Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blir så trött...

Skrivet av Pappa KP
Ex-fruar kan verkligen vara påfrestande ibland. Att hon inte kan fatta att vi har olika uppfostringsmetoder. Min dotter berättade för sin mamma han hon fick gå ut utan mössa hemma hos mig. Det stämmer. Jag visste att hon skulle frysa och vilja ha sin mössa. Mycket riktigt - vi hann knapp ut om dörrarna förrän hon frös (och naturligtvis fick mössan som jag hade i fickan). Min tanke var att hon skulle förstå att mössa har man på sig för att det är kallt, inte för att mamma eller pappa säger att man ska ha den på. "Learning by doing," tror jag på. Det gör inte hennes mamma. Hon tror inte en superskärpt 5-åring kan göra den kopplingen.

Samma sak med ett TV-program hon inte får se hos sin mamma. Programmet är tänkt för större barn (10-12) men det innehåller inget farligt för en 5-åring. Dottern började se det hemma hos mig för ett par veckor sedan men tröttnade nästan bums. Hon förstod själv att det inte var något för henne. Men sedan förbjöd mamman henne att se det veckan därpå. Givetvis blev det då väldigt intressant. Allt förbjudet är ju spännande.

Jag tror i och för sig de här "diskussionerna" kommer att försvinna med tiden. Efterhand lär sig min dotter att det mamma inte vet, har mamma inte ont av. *s* Jag har slutat ta åt mig av mammans kritik, men det är ändå tröttsamt. Det finns saker jag reagerar negativt på, som t.ex. att de köper godis 5-6 dagar i vekan. Skillnaden är att jag håller käften. Det är inte min sak att berätta för en vuxen(?) mamma vad hon ska- och inte ska göra. Fast jag hade förstås hoppats att tandläkarens påpekande skulle gå in någonstans...

OK, färdigsvamlat för nu :)
Svar på tråden: Blir så trött...

Visst tusan fattar en fem-åring...

Skrivet av  Dr Feelgood
... att kyla = mössa på. Så gör jag med min lilla 2 och... ett halvt-åring. Det tar några sekunder innan hon gapar efter mössan :-)

Känner igen det där med godis; här hemma skulle lillan minsann inte få smaka godis förrän framåt fyra årsåldern. Men tro fan att tanten nu sedan länge proppar i henne smågodis varje lördag.

Äh, jag är ju inte separerad eller så, men jag ville bara sympatispy lite med dig.

Stå på dig, du gör inte fel!
 

Tack för sympatierna!

Skrivet av  Pappa KP
Tur att det finns många förnuftiga föräldrar här på fN så att inte alla är som min ex.
 

Jag skiter i exet!!

Skrivet av  Lasse
Hon håller på att lalla om allt möjligt. Resultatet av hennes uppfostran är en flicka som mår lite väl dåligt för att vara 9 år. Jag kör mitt eget race här hemma. Inte så att hon får göra en massa saker som hon inte får hemma, men jag gör annat än att bara klaga. Resultatet är att de grejer dottern gör hos mamman gör hon inte här, samt att det går jättebra att prata med henne utan en massa skrik. Fattar inte varför hon är så bråkig hos mamman när hon har såååå tydliga och pedagogiska regler hemma hos henne. Kanske behövs lite omtanke och kärlek. Bläh nu fick jag spy ja med *L*
 

Slump? Tror inte det. *s*

Skrivet av  Pappa KP
Exet förstår inte heller varför det är så bråkigt hemma hos henne och så lugnt hemma hos mig. Hon tror att det beror på att min dotter kör med mig och får som hon vill. Det stämmer inte! Jag har många regler men jag försöker vara noga med att inte ha dem bara för att det ska finnas regler. De måste fylla en vettig funktion.
 

Och så måste det finnas ngn som

Skrivet av  Lasse
barnet känner bryr sig om barnet. När det händer så brukar det gå att hitta lösningar. Tråkigast med allt detta är att man inte är ensam med dessa problem.
Ha en trevlig helg!!
 

Dessutom måste det finnas....

Skrivet av  Christopher
....någon som håller på reglerna.

Att säga nej, nej, nej, ja OK då är ett utomordentligt recept om man VILL ha bråk.
 

Ooooåååhhh svåååra

Skrivet av  cb
samarbetssvårigheter, akta dig så att exet inte begär enskild vårdnad och nollumgänge med den oansvariga pappan som inte kan ta ansvar för sitt barn.

Mitt ex skriker och gapar på ungarna när de gör nåt hon inte gillar. Funkar det inte med skrik så skriker hon ännu mer. Bra sätt att skaffa sig noll auktoritet tycker jag - gapa mycket men gör inget....
 

Ungar lär sig

Skrivet av  Migoo
Jag är helt övertygad om att ungar lär sig rätt snabbt att det är olika regler som gäller hos mamma och pappa. Jag har då och då haft helt andra uppfattningar än mitt X och jag har så att säga kört mitt race. Jag minns att ett tag efter separationen fick jag ofta höra, "mamma gör si och mamma gör så...". Det blev jobbigt och jag kännde liksom att fan kan inte människan försvinna... Men jag har helt enkelt sagt till dottern att vad mamma gör och vad som händer hemma hos mamma är er emellan. När du är hos mig så blir det som pappa gör _punkt_! Det tog ett tag men jag tycker att det funkar bra nu :) Samtidigt tycker jag att det är bra att ungar får lära sig att det inte är lika över allt. Hur skulle det se ut om de växte upp och trode att allt skulle vara på ett visst sätt oavsett vem eller vilka som man är hos eller var man är?!?!?
 

Så är det

Skrivet av  Christopher
Hade man varit överens om centrala frågor som barnuppfostran kanske man inte hade behövt skiljas?

Mitt ex serverar t.ex. chips när som helst framför TV:n, så fort killen ber om det. 7 dagar i veckan. Före middag och efter middag. JAG tycker inte att det är lämpligt men säger till killaarna att hon bestämmer hemma hos sig och jag bestämmer hemma hos mig.

F.ö. har jag också stoppat mössor i fickan. Om det verkligen är kallt ute brukar de vilja ha dem snart nog. Ibland har det faktiskt inte varit så kallt som jag trodde och de har klarat sig bra utan mössa. OK, då frös de inte!
 

Pappa JaJa och mamma NejNej

Skrivet av  cb
kallar dottern, snart 11, mig och exet för.
Jag har exakt samma uppfattning som du. Dessutom tror jag på metoden ökat-ansvar-ger-ökade-befogenheter, det fungerar ganska bra på flickan.
 

JaJa :)

Skrivet av  Pappa KP
Ökat-ansvar-ger-ökade-befogenheter-metoden fungerar alldeles utmärkt på min tös också. Givetvis gäller även det omvända, tar hon inte sitt ansvar begränsas befogenheterna till dess att hon återigen är redo för en utökning.
 

Bra idé

Skrivet av  Arena
Hej!

Jag är ny i det här forumet. Din idé är briljant! Saker och ting har en tendens att bli jobbigt i barns ögon om de bara får en massa direktiv utan att egentligen *känna* följden av den. Bra metod, men jag kan förstå att det är knivigt när två uppfostringsmetoder är inblandade.
 

Artiklar från Familjeliv