Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Allt var bra!!!!!

Skrivet av Pia & Mimi
hjärtat ser fint ut, blåsljud överallt var de än sätter stetoskopet, men det är vi ju vana vid. Troligen måste homograftet bytas i framtiden, men nu verkar det inte bli på flera år. Och vad bättre är, nu säger läkaren att det graft hon får då troligen blir det hon ska leva med resten av livet. jag trodde att även det blev slitet med tiden, men tydligen är det mest i skarvarna vid gränsen mot hennes egna kärl, som var rätt små när hon fick graftet, som det blir förträngningar, och är de tillräckligt stora som det är när hon är vuxen behöver hon nog inte byta mer. Tror knappt att det är sant.
Kram och tack alla som peppat och stöttat. Det betyder så mycket.
Svar på tråden: Allt var bra!!!!!

Åååh så härligt!

Skrivet av  Kerstin och Karolina
Vilket underbart besked! Jag blev nyfiken på det där med homograften också: Karolina har ju fått beskedet att hon måste byta sin med jämna mellanrum och att de hoppas att det inte ska bli för ofta i framtiden. Den senaste fick hon ju för 11 månader sedan... Var går ni och vilken läkare var det som sa så? Jag hoppas ju ständigt på att man ska hitta på något som gör att man ska slippa reoperera hela tiden...

Kram till er båda!
 

Vi går på Astrid Lindgren

Skrivet av  Pia & Mimi
Jag blev själv överraskad för de har sagt tidigare att den behöver bytas med jämna mellanrum. Men det kan ju helt enkelt vara så att nu har man bättre erfarenhet eftersom fler med homograft har vuxit upp och är vuxna nu. Tidigare hade man ju ingen kunskap alls, när metoden att ersätta med homograft var ny. Han sa att "erfarenheten visar att de brukar hålla väldigt bra när de satts in på "fullvuxna" barn.
 

Vi får

Skrivet av  Kerstin och Karolina
hoppas det. Karolina var ju fullvuxen när hon fick sin senaste homograft för 11 månader sedan. Vi fick dock inte beskedet att det skulle hålla så länge? Hon har dessutom en biologisk grisklaff och hon var 14 år när hon fick den. Ingen har kunnat säga något säkert om några kommande operationer... Vi kan bara hoppas att det dröjer läääänge innan nästa pärs.

Kram till er båda!
 

Ja, vi får hoppas

Skrivet av  Pia & Mimi
men sitter grisklaffen vid homograftet? man kan ju i så fall hoppas att om hon behöver byta graftet någon gång, att de då också kan sätta in en mänsklig klaff så slipper man fundera på om den skall hålla eller inte.
Men de kan nog aldrig säga exakt hur det kommer att bli. Dels är det olika från patient till patient, dels ändras ju förutsättningarna hela tiden, beroende på forskning, tillgång på reservdelar osv. Vi får fortsätta att leva lite i taget tror jag.
Det vore så kul att träffa dej, Kerstin. Är du någonsin i Stockholm? jag kan ju inte säga att jag är i Blekinge speciellt ofta...
 

Grisklaffen

Skrivet av  Kerstin med Karolina
fungerar som aortaklaff från vänster kammare och ut i truncuskärlet (nuvarande aorta), så när de byter conduiten i höger kammare och ut till lungartärerna så ser de den inte ens... :o( Jag hoppas ju på att ett mirakelmaterial ska uppfinnas, men det verkar ju hoppfullt om ni fick beskedet att homograften ska hålla! Karolina har ju just en sådan.

Det hade varit kul att träffa er tycker jag också! Karolina är faktiskt i Stockholm med kompisar just nu och bor i min pappas lägenhet mitt i stan. Jag är halv Stockholmare nämligen... :o) Jag brukar vara i Stockholm ibland, men nu var det ett tag sedan. Vi har haft så mycket problem och annat elände omkring oss ett bra tag nu så orken är slut. Men snart kanske. Lovar att höra av mig här då!

Kram till er!
 

Hej!

Skrivet av  Annelie m Ella
En fråga från en som är ny här? Vad är homograftet för ngt? Min dotter föddes med en stängd klaff och hade en jätteliten högerkammare. Hon har idag en shunt och en biologiskt klaff, de har även gjort hål mellan kamrarna. Hon är snart 5 månader.
 

