Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alexander har blivit storebror

Skrivet av Sofia
Så kom han då äntligen.... lite hjälp på traven fick han eftersom han vägrade titta ut trots igångsättning och dropp för att öka värkarna och öppningsskedet... så det blev kejsarsnitt! Jag som gav min sambo stränga order om att vad som än händer så ABSOLUT INTE snitt under hela graviditeten, sa glatt "JA TACK" när läkaren sa att vi måste nog avsluta här på förlossningen och fortsätta på operation!

Det blev en Christopher, 3315 gram och 51 cm, född den 4 augusti kl 20,54 på Karolinska sjukhuset. Långt mörkt hår och en glupsk aptit.

Han har kollats på kardiologen och där har det upptäckts att han har öppenstående ductus. KAn någon förklara närmare vad detta är? Blir det farligt i längden om ine operation sker?

Är överlycklig 2-barns mor som snart överväger att ta kontakt med Arla om det fortsätter i denna takt med bröstmjölken!

Kramar, Sofia
Svar på tråden: Alexander har blivit storebror

Grattis

Skrivet av  
Hoppas ni mår bra efter allt.
Man födds med öppenstående ductus. MEN den måste slutas och gör det själv i "friska hjärtan".
Min son slöt inte sin öppenstående duktus, utan opererades för det när han var 2 månader.
Camilla
 

Grattis!

Skrivet av  Helene
Ett stort grattis till pågen!

Jag vet faktiskt ingenting om "öppen ductus", tyvärr...

Helene
 

Grattis!!!!! och lite svar..

Skrivet av  Katarina
Hej Sofia!
Ductus är under fosterstadiet en normal förbindelse mellan lungpulsådern och den stora kroppspulsådern. Den skall normalt sluta sig strax efter födseln. Om detta inte sker får hjärtat extra arbete med att pumpa tillräckligt med blod genom kroppen. Dessutom kan blodflödet genom lungorna bli för stort. Hjärtfelet opereras i allmänhet tidigt.citat ur Hjärtebarnsboken av Cecilia Nordqvist

Jag har en liten tjej, Maja, som har opererat sin ductus (samt några flera hjärtfel). Den slöt sig inte själv, så det blev beslutat att den skulle stängas kirurgiskt. Det man märker av detta i dagsläget är ett halvmåneformat ärr under ena (vän?) armhåla.
Men jag tror att det går att stänga ductus på flera sätt.
Jag tror inte att det räknas som någon komplicerad hjärtoperation,utan tvärtom till de lättare.
Lycka till!
Kram Katarina
 

Mera GRATTIS!

Skrivet av  Conrad
Som alla andra vill jag också gratta er med ett stort GRATTIS!!!!!
 

Lycka till!

Skrivet av  Mia & Hugo
Grattis till det lilla undervärket.
 

Artiklar från Familjeliv