaskan så brukar han kräkas upp lite av det. Precis som att det blev lite för mycket.

I övrigt är han väldigt pigg och glad och ökar väldigt bra i vikt, så på så vis är jag inte orolig.
 

Ökar han som han ska

Skrivet av  Pia & Mimi
så skulle jag inte bry mig om hur mycket han åt. När man ger i flaska så blir det så tydligt hur mycket de äter vid varje mål, när man ammar så har man ju ingen aning.
Men det kan ju vara så att han ökar bra för att han äter ofta. Och det är ju jobbigt för dig, särskilt om han äter så dygnet runt.
Verkar han andfådd när han släpper nappen och är irriterad? Kan du använda napp med lite större hål, kanske?
 

Bekymmer

Skrivet av  Catrine med Marckus
Hej Linda
Jag känner igen din oro. Detta med maten är tydligen ett vanligt bekymmer.
Min son föddes med ett pyttelitet VSD. Det har nu vuxit igen, 8.5 månader. Men han åt precis som din lilla Olle gör. Men jag brukade påminna mig själv, och gör det ibland idag också; Går han upp i vikt?
Så länge han gör det är det ok. När Marckus var 6 månader sköt han ifrån när han skulle ammas. Då ville han inte längre. Så då blev det välling och riktig mat.
Är du bekymrad så ring till den doktorn som kollar honom och prata med dem. Be även att få en kontaktperson som du kan ringa till om du undrar över något. Vi gick med i Hjärtebarnsdföreningen och är fortfarande med.
 

Känner igen detta...mkt långt

Skrivet av  Malin & Eline
Jag hade problem med Eline och hennes matvanor...
Hon gjorde precis som Olle. Hon tog luft på sidan och fick inte alls i sig de mängder som hon skulle. Det blev till slut så att vi hamnade på sjukhus och där sa de att hon hade en fix ide och började tvångsmata henne.
Efter en vecka så hade ett antal doktorer velat skicka hem oss men jag prottesterade och tillslut klämde en läkare henne på magen och upptäckte levern var förstorad pga att hon hade fått ansträngt sig så under en lång period när hon skulle äta.
Vattenurindrivande medel sattes in och det hela blev bättre.
Eline är 8 mån nu så mitt råd är att be någon känner på magen och att de konstaterar att han inte har vatten i kroppen. PS. Vi satte även in kosttillskott i vällingen/tillägget för hon inte orkade äta fulla mängder men fick i sig närig ändå. Kanske han inte kännt av vsd för än nu. Eline är nyopererad för vsd/asd

 

Min dotter...

Skrivet av  Tina med Sofie
Som hade VSD, AS åt också ofta men lite åt gången. Inget fel med det, barn äter olika och hon tog bara 80ml varje gång med 2.5-3 timmars mellanrum dygnet runt och har varit go och rund som alla andra. Även efter operationer åt hon lika lite, för hon krävde inte mer. Jag tror inte du behöver oroa dig om det är så att din pojk är glad och nöjd efter att ha ätit klart. Min dotter skrek också vid måltiden för att hon var jätte hungrig och ivrig och hämtade andan då och då. Kräks han lite efter måltiden , så är han säkert nöjd.
 

TACK för alla svar!

Skrivet av  Linda m Olle & Co
Den här veckan har maken varit ledig så nu har vi kunnat hjälpas åt att ta hand om Olle för att försöka glesa ut måltiderna. Och det verkar faktiskt som att vi lyckats den här gången! Så härligt! Nu äter han 150-160 istället och i natt vaknade han inte och åt förrän vid sex-tiden! Ingen mat på åtta timmar! Det har aldrig hänt tidigare att det gått mer än tre...
Jag har också ringt och pratat med amningsmottagningen och vi kom överens om att avvakta lite till nästa vägning i början av januari. Men nu verkar det som sagt ha löst sig av sig självt.

Tack allihop och God fortsättning!
 

Artiklar från Familjeliv