Homograft = kärl av mänsklig vävnad

Skrivet av  Pia & Mimi
Man har satt in en lungpulsåder från en avliden istället för att sätta in en av konstgjort material, t ex gortex. Mimi föddes utan lungpulsåder och klaff till höger kammare, samt med VSD, dvs hål mellan kamrarna.
 

Oj, mina inlägg blir röda!

Skrivet av  Pia & Mimi
Har ni sett så fint!
 

Tack snälla

Skrivet av  Annelie m Ella
Det är så mycket begrepp som man ska få ordning på samtidigt som man fortfarande lever lite i chock. Ella hade en klaff till höger kammare men den var inte funktionsduglig, så den är utbytt mot en biologisk. Hon hade inga hål mellan kamrarna, men de har gjort hål för att lätta på trycket om jag fattat det rätt. Hon mår dock väldigt bra, har en syresättning på 95% och ökar i vikt som ett "friskt" barn.
 

ja, det är mycket

Skrivet av  Pia & Mimi
och vi "gamla" blir ibland lite väl hemtama med de medicinska begreppen. Säg till när du inte förstår, det är enda sättet att lära sig. Och vi förklarar gärna.
Så skönt att din tjej mår bra. Mimi har också mått väldigt bra hela tiden, haft väldigt lite infektioner, inga jättekriser osv.
 

Härligt!

Skrivet av  Katarina med Maja
KRAMAR!!
Vi ses på Fredag.
 

Hej Katarina!

Skrivet av  Jennie & Alva
Äntligen blir det dags för det där glaset vin vi pratat om tidigare - på fredag alltså!

Kramra från Jennie
 

::JA:: :)

Skrivet av  Katarina med Maja på besök
Det ser jag fram emot!!
Just nu är jag så hes... (inte ont halsen, förkylning sätter sig alltid på rösten på mej..)tur att det inte är idag... jag får kurera mej ordentligt, så att jag inte behöver sitta och nicka alternativt skaka på huvudet hela kvällen :)
KRAMAR !!
 

Ta med en griffeltavla

Skrivet av  Pia & Mimi
och skriv...... Nej, jag skojar bara!
 

Ja :)

Skrivet av  Katarina med Maja
det är nästan så illa ... :)
Det blir griffeltavla eller teckenspråk :)
 

En jobbig del avklarad!

Skrivet av  Jennie & Alva
Och det med bravur! Tjihoo säger vi! Hoppas verkligen på att det bara blir ett graftbyte till framöver!

Hoppas att allting känns lite lättare, trots det jobbiga med kvarstående urnsättning.

Önskar Dig och Tommy många grattiskramar på bröllopsdagen!!
 

Tack, och nu är etapp två avklarad

Skrivet av  Pia & Mimi
av denna händelserika dag. Svärfar är gravsatt. Det gick bra, men det är lite sorgligt för det är så definitivt då.
Nu väntar krabba, rökta räkor och nykokta musslor. Och lite gott vin....
 

Låter utsökt!

Skrivet av  Jennie & Alva
Bjuder Tommy på löjrom också??!

Skämt åsido, skönt att denna dag fick ett bra avslut trots allt.

Hoppas du orkar ladda om för lite relax på fredag!

Väl mött!

Kramar från Jennie
 

Jag tål inte det

Skrivet av  Pia & Mimi
det är en av mina lyxallergier: löjrom, samt hummer och champagne ihop.. Jag blir jättesjuk.
Men det verkade som dagen var en total urladdning, för jag har sovit jättedåligt i flera veckor, vaknat och inte kunnat somna om. Inatt sov jag som en stock från elva till kvart över sex. Jag tror inte att jag har varit vaken en enda gång. Några fler sådana nätter så skall jag nog vara fit for fight på fredag.
Och jag tycker jättesynd om er alla som inte får gå med oss. Det är verkligen en toppenkväll.
 

Pia, jag vet - skulle bara skoja lite... IMT

Skrivet av  Jennie & Alva
Skämt.
 

Vilka goda nyheter.

Skrivet av  Jenny&Pontus
Jag blir så glad när jag läser sånt här.
Grattis på bröllopsdagen!
 

Vad härligt!!

Skrivet av  Lena & Sebastian
Skönt att det gick så bra på hjärtkollen,hoppas att resten av dagen blev bra för er oxå!!
Kramar Lena
 

Artiklar från Familjeliv