Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skrämmande tanke

Skrivet av Henrik
Talade med min mor idag och hon påpekade en sak som man givetvis vet om men man kanske inte gör något åt så ofta. Hon sa att när vi var små så var vi betydligt mer behövda. Vi var mer delaktiga i familjens göromål och annat. Numer skall allt gå så snabbt och inte ens diskmaskinen kan barnen få hjälpa till att plocka ur för att de är "i vägen" eller det skall gå snabbt. Den heliga matlagningen som tycks var på utdöende har ju också försvunnit som någon slags gemensam sak där barnen kan få känna sig just behövda. Detta är ju inget nytt alls men just det där "att inte vara behövd" kändes i maggropen för det måste väl ändå vara något av det värsta som kan hända någon i synnerhet ett barn. Kanske är det t.o.m värre än stress och långa dagistider. Vad tycker ni. Hur gör ni för att få era barn att känna sig just behövda?
Svar på tråden: Skrämmande tanke

Jag själv

Skrivet av  Banan Pappan
låter barnen diska med mig när dom vill, och det vill dom oftast till följd av att vi blir jätteblöta. men det är bara kul.
 

Tyvärr måste

Skrivet av  Smålandspappa
jag nog erkänna att du har nog rätt i ditt påstående.
Pga av diverse omständigheter typ tidsbrist, idrotter och andra faktorer så är nog barnen inte så behövda idag.

Dessutom är de själva heller inte det minsta intresserade utan i regel är det hot eller mutor (*ler*) som ska till för att de ska orka hjälpa till.

Här fick man lite att fundera på. Kan just nu bara instämma i vad du skriver...trist men sant.
 

Artiklar från Familjeliv