Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vårdnadsbidrag+fonder?

Skrivet av lena
Jag undrar lite över vårdnadsbidrag, är det bara för små barn eller kan man söka det även för lite äldre barn? Min son är nio år och är op som baby och är frisk i hjärtat men han har lite andra svårigheter som balansproblem, glasögon, lite dålig grovmotorik, migrän och kan inte säga bokstaven R. Jag känner att jag skulle vilja ha mer tid att hjälpa honom med sina problem, bla att gå till simhallen och försöka träna honom i att simmma t ex, han vägrar att gå dit med skolan och kan följdaktligen inte simma ännu...

Sen undrar jag om det finns nån fond att söka medel ur för t ex en resa med familjen? Vi skulle behöva ladda batterierna hela familjen, storebror har nog kommit lite i skymundan ibland tyvärr. Eller är det lönlöst för oss att försöka?
Svar på tråden: Vårdnadsbidrag+fonder?

Hej!

Skrivet av  Lena, Cornelia o Linnea
Nu var det länge sedan jag arbetade inom handikappomsorgen, men för 7 år sedan kunde man söka vårdbidrag för äldra barn. Jag hade en kvinna vars dotter var 7 år som ahde vårdbidrag då. Kolla hos försäkringskassa, jag tror det är dom som har hand om det.

Hälsningar
 

Vårdbidrag

Skrivet av  Jennie & Alva
får man för den mertid man har med barnet jämfört med barn i samma ålder. Du kan givetvis söka för din son även om han är nio år.

Hjälp med att söka fonder kan du få om du besöker sidan: http://www.sosab.se/index.htm
Där kan du få hjälp med att plocka ut de fonder som är lämpliga för dig att söka (detta mot en kostnad).

Du kan även ta kontakt med kuratorn på ert sjukhus, denne kan säkert vara behjälplig både vid vårdbidragsansökan som vid fondansökan. Se även till att få ett bra läkarintyg, som styrker din sons problematik.

Lycka till!

PS. Övriga tips om vb kan du få på VårdbidragsSnack (också under "Barn med särskilda behov").

Jennie
 

Vi har vårdbidrag

Skrivet av  Pia & Mimi
för Mimi. Det har vi haft sedan hon var 2 år, tror jag. För oss handlar det mest om merarbete för att hon inte orkar ta sig själv till olika ställen, att vi fortfarande måste hjälpa henne en hel del att hushålla med resurserna, måste tänka på att laga extra näringsrik mat, eftersom hon går upp dåligt i vikt, planering av idrottsdagar, eftersom skolan är helkassa på det, osv. Mimi behöver också rätt mycket hjälp med skolarbetet, eftersom hon är rätt trött när hon kommer hem och inte orkar ta itu med det själv.
Om du går till Hjartebarn.org så finns det en länk till informationsblad. Där finns en sida som heter just Vårdbidrag där du kan läsa om hur du söker, vad du kan ange som skäl osv. Mycket bra information, tycker jag.
Vi har sedan många år sökt olika fonder för just rekreationsresa. Jennys tips är jättebra, visste själv inte om att det fanns en sådan länk, så den ska jag pröva. Vi har köpt en bok (finns äv en på biblan) där man kan läsa själv om olika fonder, och det tar ju en stund. Några tips är lokala föreningar, t ex lokala Lions, lokala röda korset, osv.
 

Artiklar från Familjeliv