Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Läste ett intressant...

Skrivet av Pappa Puh
...inlägg på MammSnack (faktiskt, jag brukar inte läsa där, men någon gång när de hade en debatt om Föräldrapenningen läste jag där och blev otroligt frustrerad över att inte få svara, sedan dess tittar jag in där ibland och läste som sagt en intressant fråga om relationen till mammornas mammor, vilket jag nu tänkte utveckla till en enkät).

1. Vad har du för relation till din Pappa?

2. Vad har du för relation till din Mamma?

3. Vad har du för relation till dina syskon?

4. Vad har ditt/dina barn för relation till dina föräldrar?

5. Vad har ditt/dina barn för relation till dina syskon och deras barn?

Hmm, kanske lite överambitiöst...
Svar på tråden: Läste ett intressant...

Svarar själv

Skrivet av  Pappa Puh
1. Vad har du för relation till din Pappa?

Ganska bra numera, men under de första tio åren var har frånvarande i hög grad, under de nästa tio åren var han alkoholist men när han tagit sig ur det började en allt bättre relation att växa fram.

2. Vad har du för relation till din Mamma?

Under barndom och tonåren var den jättebra, nu är den ganska bra. Eftersom hon är sjubarnsmor och med ett otal barnbarn är hon ovärderlig när man behöver fråga om råd. Hon kan ibland bli lite besvärlig (låter en inte riktigt vara ifred, men det kanske hör till moderskapet?) Hon har alltid varit lite stel (pappa med) sedan vi syskon kom i puberteten, det var jag som återinförde kramandet i familjen, ungefär när jag var 20-22.

3. Vad har du för relation till dina syskon?

Tja, vi är ju så många... Ett syskon som är mig så nära som man kan komma i en sådan relation, ett par som är nära och sedan tunnas det ut efter hand.

4. Vad har ditt/dina barn för relation till dina föräldrar?

Ganska nära, hon pussade dem innan hon pussat mig t.ex. Men de bad om det, det har jag aldrig gjort, det ska få komma av sig själv. De ses kanske en till ett par gånger i månaden.

5. Vad har ditt/dina barn för relation till dina syskon och deras barn?

Tja, än så länge beror det faktiskt på vad jag själv har för relation till syskonet. Överlag kan man i alla fall säga att hon har en både kvantitativ och kvalitativ relation med mina syskon och deras barn, än vad hon har med sin mors syskon _och_ föräldrar.
 

Svar

Skrivet av  Nalliwer
1. Vad har du för relation till din Pappa?
Ingen. Sågade av honom från släktträdet för ett och ett halvt år sedan. Lång historia men han respekterar inte mig och mina barn och kan därmed dra åt hel....

2. Vad har du för relation till din Mamma?
Inget vidare. Vi hörs av typ varanan vecka men mest för sakens skull

3. Vad har du för relation till dina syskon?
Tja...sist jag hörde från min bror hade han börjat plugga, det var för snart ett år sen....

4. Vad har ditt/dina barn för relation till dina föräldrar?
Den minste har ännu inte träffat dem men den äldste gillar sin farmor och till synes också sin farfar. Han var hos dem en dag för två månader sen och de hade haft kul...
5. Vad har ditt/dina barn för relation till dina syskon och deras barn? Ingen relation och inte kusiner.
 

Svar

Skrivet av  Manuel snart 8-barnsfar
1. Vad har du för relation till din Pappa?
Mycket bra relation, tyvärr så bor han inte i Sverige. Saknar farsgubben...

2. Vad har du för relation till din Mamma?
Den är också väldigt bra, har blicit bättre med åren.

3. Vad har du för relation till dina syskon?
Den är väldigt bra, som alltid.

4. Vad har ditt/dina barn för relation till dina föräldrar?
De får ju inte träffa dom så ofta, så när det väl blir av så är det ett evigt pussande, krammande och klängande.

5. Vad har ditt/dina barn för relation till dina syskon och deras barn?
De leker mycket tillsammans, eftersom de har över 30 kusiner så är det en del de inte gillar och andra som de gillar.
 

Migoo-svar

Skrivet av  Migoo
Då min situation är lite speciell så blir det kanske lite krongliga svar. Jag blev bortadopterad när jag föddes men har sen på senare år träffat i princip hela min biologiska familj. Historian bakom alltihop är för lång för att dra här :)

1. Vad har du för relation till din Pappa?
Ingen varken med min adoptivfarsa eller min biologiska.


2. Vad har du för relation till din Mamma?
Se fråga 1.

3. Vad har du för relation till dina syskon?
I adoptivfamiljen var jag enda barnet. Jag har däremot ett gäng biologiska syskon. Dock bara kontakt med en av mina äldre systrar och hon är underbar!! De andra är lite utspridda från södra sverige över till Finland, där förövrigt resten av min "riktiga" släkt bor.

4. Vad har ditt/dina barn för relation till dina föräldrar?
Min älsta dotter träffar mina adoptivföräldrar då och då, via hennes mor. Men de två yngre (tvillingarna 7 mån snart) lär inte ha nån relation med dem.

5. Vad har ditt/dina barn för relation till dina syskon och deras barn?
De träffar min ena storasysters barn ibland, tyvärr alldeles för sällan. Min älsta dotter älskar sin faster :)

Tja det var väl mina smått röriga svar.
 

Ny härinne + mina svar

Skrivet av  Amr
1. Vad har du för relation till din Pappa?**Bra men ses sällan pga av avståndet..

2. Vad har du för relation till din Mamma?**myyycket bra!!!!men samma som ovan..

3. Vad har du för relation till dina syskon?**Olika med olika syskon.......

4. Vad har ditt/dina barn för relation till dina föräldrar?**bra relation

5. Vad har ditt/dina barn för relation till dina syskon och deras barn? Bra

Hmm, kanske lite överambitiöst...
 

Svar

Skrivet av  N!cklas
1. Vad har du för relation till din Pappa?
Kanske bättre än den borde vara..? Han har varit periodare sedan jag var liten. Hörs av på telefon med jämna mellanrum och jag försöker hälsa på när jag åker "hem".

2. Vad har du för relation till din Mamma?
Suverän! Hon har varit mitt stöd under uppväxten och är det i mångt och mycket fortfarande. Älskar henne!

3. Vad har du för relation till dina syskon?
Efter att min storebror och jag bråkat de första 20 åren så har de sista 12 åren mestadels varit suveräna. Han är liksom mamma ett stort stöd, synd bara att man inte förstod det när man var yngre...

4. Vad har ditt/dina barn för relation till dina föräldrar/syskon och deras barn?
En månad gammal är inte medvetandegraden tillräckligt hög än... Men jag hoppas att han (och de kommande) kommer att ha en mycket bra relation. Jag kommer i alla fall att jobba för att det ska bli så.
 

Artiklar från Familjeliv