Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Beteendestörningar.

Skrivet av in-the-cage
Jag har en del frågor om beteendestörningar, i synnerhet emotionellt baserade beteendestörningar och borderline personality.
Går beteendestörningar över med tiden ?
Vilka behandlingar finns ?
Finns det psykofarmaka som kan dämpa symptomen ?

En mig mycket närstående person uppvisar i mitt tycke svåra beteendestörrningar. Dessa manisfesterar sig på bland annat följande sätt.
Omotiverade plötsligt uppflammande vredesutbrott, utan orsak. Fruktansvärda överreaktioner på bagateller.
Hot om att göra slut på förhållandet. Känslomässig sadism. Hetsätning. Har aldrig kunnat ha längre förhållanden.
Oklara eller fullständigt motstridiga viljor. Ena dagen si andra dagen så. Avsiktlig oförmåga att framföra önskemål. Oklarheten ett skäl att börja bråka.
Känslomässig misshandel. Oerhört starkt kontrollbehov genom att visa ilska.
Först trodde jag det rörde sig om en allmänt vidrig person, men har mer och mer insett att det är frågan om någon form av störning som ligger utanför personens viljemässiga kontroll. Finns det tvångsmässig psykologisk misshandel?
Det finns ingenting i mitt beteende som kan lindra eller hindra ilskan hos personen. Hon älskar ilskan i sig. Tar man bort 1000 anledningar till vrede, så hittar hon anledning 1001.
Svar på tråden: Beteendestörningar.

Kanske?

Skrivet av  Kille
Det kanske kan ha en medicinsk förklaring, även om det nästan verkar lite väl extremt för det? Det som jag slås lite av är ett eventuellt sockerberoende, i och med att du nämner hetsätning och plötslig irritation över småsaker.

En idé i allafall!?
 

Denna person

Skrivet av  Tingel
känner du "henne" väl, och hur länge har du känt "henne"? KOm detta plötsligt, eller det har alltid varit så?

 

Det kan vara

Skrivet av  Lasse
ADHD/DAMP. Vissa människor kan ha dessa uttryck. De kan inte styra över det. Det finns medecin att ta och det är Metamina och Ritalina. Dessa preparat är licensbelagda och kan fås efter en psykutredning. En bra sida är www.neuronatet.se
Där kan du läsa mer. Lycka till
 

Tecken att hålla utkik efter.

Skrivet av  Senny
1. Inget arbete eller många korta anställningar.
2. Många korta förhållanden.
3. Förtal av gamla förhållanden.
4. Idealisering av dig. Du står på piedestal.
5. Dricker, röker, shoppar eller har sex hämningslöst.
6. Har bott på många ställen och flyttar ofta.
7. Om första utbrottet kommit, GÅ DIREKT, inga försoningar. Varje utbrott kommer att bli värre än det första.
8. Om den första glirningen mot barn eller närstående kommit, GÅ DIREKT, allt kommer att bli värre.
9. Skyller felsteg och misstag på andra personer.
Den här typen av kvinnor, och män, ska man sky som pesten. De fungerar som känslomässiga vampyrer, de är livsfarliga och de orsakar enormt stort lidande i sin omgiving.
 

Jag var inte så ilsk

Skrivet av  Elvis
fast jag har aldrig haft något vidare kontrollbehov så jag bråkade inte speciellt mycket men inombords så gick det upp och ner sådär. Sedan så började min kvinna lägga om kosten och slutade med socker och snabba kolhydrater för att gå ner i vikt och bara för att vara snäll så hoppade jag på men det var det bästa jag gjort för min egen skul för jag var helt fast i socker och snabba kolhydrater och det var faktiskt en vecka av abstinens och sedan så blev jag mycket lugnare och känner att jag är mig själv.

Men ni får väl se till att gå till någon familjerådgivning eller så om ni är ett par för det låter ju helt galet.
 

Artiklar från Familjeliv