Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur ska man orka

Skrivet av Karin
Har en son som gjorde norwood för 10 år sedan.
I 10 år har familjen levt ett sjukhus liv.
Och sjukvård hemma.
Vi har förlorat jobb är sjukskrivna.
H*n har fått flera op skador bla hjärnskada.
Syskon har hängt med i allt detta.
Nu när vi står på ruinens kant så spaaaar samhället på allt.
Svar på tråden: hur ska man orka

Den frågan kan jag inte svara på men...

Skrivet av  Mimmi & Zacki
...obotlig optimist som jag är med MYCKET tungt bagage, så tror jag verkligen att man ska se till vad man har o inte har...
Man måste värdesätta det man har o sedan alla dessa möjligheterna man har då samhället trots besparningar inte ger upp allt hopp om våra barn....
Att familjen blir lidande är oxå hemskt, men att man inte utelämnar någon är otroligt viktigt...
Man lever bara på lånad tid o all tid man har med sina barn är ovärderlig, den tid man har är iallafall för mig mer värt än pengar, visst man ska ha så man klarar sig o får en skäligt liv o leverne....
Jag kan förstå dig helt till fullo, har man kommit över ett hinder så dyker det flera upp på vägen...

Att NI har orkat så länge är ett under o NI börde ha en stor eloge o så undrar man "Hur har NI orkat?"...

Sedan så för att få lite mer energi i livet så får man försöka att vara egoistisk o tänka på sig själv, vilket inte e det lättaste, men att man kanske unnar sig att komma hemifrån familj o allt o bara sova ut, samla tankarna och alla intryck, det gör mycket...det är inte att man ska åka på långsemester, utan en helg som hjärtebarnsföreningens mammahelg, där man för en gång skull träffar andra som genomgår samma kamp o lever i samma"ekorrhjul"....

Jag skickar dig en stor kram o kom ihåg man e inte så ensam som man ibland kan känna sig....
 

jo

Skrivet av  Karin
Tack för dina svar!

Det är inte den privata ekonomin som jag syftar på utan recurser för barnet i skola och liknande i komunen.
Själv har jag ett sjukbidrag på 6000kr/mån ,så det räcker inte ens till en mamma helg.Dessutom mår jag så dåligt att jag inte skulle orka med att åka.
Eftersom jag har en utmattningsdepression.
Och vi behöver vara två hemma för att klara av barnen.
Mitt barn har inte "bara" hjärtfel utan ett förståndshandikapp samt neurlogiska problem också.

Men jag önska av allt mitt hjärta att jag hade haft kraften och orken att kunna njuta av barnen.

Tack för att du tog dej tid att svara.
 

En tanke slog mig....

Skrivet av  Mimmi & Zacki
..är inte Ni berättigade att få personliga assistenter till ditt barn?????
Vet ju inte var du bor, men det finns en förening som heter Stil o är en organisation som håller på med personassistans..
Att jag har fått upp ögonen för dem beror på min granne som jobbar där o hon är en kämpe för medlemarna samt var med o utformade LSS lagen...
Vill ju inte klampa in o säga åt dig att ni kan göra si o så, men tanken slog mig att kanske ha en personligassistent där Ni i familjen bestämmer När o hur Ni vill ha hjälpen, kanske det kan bli så att någon av er kan börja arbeta litet...

Du kan läsa mer på www.stil.se om denna IL förening..(Independent living)

Sedan så vad e det som grundar till din utmattningsdepression, jo det är att Du så länge har fått kämpa själv o stridit för ditt barn o familjens rättigheter..
Tycker att du även ska ta kontakt med eran kontakt sköterska o få en tid med kuratorn, ensam, det e svårt, men Du behöver någon o prata med, någon som vet allt runt om er o kan hjälpa er...jag kan inte det så mycket mer än att vara en supporter till dig som står vid sidan om o hejar på.....
Sedan blir man alltid lika förundrad över hur mycket som har utvecklats inom barnkardiologin, om man jämför med hur det var för 10 år sedan jämfört med idag....

Karin du sitter med så mycket erfarenheter o kunskaper att du skulle nog verkligen kunna hjälpa andra..
Så försvinn inte bort här ifrån utan titta in titt som tätt o skriv av dig lite..
 

Tack

Skrivet av  Karin
ska kolla länken.
Tack för din hjälp.
 

Artiklar från Familjeliv