Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

om medicinering

Skrivet av inga
Hej! Jag är ny här, har en trettonåring med ASD och lagad mitralisklaff. Hon opererades när hon var sju (hjärtfelet upptäcktes sent) och nu är det på tal att hon ska börja ta renitec. Ingen försämring egentligen; det finns ett litet läckage - men för att hon ska må bättre på sikt. Jag tycker det känns lite olustigt att ta medicin liksom förebyggande och jag har en massa frågor om biverkningar och sånt... Att läsa i Fass blir ju ingen glad av heller. Vore roligt om nån av er här kan kommentera något om detta.
Svar på tråden: om medicinering

min son.....

Skrivet av  marita och prins Teodor
har renitec. Han fick den vid 8 månaders ålder. Nu är han 3 år. Vi har inte märkt någon biverkning om du inte hans vildsint het kommer som en biverkning.
 

Hej

Skrivet av  Anna&Alice
Vår nu femåriga dotter Alice äter Renitec sedan 4 månaders ålder. Vi har inte märkt något av de biverkningar som står i FASS. Visst förstår jag din ovilja mot att ta mediciner "i onödan". Det är också jobbigt tycker jag att i princip inga mediciner är testade på barn, vilket är lite av ett etiskt dilemma. Men om du har förtroende för din dotters läkare så skulle jag lyssna på denna annars kanske söka en "second opinion" hos en annan läkare.

Hälsningar Anna & Alice
 

Håller med dig

Skrivet av  Jennie & Alva
om att beskrivningen av biverkningarna inte låter särskilt roliga ;o(

Min dotter (nu 2½ år) har haft Renitec/Enalapril sedan hon var 5-6 dagar gammal. Biverkningarna av detta är ju lite svåra att avgöra då hon är så liten. I början hade hon en rethosta under en period men det har givit med sig. Hon har även astmatiska problem men vad som är boven till detta vet vi inte riktigt.

Som Anna skriver, så tycker jag att du ska lite på din dotters läkare alternativt fråga denne om det är nödvändigt att medicinera i förebyggande syfte. Ifrågasätt även de biverkningar som tas upp i Fass. Det troliga är nog att hon inte skulle medicinera med Renitec om hon inte var i behov av det.

Hälsningar från Jennie
 

Artiklar från Familjeliv